• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet droższy, ale starczy na dłużej

Michał Stąporek
15 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Skąd mam wziąć bilety?
Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut. Od 14 stycznia znikną  w Gdańsku bilety za 70 gr. Od tego dnia najtańszy bilet będzie kosztował 2 zł (ulgowy 1 zł), ale bedzie można z nim podróżować przez 15 minut.
Najtańszy bilet w Gdańsku będzie kosztował 2 zł, ale pozwoli odbyć 15-minutową podróż. Po tygodniu protestów gdańszczan, władze miasta zaproponowały wczoraj kompromis w tej sprawie.

Władze Gdańska uległy protestom mieszkańcom. Świadczy to o ich:

Teraz już nikt nie powinien protestować: choć najtańszy bilet w Gdańsku zdrożeje o 40 proc. (ze 1,40 zł do 2 zł), to pozwoli odbyć o 50 proc dłuższą podróż. Od 14 stycznia kasując bilet za 2 zł będziemy mogli podróżować 15 minut, a nie jak dotąd proponowano - 10 minut.

Tydzień temu zastępca prezydenta Gdańska Maciej Lisicki ujawnił swój plan reformy taryfy komunikacji miejskiej. Zgodnie z nim miały spaść ceny wszystkich biletów okresowych (od 2 do 22 zł), zaś ceny biletów czasowych (30, 60 minut i 24-godzinny) miały pozostać na dotychczasowym poziomie.

Wyjątkiem miał być bilet 10-minutowy, którego cena - jako jedynego - miała wzrosnąć, ale za to aż o 40 proc.: ze 1,40 zł do 2 zł.

- Pomimo podwyżki i tak będzie to niemal najtańszy bilet komunikacji miejskiej w Polsce - jeszcze we wtorek przekonywał Maciej Lisicki. Dodawał, ze to krok w stronę upowszechnienia biletów miesięcznych, które są korzystne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta.

Trudno powiedzieć co go przekonało (ponad tysiąc komentarzy na forum trojmiasto.pl, mało subtelne maile od gdańszczan, telefony dzwoniące w redakcjach lokalnych gazet?) w każdym razie wczoraj zmienił zdanie.

- Wprowadziliśmy autopoprawkę do uchwały - przyznaje Antoni Szczyt, odpowiedzialny w gdańskim Urzędzie Miejskim za komunikację. - Proponujemy w niej likwidację biletu 10-minutowego i zastąpienie go biletem 15-minutowym, który kosztowałby 2 zł (ulgowy złotówkę).

To nie koniec korzystnych dla gdańszczan zmian w taryfie. Wydłuży się także czas obowiązywania biletu za 2,80 zł. Dziś wystarcza on na 30 minut podróży, zaś od stycznia będzie można dzięki niemu podróżować o 50 proc. dłużej, czyli przez 45 minut.

- Bilet 45-minutowy to de facto bilet jednoprzejazdowy, ponieważ można nim pokonać trasę większości linii autobusowych i tramwajowych w Gdańsku - cieszy się radna Agnieszka Pomaska, która miała spory udział w wypracowaniu kompromisowego rozwiązania.

Nie ma jednak wątpliwości, że ta zmiana obciąży budżet Gdańska. Skąd władze wezmą więc pieniądze na jej sfinansowanie? Zapewne ze znacznego wzrostu wpływów ze sprzedanych biletów, który ma miejsce od czasu, gdy kontrole w gdańskich autobusach i tramwajach prowadzi Renoma. Ciekawe jest jednak to, że jeszcze dwa dni temu przekonywano, że dodatkowe wpływy poszły na otwieranie nowych linii i - bliżej nie sprecyzowany - "wzrost jakości usług komunikacyjnych w mieście".

Propozycje cen biletów w Gdańsku od 14 stycznia 2008 r.

bilety jednorazowe
15 minutowy - 2 zł (dziś 10-minutowy za 1,40 zł)
45 minutowy - 2,80 zł (dziś 30 minutowy)
60 minutowy - 4,20 zł (bez zmian)
24 godzinny - 9,10 zł (bez zmian)

bilety okresowe ważne od pon. do pt.
do 6 przystanków - 35 zł (dziś 37 zł)
do 12 przystanków - 53 zł (dziś 57 zł)
do 20 przystanków - 69 zł (dziś 74 zł)
powyżej 20 przystanków - 96 zł (dziś 103 zł)

bilety okresowe ważne cały tydzień
do 6 przystanków - 44 zł (dziś 47 zł)
do 12 przystanków - 66 zł (dziś 71 zł)
do 20 przystanków - 88 zł (dziś 94 zł)
powyżej 20 przystanków - 100 zł (dziś 118 zł)
sieciowy - 110 zł (dziś 132 zł)

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • PRZECIEŻ TO TAKIE PROSTE

    Według mnie rozwiązanie jest proste. ZKM powinno zainwestować w automaty podobne do takich jakie ma SKM, wybierało by się linie autobusową lub tramwajową jaką by się chciało jechać, wybierało przystanek końcowy, automat by generował cenę biletu odpowiednią do odległości (oczywiście z uwzględnieniem zniżek) oraz wybierało by się godzinę o której chciało by się wsiąść do tramwaju/autobusu (według rozkładu jazdy). I po problemie :D

    • 0 0

  • Widzę kontrofensywę urzędniczą, pokazującą plebsowi jego miejsce w szeregu. Brawo!:_P

    • 0 0

  • Renoma

    Renoma, wielkie nieporozumienie. Tego typu kontrolerzy tylko w mundurach, a nie goście w krótkich spodenkach, bo lato i ciepło. Jeden bilet na całą linię (Warszawa). Bilet trójmiejski, oczywiście. Poprawiona lokalizacja przystanków autobusowych ( ul. Konopnickiej Gdańsk, przesiadki). Likwidacja bufetów w "autobusach". Osobny przebieg - wydzielone pasy (Rakoczego). Nad ul. Kartuską oczywiście estakada, a nie bzdurne rondo ( miasto projektuje się na 50 lat, anie na kadencję radnych. W czasie sesji radni dojeżdżają autobusami i tramwajami, dowiedzą się jak działa transport.

    • 0 0

  • wszytsko wina PO (2)

    cholerne PO!!!!!!!!!! kto na nich głosował?!?!?! Już radni z samoobrony mieliby lepszy pomysł!

    • 0 0

    • joanna, masz racje.

      Zapewne byloby radnym z samoobrony latwiej podjac decyzje, bo Jedrek oglosil sie dzisiaj dyktatorem w tej partii.
      Pytanie za rownowartosc biletu 15 minutowego.
      Prezes jakiej partii jest dla niego wzorcem?

      • 0 0

    • ja głosowałem

      i jestem przeważnie zadowolony z ich pracy, choć miejscami mogliby być bardziej populistyczni i zrobić cos dla lusi, a nie tylk ote drogi i tramwaje...

      • 0 0

  • anonim

    To mało widzisz. Pora przestać pić denaturę.

    • 0 0

  • NO

    Bo już tam miałem do was jechać.

    • 0 0

  • BILET (2)

    chciałbym zapytać czy z biletu okresowego
    np. na cały tydzień w miesiącu chyba za
    47LN po nowym roku moga korzystać osoby
    bez etatowe ?

    • 0 0

    • bez_podpisu

      To powazne pytanie. Najlepiej skontaktuj sie z rzecznikiem przewoznika.

      • 0 0

    • moze korzystac kazdy kto chce zapłacić. praca etatowa czy nie nie ma tu zadnego znaczenia

      • 0 0

  • Jeżdzenie po Gdańsku zawsze było utrudnione... Te czasówki, ta nerwówka jak był korek... Mówicie, że gdyby wprowadzono w Gdańsku strefowy to by kosztował 10 zł? To niech ktoś mi wytłumaczy jak Gdynia utrzymuje ceny na poziomie 2 zł i jest jedną z bardziej rozwijajacych się zarządów komunikacyjnych w Polsce?

    • 0 0

  • Chociaż tyle!

    Jednak coś znaczy zdanie mieszkańców! :)
    Nie jestem skłonna wiwatować nowej decyzji władz miasta, ale cieszę się, że wzięli nasz głos choć minimalnie pod uwagę.

    • 0 0

  • Do RUMUN-a (1)

    już dzwoniłem do sekcji sprzedaży ZTMu
    i odpowiedziano mi twierdząco !
    Zgodnie z zasadą pąłcisz masz, choć oczywiscie nie jetsem zadowolony z tej podwyżki, bo nie będzie ona jedyna...oprócz tego woda, gaz energetyka... i to nie mało !!!
    A po tej podwyżce poważnie się już! dzisiaj
    zastanawiam nad wykupem karty miesjkiej,
    i nawet przy rzadszym niż 7dniowym kursowaniu
    jako pasażer to iatka mi się opłaca
    bardziej niż "nowa" 15 ex. 10ka za 2PLN ....
    ps.
    Dzięki za reakcję.

    • 0 0

    • bez_podpisu

      No i widzisz jakie to proste.
      Dobrze, ze wynaleziono telefon.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane