• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biletomaty w Gdyni, jeśli UE da wsparcie

Patryk Szczerba
14 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czytelnik: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty

Jeszcze w styczniu władze ZKM Gdynia zastrzegały, że automatów biletowych w mieście nie będzie. Całkiem prawdopodobne jest, że urządzenia jednak staną na przystankach w 2014 roku, o ile inwestycję wesprze Unia Europejska.



W Gdańsku automaty biletowe funkcjonują z powodzeniem już dwa lata. W Gdańsku automaty biletowe funkcjonują z powodzeniem już dwa lata.
Pasażerowie nie pozostawiają wątpliwości: aktualny system dystrybucji biletów jest zły i należy go urozmaicić. Zwykłe bilety są sprzedawane pojedynczo w niektórych kioskach lub biurach obsługi ZKM. Nieraz udaje się je nabyć w punktach zlokalizowanych przy przystankach Szybkiej Kolei Miejskiej. U kierowcy na pasażerów czekają karnety, czyli nic innego, jak połączone ze sobą bilety, na które trzeba wydać wielokrotność ceny biletu jednorazowego.

Czy kupował(a)byś bilety w automatach, nawet gdyby były o 10 groszy droższe?

Przedstawiciele ZKM tłumaczyli, że dzięki temu "tworzy się więź z pasażerami, którzy mogą zawsze wejść chociażby przednimi drzwiami". Nie bez znaczenia jest też fakt, że kierowcy otrzymują dzięki sprzedaży dodatkową prowizję.

Automaty miały być za to za drogie, a dodatkowo obciążone zbyt wysoką prowizją, czyli nieopłacalne dla firmy. Na ratunek przyjdzie prawdopodobnie Unia Europejska i dodatkowe środki w ramach programu związanego z transportem publicznym. Dzięki niemu możliwa była m.in. modernizacja taboru trolejbusowego, sieci oraz budowa nowych podstacji. Kończy się w tym miesiącu, ale okazało się, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało samorządowi województwa dodatkowe środki.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. Resztę będzie musiało sfinansować miasto - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat kosztuje ok. 100 tys. zł. Łatwo więc policzyć, że poza dotacją potrzebne będzie 900 tys. zł. W 2014 roku na przystankach pojawią się też tablice informacyjne. Tutaj dofinansowanie z budżetu Unii wyniesie aż 85 proc.

- Czekamy na zapowiadany rozwój Tristara, specjalnie nie inwestując wcześniej w system przystankowej informacji. Widząc postępy przy jego instalacji w Trójmieście, wydaje się, że urządzenia w następnym roku pojawią się w Gdyni - mówi Gromadzki.

Nagroda dla ZKM Gdynia

29 maja w Genewie przedstawiciele gdyńskiej komunikacji odebrali główną nagrodę "Grow Innovative with Public Transport", przyznawaną przez Międzynarodową Unię Transportu Publicznego z siedzibą w Brukseli wyróżniającym się przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej. Gdyńskiego organizatora komunikacji doceniono w kategorii obsługi klienta. W pokonanym polu zostało 60 konkurentów z obszaru krajów Europy Centralnej i Wschodniej.

- Wieloma rozwiązaniami wyprzedziliśmy już dziś partnerów z zachodniej Europy i jesteśmy tam stawiani za wzór do naśladowania - komentuje wyróżnienie Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (165)

  • ZKM - przewoźnik??? (2)

    To jakaś chyba ściema, od kiedy ZKM jest przewoźnikiem i dlaczego niby dostał w tej kategorii nagrodę. Albo błąd redakcji albo we wniosku zgłosili sie jako przewoźnik, naginając regulamin. A to właśnie przewoźnicy inwestują w nowy tabor jak PKA, PKM czy PKT, a nie jakiś niczemu niepotrzebny twór zatrudniający 150 osób ZKM. Na to idzie rocznie kilkanaście milionów, a za to już mogłoby być cieakwe inwestycje w transport publiczny. Propaganda jednak działać musi, nie wspominając jeszcze o MZKZG, gdzie pracuje prawie 3 osób, a zajmują się tylko biletem metropolitalnym. To jest trwonienie mamony, no ale stołki znajomym trzeba załatwić!!!

    • 11 2

    • w MZKZG pracuje około 30 osób, zero mi zjadło ze złości, że musze na nich łożyć.... (1)

      • 2 0

      • Jesteś małym kłamczuszkiem

        W MZKZG pracuje 9 osób, a ZKM wyciągnął gdyńską komunikację z czeluści socjalistycznego dziadostwa. Nie jestem pewnien czy pasażer chciałby znowu jeździć autobusem (o ile by mu właśnie nie uciekł bo przyjechał 4 min za wcześnie) z kierowcą chamem, ubranym w przepocony podkoszulek, zaczynającym rozmowę z pasażerem od słów: czego...ku...twoja mać?
        Trwonienie mamony to zamawianie usług u przewoźników komunalnych bez przetargu i utrzymywanie z publicznych pieniędzy tamtejszych związkowców.

        • 1 6

  • To teraz policzcie sobie ... (1)

    ... o ile tańsze mogłyby być przejazdy, gdyby nie takie zakupy. Obawiam się, że to wierzchołek zakupowej góry lodowej.

    A do samego zakupu trzeba doliczyć koszty eksploatacji (serwis, etaty zarządzające biletomatami, itd).

    • 6 0

    • i do tego każdziuteńki ma telefon komórkowy, którym może kupić niektóre rodzaje biletów.

      i zamiast nalegać na poszerzenie oferty telefonicznej, na połączenie taryf ZTM i ZKM, plebs chce wydatku na cele dla chuliganów

      • 0 0

  • a w komórce taniej

    bez sensu

    • 4 1

  • Nagroda - what the hell !!!!

    Miasto bez biletomatow, elektronicznej informacji komunikacyjnej na przystankach oraz nawet, jak na Polske, nie najnowszej flocie pojazdow. Smieszna sa te wszystkie nagrody i rankingi....

    • 9 1

  • Bilet rodzinny

    a co jeśli chodzi o darmowe bilety rodzinne dla każdego członka rodziny, a nie jak dotychczas 1 na całą rodzinę? jakoś w gdańsku można to zrobić bez problemu, w gdyni niestety. Pani Łęgowska, słucham, obietnice już jakiś czas temu były, co z realizacją? tak trudno jest to wykonać?

    • 3 0

  • Możecie mnie zminusować (1)

    ale dla mnie biletomaty są niepotrzebne. Młodzież kupuje bilety przez telefon lub internet, a osoby starsze mają kioski i kierowców.

    • 5 11

    • A turyści? Chociaż to Gdynia tam nie ma nic ciekawego do zwiedzania.

      • 5 2

  • Prowizja dla kierowców za sprzedaż biletów jest

    przegięciem! Tak samo, jak i droższe bilety z biletomatu! Walnijcie się w wasze puste łby!

    • 5 1

  • Gratulacje za "Grow Innovative with Public Transport" (8)

    Cieszy mnie zrównoważony rozwój zbiorowego transportu publicznego w Gdyni, bo jest on rozumiany jako proces trwałego rozwoju transportu publicznego, uwzględniający oczekiwania społeczne dotyczące zapewnienia powszechnej dostępności do nowoczesnych usług publicznego transportu zbiorowego. Cieszy mnie też, że inni to zauważają choćby dzisiaj ok. godz. 7;oo w TVN24 redaktorzy prowadzący chwalili Gdynię, a zwłaszcza Orłowo za przymuszanie kierowców do zostawiania samochodu na parkingu, i pokonywanie krótkiego odcinka pieszo, a nie jazdę "pod plaże" i zamykani widoku na morze ,Klif, ..

    Gdynia musi też zmierzać do wykorzystywania różnych środków transportu, a zwłaszcza promować tylko przyjazne dla środowiska i wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne środki transportu, co w coraz większym stopniu to czyni. Tak by mógł on być stanem faktycznym, a nie tylko permanentnie postulowanym wymaga nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań systemowych. Co zresztą widzieliśmy to w ostatnią sobotę przy okazji otwarcia InfoBoxu, gdzie napędzane z akumulatorów trajtusie doskonale omijały część Świętojańskiej. Takie działania powinny stanowić w coraz częstszym zamykaniu fragmentów ulic jako podstawowe założenia dla konstruowania Planu Transportowego, będącego z jednej strony podstawowym dokumentem kształtowania funkcjonowania i rozwoju systemu publicznych przewozów zbiorowych z drogiej zaś, normą prawa miejscowego porządkującą w sposób systemowy i długofalowy kwestie transportu zbiorowego w nowoczesnym mieście. Dobrze, że miasto nie staje na laurach, a ciągle widzi potrzebę modernizacji w budowie zintegrowanego systemu transportu publicznego. Otóż ja oprócz tych przystankowych w długich autobusach, a mam też nadzieje, że w niedługim czasie pojawia się także (na bardziej wykorzystywanych liniach)wydłużony trolejbus (gdzie tak jak obecnie np. w Toruniu) będzie można w nim kupić różne bilety z automatu nie tylko za gotówkę.
    Jeśli chcemy być innowacyjni w Gdyni należy także wykorzystywać dachy pojazdów publicznych na ogniwa fotowoltaiczne, bo zaczynają coraz częściej jeździć różne pojazdy hybrydowe, a do tego w sposób praktyczny pokazać, że Gdynia jest najbardziej nasłonecznionym miejscem na wybrzeżu. Co prawda nie jest to jeszcze rozwiązanie powszechnie stosowane, tym niemniej w dobrym kierunku należy wykorzystać trwające dofinansowania w tym zakresie z UE.

    Rozwijać także należy obraz gdyńskiego trolejbusu jako środka komunikacji o znacznie większych walorach ekonomicznych i przede wszystkim ekologicznych, uniwersalnie użytkowych, aby powszechne stały się na naszych ulicach miasta jako mini wystawy i użyteczne pomocne informatory, a w tym powinien pomóc także TRISTAR. Nową podstawową przesłanką decyzji o wprowadzeniu nowej roli dla InfoTrolejbusów na ulice Gdyni powinna być bowiem długofalowa ich rozbudowa i przede wszystkim dalekowzroczna nowoczesna polityka komunikacyjna i długookresowa analiza kosztów i jakości podróżowania.

    Gdynia także musi jasno określić City i inne projekty infrastrukturalne powiązane z odległymi dzielnicami i miastami satelitarnymi w integracji transportu publicznego i aby one jednak biegły w znacznej odległości od SKM czy PKM.

    Należny też bardziej uwzględnić wpływ transportu publicznego na rozwój turystyki, wyznaczyć ciekawe szlaki z atrakcjami. No i bardziej powiązać węzły transportowe i ich integracje oraz efektywność z przesiadkowymi. Rozważyć w zgłoszonym projekcie o środki finansowe z UE na zakup terenu i budynku Poczty przy Gdyni Głównej do wielofunkcyjnego dworca integracji kolejowego, kolejkowego(SKM

    • 4 19

    • a co się stało z najważniejszą częścia mojej wypowiedzi? (1)

      i podsumowaniem?

      Nie mam tego w pomięci a drugi raz już całej koncepcji nie przedstawię, bo mamy weekend za pasem. A szkoda, bo było tam o Transportowym Gdyni Future....::((

      widać trojmiasto.pl lubi płatać psikusy

      • 1 6

      • pewnie za wczorajszy post-13-go 12:44, trojmiasto.pl niczym Gazeta Świetojańska

        ale aby być od razu takimi mściwymi?

        Tak czy inaczej, wszystkiego najlepszego dla REDAKCJI i miłego oraz efektywnego wypoczynku w czasie weekendu

        • 0 0

    • cudny PR (2)

      • 9 2

      • Bezstronny? (1)

        jak czytałem to myślałem, że Pan Gromadzki skopiował przygotowaną wcześniej mowę dla naiwnych mieszkańców Gdyni wierzących, że ZKM w Gdyni jest potrzebny i cokolwiek robi!

        • 9 2

        • tak, też odniosłam takie wrażenie, ale

          text sam w sobie naprawdę jest świetnym materiałem PR - sama słodycz i poklask

          • 9 0

    • (1)

      "Cieszy mnie też, że inni to zauważają choćby dzisiaj ok. godz. 7;oo w TVN24 redaktorzy prowadzący chwalili Gdynię, a zwłaszcza Orłowo za przymuszanie kierowców do zostawiania samochodu na parkingu, i pokonywanie krótkiego odcinka pieszo, a nie jazdę "pod plaże" i zamykani widoku na morze ,Klif, ."

      Człowieku, obudź się!!!!
      A cieszy Cię ten bohomaz który postawili tuż przy molo? Blok mieszkalny właściwie na plaży.

      • 6 0

      • nie będę sie rozpisywał, bo trojmiasto pewnie i tak to wytnie?

        o jaki "bohomaz' Ci chodzi? Inwestycje Myoni? Od kilku lat stoi i prawdopodobnie zostanie zburzona, co prawda szkoda mi pływalni i ogródków na dachu, ale tak to jest gdy się robi warszawskim sposobem samowolkę i myśli, ze Władze Gdyni tego nie dostrzegą;))

        Czy może o Nowe Orłowo Ci się nie podoba, bo ma marmurowe chodniki, podświetlane drzewa, ogrody na dachach..., a Ty przyzwyczajony jesteś do popękanych płyt chodnikowych;)))

        czy może zły stan Maxyma? Bo Szkoła Plastyczna przeszła remont pod okiem konserwatora, napisz jaśniej?

        • 1 5

    • widać dobry post

      skoro pod dyktando etatowych i skomputeryzowanych Młodych Demokratów wpisali aż tyle minusów;)))

      • 0 1

  • małe sprostowanie (2)

    Czytamy " Gdyńskiego organizatora komunikacji doceniono w kategorii obsługi klienta" a tak bardziej precyzyjnie to nie chodzi o wysoką jakość obsługi klienta tylko o program "we ride for you" (??) :-)

    • 4 0

    • Właśnie chodzi, we ride for you (1)

      było oceniane w kategorii obsługa klienta

      • 0 2

      • tak

        Być może były oceniane założenia tego programu albo sam fakt jego wprowadzenia?

        • 3 0

  • Dobre

    "dzięki temu tworzy się więź z pasażerami". Jasne. A potem efekt jest taki, że wszyscy, z kierowcą włącznie, są zestresowani, bo trzeba nadrobić czas stracony na sprzedaż biletów.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane