- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (147 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzione auto (13 opinii)
Bilety na komunikację miejską w telefonie: przewodnik po aplikacjach
Malejąca liczba kiosków, rezygnacja ze sprzedaży biletów w tramwajach i autobusach wewnątrzmiejskich w Gdańsku oraz brak biletomatów w Sopocie i Gdyni sprawiają, że zakup biletu na komunikację miejską przez telefon staje się nie tylko technologicznym kaprysem, lecz jedyną metodą na uniknięcie nałożenia kary przez kontrolera. Sprawdzamy, jakie aplikacje umożliwiają swobodne podróże po Trójmieście.
- Tańsze bilety metropolitalne ze względu na transmisję danych
- Bilety SKM w identycznych cenach, jak w kasach biletowych
- Osiem aplikacji, sześć z biletami metropolitalnymi
- SkyCash - bilety MZKZG i kolejowe, parkowanie i inne usługi
- Jakdojade.pl - planer podróży z biletami MZKZG i SKM
- MPay - bilety metropolitalne, parkowanie, dodatkowe usługi
- Mobilet - bilety MZKZG oraz parkowanie
- GoPay - bilety metropolitalne, które trzeba dodatkowo kasować
- Zbiletem.pl - tylko bilety metropolitalne
- Koleo - planer podróży z biletami SKM i PolRegio
- Bilkom - kolejowy planer zintegrowany z mObywatel
- Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (w tym na tramwaje, autobusy, trolejbusy),
- Szybkiej Kolei Miejskiej (w tym z wykorzystaniem tzw. Taryfy Pomorskiej).
Z tego powodu w przypadku biletów niekolejowych istnieją drobne różnice cenowe - na szczęście w większości sytuacji na korzyść pasażera - względem podstawowych cenników ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia, które mają zrekompensować dodatkowy koszt transmisji danych.
Czytaj też:
System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"
Tańsze bilety metropolitalne ze względu na transmisję danych
Z drugiej strony jest to kolejny przykład, gdzie tzw. integracja taryfowa zamiast dążyć do uproszczenia zasad, komplikuje jeszcze bardziej i tak już wyjątkowo zagmatwaną ofertę biletową w aglomeracji Trójmiasta.
Bilety metropolitalne dostępne przez telefon (bilet ulgowy stanowi połowę ceny normalnego):
- jednoprzejazdowe na linie zwykłe i nocne - 3,60 zł,
- jednoprzejazdowe na linie zwykłe, pospieszne i nocne - 4,20 zł,
- jednogodzinne na linie zwykłe i nocne - 4,40 zł
- jednogodzinne na linie zwykłe, pospieszne i nocne - 5,40 zł.
- jednogodzinne ZKM w Gdyni na linie zwykłe, pospieszne i nocne - 4,40 zł.
Ostatni bilet to bez wątpienia "perełka" w systemie taryfowym Trójmiasta, bowiem obowiązuje tylko "na liniach zwykłych, pospiesznych i nocnych organizowanych przez ZKM w Gdyni oraz na liniach organizowanych przez ZTM w Gdańsku, objętych porozumieniami międzygminnymi, których stroną jest miasto Gdynia oraz, w granicach miasta Sopotu - na wszystkich pozostałych liniach organizowanych przez ZTM w Gdańsku".
W ofercie na telefon dostępne są też bilety dobowe oraz trzydniowe (w trzydniowych nie ma biletu kolejowo-komunalnego dwóch organizatorów):
- 24-godzinny komunalny ważny w ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia i MZK Wejherowo - 16 zł,
- 24-godzinny kolejowo-komunalny dwóch organizatorów ważny w pociągach SKM i PolRegio oraz ZTM Gdańsk albo ZKM Gdynia albo MZK Wejherowo - 22 zł,
- 24-godzinny kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - 25 zł,
- 72-godzinny komunalny ważny jw. dobowy - 32 zł,
- 72-godzinny kolejowo-komunalnych wszystkich organizatorów - 50 zł.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Bilety SKM w identycznych cenach, jak w kasach biletowych
W przypadku biletów telefonicznych SKM obowiązuje identyczny cennik jak w kasach biletowych czy automatach na stacjach. Dodatkowo dostępne są wszystkie ulgi i ustawowe i zniżki.
Szczegółowe przedstawione oferty kolejowej ze względu na jej skomplikowany charakter mija się z celem, ale na szczęście w aplikacjach po podaniu stacji początkowej i końcowej, liczbie pasażerów oraz uprawnień do zniżek otrzymujemy podpowiedzi najkorzystniejszych ofert. Pozostaje nam zatem zaufać systemowi informatycznemu.
Szybka Kolej Miejska w przeciwieństwie do MZKZG w aplikacjach telefonicznych prowadzi również sprzedaż biletów okresowych.
Czytaj też:
Taryfa Pomorska, czyli podwyżko-obniżka cen biletów kolejowych
Osiem aplikacji, sześć z biletami metropolitalnymi
Pod względem aplikacji na telefon, na rynku dostępnych jest aż osiem rozwiązań. Aplikacje różnią się między sobą przede wszystkim liczbą oferowanych usług oraz interfejsem. Różnice występują również pod względem regulaminów użytkownika, sposobie weryfikacji danych oraz oczywiście zastosowanych rozwiązań informatycznych, wpływających na szybkość działania.
Przed wybraniem aplikacji, z której będziemy ostatecznie korzystać, polecamy przetestować co najmniej kilka z nich. Warto też pozostawić konta co najmniej w dwóch aplikacjach, ponieważ zdarzają się czasami awarie, które mogą uniemożliwić nam podróż.
Wszystkie aplikacje posiadają oferty biletów w co najmniej kilku miastach, więc z jednej aplikacji możemy korzystać w trakcie podróży po Polsce.
SkyCash - bilety MZKZG i kolejowe, parkowanie i inne usługi
SkyCash to zdecydowanie najbardziej rozbudowana aplikacja do dokonywania mikropłatności "na mieście". Oprócz biletów metropolitalnych i Szybkiej Kolei Miejskiej, możliwe jest m.in. uiszczenie opłat za parkowanie, przejazd autostradami, a nawet zakup biletów do kina czy wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego.
W przypadku biletów kolejowych, warto odnotować możliwość zakupu biletów na pociągi PKP Intercity oraz PolRegio. W ofercie są też inni regionalni przewoźnicy kolejowi - m.in. Koleje Dolnośląskie, Śląskie Wielkopolskie czy Mazowieckie.
Minusem rozwiązania w zakresie biletów kolejowych jest potrzeba przełączania przewoźników, jeżeli korzystamy często z usług różnych spółek, a także uciążliwy system weryfikacji danych osobowych, gdy chcemy gromadzić środki w elektronicznej portmonetce.
Jakdojade.pl - planer podróży z biletami MZKZG i SKM
Jakdojade.pl to przede wszystkim doskonały planer podróży, który pozwala znaleźć optymalne i szybkie połączenie pomiędzy nawet najbardziej oddalonymi punktami aglomeracji.
Od niedawna w Trójmieście prezentowany jest też rzeczywisty czas przyjazdu niektórych pojazdów komunikacji miejskiej.
W aplikacji dostępne są bilety MZKZG oraz SKM, a zakup odpowiednich biletów podpowiadany jest już na etapie planowania podróży. Oczywiście wyboru biletu dokonać możemy również bez wskazywania trasy, którą chcemy pokonać.
Minusem Jakdojade.pl są uciążliwe reklamy - ich wyłączenie to koszt 11,99 zł rocznie lub 1,99 zł miesięcznie.
MPay - bilety metropolitalne, parkowanie, dodatkowe usługi
MPay pod względem oferowanych usług przypomina nieco aplikację SkyCash. Obok biletów na tramwaj, autobus czy trolejbus, możliwości uiszczania opłat za parkowanie, znajdziemy szereg usług dodatkowych - m.in. doładowania telefonu czy bilety wstępu do zoo (niestety nie gdańskiego) i parków narodowych.
Są też obecne bilety kolejowe wielu przewoźników, ale niestety brakuje wśród nich SKM Trójmiasto i PolRegio.
Pewnym niedopatrzeniem autorów aplikacji jest podpisanie biletów metropolitalnych jako MZK Wejherowo, które odpowiada za informatyzację biletów telefonicznych.
Ponadto jako region nie można wskazać Trójmiasta, lecz trzeba zdecydować się na konkretne miasto i w razie potrzeby dokonywać zmian.
Mylące może być też umieszczenie biletów metropolitalnych 72-godzinnych pod pozycją biletów okresowych, podczas gdy bilety dobowe są w zakładce biletów czasowych.
Mobilet - bilety MZKZG oraz parkowanie
Mobilet to najstarsza aplikacja, która oferuje sprzedaż biletów metropolitalnych. Mimo upływu lat, jej interfejs nie uległ większym zmianom. Jest przejrzysty, szybki i zarazem pozbawiony zbędnych bajerów obciążających urządzenie.
W Mobilecie zapłacimy także za parkowanie samochodu w Trójmieście.
W sprzedaży są ponadto bilety kilku regionalnych przewoźników kolejowych, ale bez Szybkiej Kolei Miejskiej i PolRegio.
GoPay - bilety metropolitalne, które trzeba dodatkowo kasować
GoPay to aplikacja, w której kupimy wyłącznie bilety metropolitalne. W dodatku odbywa się to w nietypowej formie, przypominającej stacjonarną sprzedaż.
Najpierw wskazujemy bilet, uiszczamy stosowną opłatę, a dopiero przed wejściem do pojazdu aktywujemy (kasujemy) wybrany przez nas bilet. W pozostałych aplikacjach zakup jest tożsamy ze skasowaniem (nadaniem ważności).
Ponadto w aplikacji jest wprowadzająca w błąd opcja wyboru biletu metropolitalnego okresowego. Po jej wskazaniu otrzymujemy komunikat "brak biletów dla wskazanych kryteriów".
Zbiletem.pl - tylko bilety metropolitalne
Zbiletem.pl to najnowszy partner MZKZG w sprzedaży biletów. Aplikacja jest podobna do GoPay, a przejrzysty interfejs szybko prowadzi nas do poszukiwanego biletu, który aktywny jest zaraz po opłaceniu.
Podobnie jak GoPay, tutaj również mamy błędną informację o możliwości zakupu biletu okresowego, stanowiącą wyłącznie odnośnik do internetowej strony głównej aplikacji.
Koleo - planer podróży z biletami SKM i PolRegio
Koleo to wygodny planer podróży kolejowych, w którym po wybraniu stacji początkowej i końcowej otrzymujemy propozycje podróży pociągami różnych przewoźników z opcją bezpośredniego zakupu biletów.
W przypadku Trójmiasta bezpośrednio z poziomu planera kupimy bilety SKM oraz PolRegio. Dodatkowo przez aplikację prowadzona jest sprzedaż biletów okresowych obu przewoźników.
Bilkom - kolejowy planer zintegrowany z mObywatel
Bilkom, czyli autorskie rozwiązanie sprzedaży biletów i planera podróży spółki PKP Informatyka, oferuje zbliżoną funkcjonalność do Koleo.
W ofercie biletów oprócz SKM i PolRegio znajdziemy także PKP Intercity oraz kilku innych regionalnych przewoźników.
Bilkom umożliwia ponadto integrację z aplikacją mObywatel, dzięki czemu zakupione bilety możemy okazywać do kontroli bezpośrednio w aplikacji mObywatel wraz z elektronicznym dowodem osobistym (jest on respektowany przez PKP Intercity).
Pozostając przy rozwiązaniach PKP, należy także wspomnieć o własnej aplikacji PolRegio, która jednak nie zawiera biletów SKM. Można jednak poruszać się z nią po Trójmieście w oparciu o Taryfę Pomorską, w tym na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
A wy z której aplikacji korzystacie? Podzielcie się opinią w sekcji komentarzy
Problem z kupnem biletów na pętli przy plaży na Stogach (39 opinii)
Na plaże przyjeżdża dużo ludzi, są też tutaj trzy campingi, do których przyjeżdża sporo zagranicznych turystów. Biletu nie można kupić u kierowcy, przystanek jest nowo wyremontowany, ale nie został na nim postawiony biletomat, nie ma też kiosku.
Wiem, że są aplikacje, ale albo nie ma wersji anglojęzycznej, albo (pomimo tego, że aplikacje podane są na stronie ztm Gdańsk) Gdańsk nie występuje w spisie miast. Poza tym, wiele osób nie chce podawać numeru karty oraz swoich danych tylko po to, żeby kupić bilet za cztery zł - napisał czytelnik.
Trójmiasto.pl: Jak wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM lokalizacje automatów biletowych (należących do spółki Mennica Polska) są wynikiem zarówno wskazania przez Zarząd Transportu Miejskiego miejsc, w których występują duże, stałe potoki pasażerskie, jak i spodziewaną przez właściciela i operatora urządzeń, spółkę Mennica Polska, amortyzacją urządzeń.
- Dlatego też biletomaty stawiane są m.in. w miejscach, gdzie następuje duża wymiana pasażerów, na węzłach przesiadkowych, pętlach oraz przy dworcach. W przypadku przystanku „Stogi Plaża” mamy do czynienia wyłącznie z sezonowym zapotrzebowaniem, zaledwie przez kilka letnich miesięcy w roku, co w sposób istotny wpływa na rachunek ekonomiczny właściciela i operatora urządzeń. Z posiadanych przez nas informacji wynika, iż właściciel urządzeń, czyli spółka Mennica Polska SA aktualnie nie planuje prac związanych z umiejscowieniem tam automatu biletowego - mówi Gołąb.
Jak dodaje, ZTM rekomenduje zakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych, dostępnych na urządzenia mobilne (smartfony, tablety), zaopatrzenie się w zapas biletów w jednym z naszych Punktów Obsługi Klienta, w placówkach pocztowych/handlowych, prowadzących sprzedaż biletów na gdańską komunikację miejską lub w jednym z pozostałych biletomatów (najbliższa lokalizacja na Stogach znajduje się na przystanku autobusowym „Zimna”, przy ul. Stryjewskiego). Zobacz więcej
Na plaże przyjeżdża dużo ludzi, są też tutaj trzy campingi, do których przyjeżdża sporo zagranicznych turystów. Biletu nie można kupić u kierowcy, przystanek jest nowo wyremontowany, ale nie został na nim postawiony biletomat, nie ma też kiosku.
Wiem, że są aplikacje, ale albo nie ma wersji anglojęzycznej, albo (pomimo tego, że aplikacje podane są na stronie ztm Gdańsk) Gdańsk nie występuje w spisie miast. Poza tym, wiele osób nie chce podawać numeru karty oraz swoich danych tylko po to, żeby kupić bilet za cztery zł - napisał czytelnik.
Trójmiasto.pl: Jak wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM lokalizacje automatów biletowych (należących do spółki Mennica Polska) są wynikiem zarówno wskazania przez Zarząd Transportu Miejskiego miejsc, w których występują duże, stałe potoki pasażerskie, jak i spodziewaną przez właściciela i operatora urządzeń, spółkę Mennica Polska, amortyzacją urządzeń.
- Dlatego też biletomaty stawiane są m.in. w miejscach, gdzie następuje duża wymiana pasażerów, na węzłach przesiadkowych, pętlach oraz przy dworcach. W przypadku przystanku „Stogi Plaża” mamy do czynienia wyłącznie z sezonowym zapotrzebowaniem, zaledwie przez kilka letnich miesięcy w roku, co w sposób istotny wpływa na rachunek ekonomiczny właściciela i operatora urządzeń. Z posiadanych przez nas informacji wynika, iż właściciel urządzeń, czyli spółka Mennica Polska SA aktualnie nie planuje prac związanych z umiejscowieniem tam automatu biletowego - mówi Gołąb.
Jak dodaje, ZTM rekomenduje zakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych, dostępnych na urządzenia mobilne (smartfony, tablety), zaopatrzenie się w zapas biletów w jednym z naszych Punktów Obsługi Klienta, w placówkach pocztowych/handlowych, prowadzących sprzedaż biletów na gdańską komunikację miejską lub w jednym z pozostałych biletomatów (najbliższa lokalizacja na Stogach znajduje się na przystanku autobusowym „Zimna”, przy ul. Stryjewskiego). Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (159) ponad 10 zablokowanych
-
2021-07-05 10:27
Nie chcę kolejnych aplikacji w telefonie. Nie zawsze mam telefon przy sobie. Nie mam płatności w telefonie i nie zamierzam mieć. Żądam dostępu do papierowych biletów!
- 27 3
-
2021-07-05 11:24
bałagan (2)
Odwiedziłem w tym roku Warszawę i Poznać. Dostępność oraz transparentność sprzedaży biletów miejskich jest zdecydowanie na wyższym poziomie. Biletomaty zlokalizowane na przystankach, w autobusach, tramwajach itd.
Jako mieszkaniec Gdyni sam mam problem z zakupem biletów w trójmieście dlatego często decyduję się na samochód.
Jak mają się tu odnaleźć osoby starsze lub turyści? Czy nie można tego uprościć?- 15 0
-
2021-07-05 12:23
(1)
To dziwne. Bo byłem w Poznaniu i za chiny ludowe nie dało się kupić biletu w tramwaju. Trzeba było mieć dedykowaną doładowaną kartę.
- 0 1
-
2021-07-05 15:06
W Poznaniu biletów w tramwaju nie kupisz od 20 lat.
- 3 0
-
2021-07-05 12:08
jednym słowem
burdel
- 12 0
-
2021-07-05 12:10
Wszyscy siedzą z nosem w telefonach a nie potrafią biletu klupić w aplikacji - to jest ciekawe
- 11 9
-
2021-07-05 12:25
Wszystko rozbija się o jedno. Gminy nie wiedzą jak podzielić między siebie kasę. Fala nic nie zmieni a jedynie utrudni. Znikną karty miejskie i będziemy latać z jakimiś kartami które będziemy odbijać w każdym tramwaju i autobusie. Paranoja
- 4 1
-
2021-07-05 12:41
Bilety w telefonie mozna kupić na SKM i Intercity (3)
Pomimo tego na dworcach są kolejki po 25 osób do kas i większość stoi w telefonem w ręku, a 15 metrów obok są automaty, gdzie można kupić bilety. Ludzie są do tego stopnia leniwi, że wolą stać w 25 osobowej kolejce niż kupić bilet w telefonie który trzymają w rękach.
- 3 11
-
2021-07-05 14:28
te automaty
to często są mało intuicyjne i do automatu też są kolejki...
- 4 0
-
2021-07-05 16:00
raczej nie wiedza ze przez tel mogą. tzn nawet o tym nie pomysleli pewnie
- 0 1
-
2021-07-05 16:38
W poprzedni weekend (pierwszy wakacji) byłam w Zoo w Płocku. Da kasy stała masakryczna kolejka co najmniej na pół godziny, podczas gdy bilet mozna było kupić prawie bez kolejki w automacie (maks dwie osoby na automat stały). Jednak większośc osób bała się automatu albo rezygnowała, bo trzeba płacic kartą! Szok, że w 21 wieku ludzie nie maja karty bankowej.
- 0 3
-
2021-07-05 12:55
(1)
autor oczywiscie juz jest w tyle bo zapomnial ze praktycznie kazda aplikacja bankowa pozwala na kupno biletu np IKO
- 3 5
-
2021-07-05 15:07
Gdzie jest taka opcja w ipko, mbanku i ing?
- 0 3
-
2021-07-05 13:18
Lepiej korzystać z apki banku gdzie również kupimy bilet (1)
- 4 3
-
2021-07-05 15:08
W jakiej niby apce kupisz bilet na komunikację w Trójmieście? Pomylilo ci się z Warszawa.
- 0 3
-
2021-07-05 13:53
nie dla aplikacji
zima mróz słońce upał a ty ciągle baw sie w wyjmowanie z torby telefonu co ja jakaś telefonistka jestem że nos w ekranie mam trzymać ? miałam w Rossmanie aplikacje zbierałam punkty wyjmowałam ciągle telefon a potem ciach na koniec roku zabrali i po czorta była ta fatyga? bilet chce kupic w kiosku lub w punkcie sprzedaży Jasne?
- 18 1
-
2021-07-05 14:05
A co ze starszymi ludźmi? (3)
Serio ktoś w średnim wieku i mało zainteresowany technologią ma to wszystko ogarniać? I nawet nie chodzi o aplikacje, nie sobie będzie jedna czy druga, ale bilety o jasnych kryteriach i dokładnie tak samo wszędzie oznaczone - obecnie tak nie jest.
- 19 0
-
2021-07-05 14:31
albo
jak ktoś ma stary telefon?
- 4 0
-
2021-07-05 18:17
Przecież prawie wszyscy starsi są krotkowidzami. Nie dowidza takiej czcionki jak na telefonach. To dyskryminacja starszych. Na dodatek niektorym trzęsą się ręce (Parkinson)
- 3 0
-
2021-12-15 18:25
tak myślę
Starsze osoby (70+) mają darmowe przejazdy (chyba, że się mylę) komunikacją miejską, ale fakt faktem, że człowiek powinien móc wygodnie kupić bilet gdziekolwiek, bez potrzeby posiadania sr*jfona. Nie jestem aż taki stary, a mnie też zaczynają nieco przygniatać te wszystkie apki sr*pki.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.