• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • Jak tu mówić o opłacalności jazdy komunikacją?
    Jeszcze do tego ten wczorajszy artykuł z wypocinami pseudo eksperta Waldemara, który wysnuwa własne wnioski będące bardzo odległe od realnych potrzeb użytkowników komunikacji.
    Do tego zbieżność podwyżek cen biletów z wdrożeniem systemu fala.
    Wszystko zmierza w kierunku zwinięcia transportu publicznego, by ludzie wozili się własnymi autami.
    A ci co tworzą te wszystkie modele transportu, opinie, ekspertyzy, nie bez przyczyny tworzą takie opinie.
    Wszystko napisane pod określone potrzeby, tak by ci co mają na tym zarobić, zyskali jak najwięcej.

    Dodam jeszcze jedno.
    Jako, że świat nie znosi próżni, to w momencie kiedy zwinięty zostanie zwinięty transport publiczny, to albo natychmiast wyrosną niemal spod ziemi prywatne firmy krzak, które będą ludzi wozić busami, albo powstanie drugi wariant, w którym ludzie będą postulowali o przywrócenie komunikacji publicznej, na czym określona grupa ludzi ubiegająca się o fotel prezydenta lub radnego, zbije na tym kapitał polityczny, ciągnąc za sobą kolejnych "ekspertów" którzy przy okazji za grubą kasę wykonają badania, napiszą opinię, STEŚ'e i inne farmazony - wszystko na koszt podatnika.

    Zauważcie, że to wszystko się dzieje dzięki samorządom obsadzonym przez PO-KO i im pokrewnych.
    Dalej dacie sobie mydlić oczy? Lubicie być oszukiwani i okradani?
    Sami się zastanówcie...

    • 20 0

  • Zrównoważony transport w Gdańsku (5)

    Czy naprawdę Gdańsk idzie w tym kierunku, żeby zniechęcić ludzi do transportu zbiorowego na rzecz dojazdu autami. Droższe bilety, likwidacja lini autobusowych. Zupełnie na odwrót niż w innych rozwiniętych dużych miastach. Może ktoś z UM zainwestował w parkingi w centrum.

    • 288 14

    • Oni po prostu promują ubera

      2-3 osoby jadące w tym samym kierunku uberem zapłaci mniej niż za bilety

      • 40 0

    • Od parkowania się odp

      Nie zmuszajcie na siłę do korzystania z droższego środka komunikacji! Nie wszystkich stać na luksusową jazdę tramwajem lub autobusem. My biedaki musimy jeździć samochodami.

      • 42 5

    • Wszystko ma swój sens. (1)

      Ludzie do aut i płacić za parkingi, straż miejska zgarnie swoje, orlen zarobi na paliwie, wszyscy zadowoleni. A nie czekaj, ktoś będzie płacił... Ale to tylko turyści i zwykli obywatele, także luz.

      • 17 0

      • Żaden turysta się, nie połapie z ilością przystanków.

        • 11 1

    • tu zawsze wszystko jest odwrotnie...

      niż gdzie indziej, niż logika nakazuje, niż zdrowy rozsądek podpowiada

      • 0 0

  • Brakuje w ankiecie odpowiedzi;

    "zmniejszyć cenę biletu w celu uatrakcyjnieniu komunikacji zbiorowej'
    W Niemczech po obniżce cen chętnych na transport zbiorowy zwiększyl się.

    • 17 0

  • Banda rabusiów nie cofnie się przed niczym aby obrabowiać mieszkańców.

    • 11 0

  • Poczytajcie KRS spółki Innobaltica

    Z KRS Innobaltici zrozumiecie, czemu w Niemczech bilet na kraj kosztuje 9 euro, a w Gdańsku bilet na 1 przejazd 2 euro.

    • 11 0

  • Od 2 dekad nie korzystam z usług komunikacji

    w Trójmieście. Jeżdżę autem i dobrze na tym wychodzę.

    • 11 0

  • Bilety

    Gdzie się dowiem ile przystanków będę jechał do celu.? Powinni i co ustalają takie głupoty iść do lekarza.

    • 13 0

  • Czy trojmiasto.pl jest tubą propagandową władz w Trójmieście? Czy po prostu piszecie by coś pisać? "Parkowanie będzie tańsze od biletu", tylko pod jakim względem? Tak parkowanie będzie tańsze ale osoba która dojeżdża do pracy na 8 godzin albo do szkoły nawet na 4 godziny nie zapłaci 3,90zł tylko kilkadziesiąt złotych. Nie wliczam tutaj już kosztu paliwa. Jedno się zgadza. Spowoduje to ucieczkę pasażerów na różnego rodzaju hulajnogi/rowery/bolt itp. Zastanawiam się też dlaczego trojmiasto.pl już robi grunt pod podwyżki cen za parkowanie a nie napisze o hipokryzji i kłamstwach władz? Przecież to oni gdy likwidowali bilety odcinkowe i na przejazd mówili, że bilety czasowe są z zyskiem dla pasażerów bo mogą się przesiadać. Teraz za wyższą cenę chcą przepchnąć narrację, że bilety na ilość przystanków są lepsze?

    • 15 1

  • Wyzsze oplaty za parkowanie, a uzyskana z tego kasa powinna zasilic komunikacje miejska.

    • 1 9

  • Glapiński

    Logiczne, wszystko rośnie to i bilety muszą wzrosnąć. A chleb i masło wcale nie jest takie drogie.

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane