• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • Strefa płatnego parkowania powinna zostać zlikwidowana

    Oczywiście wraz ze wszystkimi "publicznymi" miejscami parkingowymi.

    Jeśli kierowcy życzą sobie przyjeżdżać i parkować swoje pojazdy w mieście, to jedynie na prywatnych parkingach, których właściciele zakupią grunt i wybudują stosowną infrastrukturę, czy to parkingów powierzchniowych czy wielopoziomowych.

    Dopiero wtedy ceny parkowania będzie rynkowa i zobaczymy czy kierowców faktycznie stać na posiadanie pojazdu.

    • 3 4

  • Bilety

    Panie redaktorze, jeśli się o czymś pisze to należałoby się orientować w temacie. Pierwsza godzina parkowania w Gdańsku kosztuje 5,50 zł. a nie 3,9 zł.

    • 3 2

  • Co to znowu za cuda z tymi przystankami ???

    Co to za cuda z liczbą przystanków, chcą jeszcze bardziej komplikowajuz już nieczytelny system biletowy ??? Ktk tym wszystkim kieruje? Zamiast ułatwiać to komplikuje

    • 6 1

  • Parkowanie powinno być tanie bo aut używają urzędnicy i władza.

    Biedota ma płacić i nie marudzić.

    • 4 0

  • I tak będą się nawzajem napędzać. Parkowanie z biletami. To takie gonienie króliczka, bez możliwości złapania go.

    Ale Lisicki wymyślił samograja. ten POtrafi. A cena za pierwsza godzinę w śródmieściu to 5,50 a nie 3,80.

    • 3 1

  • Od mniej więcej pół roku jeżdżę na gapę. Nie dlatego że mnie nie stać, bo płaciłem, ale w zamian dostawałem wieczne opóźnienia, brudne i stare pojazdy (szczególnie SKM), nieregularne i rzadkie kursy.
    Teraz płacę tylko na dłuższych odcinkach z przesiadkami, a i tam zdarzy mi się zaoszczędzić na którymś z etapów podróży.

    Kocham Trójmiasto ale mamy fatalną ofertę przewozową, najgorszą i najdroższą w kraju.

    • 8 1

  • To jakiś żart? (2)

    Jak oni sobie wyobrażają sprzedaż takich biletów? Jestem kierowcą w PKM Gdynia i skąd niby mam wiedzieć za ile przystanków będzie ten na którym chce wysiąść pasażer kupujący bilet? Mam stać i je liczyć na palcach?

    • 9 1

    • I ludzie będą mieli pretensje do kierowcow(nieslusznie),wkurzeni kierowcy będą awanturować się z pasażerami. Tylko w imię czego?

      • 1 0

    • Współczuję panu pracy i pozdrawiam

      Aczkolwiek nienawidzę jeździć gdyńską komunikacją, gdyż non stop się spóźnia i jeździ co pół godziny oraz likwidują linię. Najgorsza komunkacja w kraju

      • 0 0

  • Pomysł z liczeniem przystanków

    jest tak głupi, że brak słów żeby to adekwatnie do głupoty nazwać. Za czasów głębokiego PRL był podział na strefy. W związku z czym na drodze do Witomina były dwa przystanki w lesie żeby ustanowić tam granicę strefy taryfowej. Teraz pewnie je reaktywują. Cały ten pomysł z tym nowym systemem jest chory i to nie na tridemię ale na polidemię.

    • 8 1

  • Wniosek prosty

    Trzeba podnieść ceny parkingów

    • 3 2

  • Transport w Gdańsku nie będzie zrównoważony...

    ... póki zrównoważeni nie będą włodarze. Ale ci, realizując agendy 2030 czy 2050, mieszkańców mają gdzieś.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane