• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • Ciekawe że w innych miastach po podwyżkach inflacyjnych jest duzo taniej niż w Trójmieście przed podwyżkami. (11)

    Ciekawe ile miasta by zaoszczedziły gdyby zlikwidowano Zarząd Komunikacji Miejskiej ? Nie wystarczyłyby w UM dwa trzy biurka aby to ogarnąć? oraz przewożnicy?

    • 256 13

    • A właśnie Fala nie umożliwi lepszego systemu? (8)

      W końcu system będzie w stanie ogarnąć takie pomysły jak opłata za ilość przejechanych przystanków (nie twierdzę że od razu to zrobi, ale ważne że przynajmniej będzie możliwe takie rozwiązanie).

      • 2 28

      • (4)

        Ale naiwny... Fala kosztowała już bodajże 130 milionów, co rok ma kosztować dodatkowe 25 milionów. A o rozwiązaniu, o którym wspominasz, nie ma ani słowa. I nie licz na oszczędności czy zmiany w strukturze zarządzania komunikacją miejską. Ten "miś" (czyli system Fala) nie rozwiązuje podstawowych problemów naszej komunikacji i generuje kolejne.

        • 30 2

        • To jest przemyślana strategia urzędników. Teraz będzie powód na podniesienie opłat za parkowanie. Będzie kasa na premie dla urzędników.

          • 19 1

        • Fala kosztowała już bodajże 130 milionów (2)

          A czepiają się Sasina.

          • 5 2

          • 24 - reszta z UE (1)

            I lepiej lub gorzej będzie służyć sporej części mieszkańców. Sasin na przepalenie wydał 70 baniek z m.in. Twojej kieszeni.

            • 3 5

            • Nieźle masz zryty beret

              • 0 0

      • Jeśli będzie tak samo inteligentna jak TriStar

        To nic nie ogarnie

        • 24 1

      • a po ch.j bilety na liczbę przystanków co?

        • 23 0

      • oby się nieokazało że fala to następny przekręt tak jak mevo kupę kasy w błoto a właściwie to do czyjeś kieszeni.Tristara nie wspomnę wzczoraj stałem na światłach 4 min masakra

        • 1 0

    • Hmm, czyżby kłaniała się ...

      prywatyzacja, a feee w dzisiejszych czasach gdy rządzą nami komuniści?

      • 3 2

    • trzeba mieć kasę żeby dać pracownikom w urzędzie miasta

      • 1 0

  • lol, przejazd 1 przystanku (co na remontowanej Chwaszczyńskiej będzie oznaczało często odcinek ~300-400m max prawie 5 zł (2)

    dobre ceny, kiedyś starałem się korzystać kiedy tylko się da z komunikacji publicznej. Teraz po latach stawiam na pierwszym miejscu swoją wygodę i rozsnąną kalkukację kosztu.

    • 183 3

    • jeden przystanek, to dla zdrowia piechotą radzę

      • 11 2

    • Co za głupi pomysł.

      Jak liczymy przystanki od startowego jako pierwszy czy do końcowego włącznie jako ostatni. Bo np. w TAXI za "trzaśnięcie drzwiami" już się płaci a tu jak będzie?

      • 2 0

  • Już od dawna w 4 osoby lepiej wziąć ubera niż jechać komunikacją publiczną w mieście. Na dłuższe trasy dalej samochód przy rozłożeniu na 4 osoby lepiej się kalkuluje. Tak to jest gdy na transporcie zbiorowym próbuje się zarabiać.

    • 10 0

  • (1)

    Proszę Pańswa ja to mam w ogóle bardzo dobre połączenie ... latem to już widno. A tak w ogóle najlepszy transport ma mleko...

    • 7 0

    • No Bareja :d

      • 1 0

  • Niestety... (1)

    Ochrona Dulkiewicz kosztuje.

    • 6 1

    • No właśnie. Ochrona. To już do końca życia będzie? Czy co..

      I tysiące wydatków o których nie wiemy. A to co ważne dla nas, to podwyżka. Bo każdy musi do pracy dojechać.
      Na głupoty pieniądze są i nie brakuje jakoś.

      • 0 1

  • A pan G w TVP powiedział ze u nas nie ma wysokiej inflacji

    I tego się trzymsjmy

    • 1 2

  • Nie rozumiem, artykulu. Zwroccie uwage ile pieniedzy miasto wydaje z podatkow mieszkancow na komunikacje poza cena biletow. Sa to setki milionow zlotych, ktore w przypadku podniesienia cen biletow moglyby spasc, a pieniadze moglyby zostac przeznaczone np. na rozwoj komunikacji miejskiej. Ludzie nie jezdza komunikacja miejska, bo samochodem jest taniej, tylko dlatego, ze komunikacja miejska jest wolna, nie punktualna, zatloczona i skomplikowana.

    • 5 0

  • Bilet na komunikacje w Warszawie (1)

    Jest tańszy jak w Gdyni. Jakim cudem paliwo wzrosło o 48.9% ?

    • 14 1

    • I dodaj, że metro jeździ co 3 minuty, SKM się nie spóźnia

      Normalny tramwaj co 5-10 minut, a w Gdyni autobusy co 20-30 minut i jest ich mało, a SKM spóźnia się codziennie
      Gdynia to obecnie zapadła wiocha na Pomorzu. Po 23 nie ma co robić w centrum i czym wrócić do domu, więc o czym my gadamy?

      • 0 0

  • (1)

    Na transport własnym autem już mało kogo stać. Za chwile komunikacja zbiorowa będzie tylko dla tych zamożniejszych. To teraz jeszcze dowalić jakieś koszta rowerzystom i pieszym dla sprawiedliwości! Nie ma takiego darmowego przemieszczania się

    • 6 1

    • A w przyszłym roku i tak zagłosujecie na Olę.

      • 0 0

  • Autem jest taniej, oto przykład... (3)

    2 osoby dorosłe jadą do kina, z Dolnego Miasta w Gdańsku do Multikina przy Operze. Za komunikację płacą 2x4,80 zł w jedną i 2x4,80 zł w drugą. 2 dyszki za taką podróż? Autem jest taniej, bo Parking jest juz bezplatny, ale nawet jeśli zapłacimy za 2h to i tak około 10 zł, a nie prawie 20 :)

    • 6 0

    • a koszt zakupu i utrzymania samochodu ? (2)

      za darmo teraz rozdają ?

      • 0 3

      • Jasne, w perspektywie rocznej masz koszty pojazdu i to nie małe. Jednak pojazd ten jest też wykorzystywany przy innych okolicznościach typu przewożenie jakichś gratów, podróże dalsze itp. czego autobusem nie zrobię :) Stąd też wybiórcze porównanie konkretnej trasy. Nie sądzisz, że miły wypad w weekend do kina mógłby wychodzić taniej komunikacją miejską niż autem? Zawsze to jedno auto mniej na drogach ;-)

        • 0 0

      • W aucie mam ciepło w zimie i przyjemnie latem.Na Osowę nie dojedziesz tramwajem więc i czas nawet jeśli stoisz w korku upływa w przyjemniejszej atmosferze niż w zbiorowym transporcie z różnej maści zapachami.Wracając robię zakupy,wypakowuje je mąż,nie wlokę się z siatami przez pół osiedla.Ja wiem,że ubezpieczenie,paliwo,naprawy przewyższają koszty ale transport autem ułatwia życie i oszczędza czas.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane