• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilfinger Berger i Wakoz chcą 1,1 mld za Południową Obwodnicę Gdańska

Michał Brancewicz
10 sierpnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jedyny most, jaki powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska przebiegnie nad Motławą. Jedyny most, jaki powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska przebiegnie nad Motławą.

Południowa Obwodnica Gdańska może kosztować 1,126 mld zł - na tyle opiewa najtańsza oferta w przetargu na tę trasę. To oszczędność ponad 900 mln zł względem kosztorysu przygotowanego przez GDDKiA.



Południowa Obwodnica Gdańska pozwoli ominąć śródmieście Gdańska kierowcom jadącym od strony Warszawy w kierunku Gdyni i dalej. Południowa Obwodnica Gdańska pozwoli ominąć śródmieście Gdańska kierowcom jadącym od strony Warszawy w kierunku Gdyni i dalej.
Do przetargu stanęło dziesięciu oferentów: siedem konsorcjów i trzy firmy, ale oferty złożyło już tylko pięć z nich. Rozpiętość cenowa nie była duża. Najmniej za budowę ponad 18 km drogi ekspresowej zażądało konsorcjum firm Bilfinger Berger Polska i Wakoz (prowadził prace ziemne na budowie Baltic Areny) - 1,126 mld. zł. Najwyższa cena wyniosła 1,347 mld zł.

Wygląda na to, że inwestor obwodnicy południowej, czyli gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaoszczędzi 900 mln zł.

- Początkowo budowę wyceniliśmy na 1,2 mld zł. - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Potem, wobec galopujących cen musieliśmy dokonać weryfikacji kosztorysu. Wtedy określiliśmy, że na inwestycję musimy przeznaczyć ponad 2 mld zł. - wyjaśnia.

Choć znamy już ceny, jakie za budowę obwodnicy zażądały firmy, wciąż trwa weryfikacja ofert. Jeżeli jednak okaże się, że w najtańszej ofercie nie ma uchybień formalno-prawnych, to właśnie Bilfinger Berger i Wakoz wybudują trasę łączącą Obwodnicę Trójmiasta z drogą krajową S7.

Coraz bardziej realne wydają się wcześniejsze zapowiedzi, że prace na budowie Południowej Obwodnicy Gdańska ruszą już we wrześniu. Czas na realizację to 24 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).

Przerwy zimowe mogą spowodować, że ten czas wydłuży się do 33 miesięcy. A to oznacza, że droga ekspresowa powstanie w czerwcu 2012, czyli tuż przed Euro. Na szczęście przy łaskawych zimach, jakie mamy od kilku lat, takie przerwy mogą okazać się niepotrzebne.

POG liczyć będzie ponad 18 km i połączy Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1 z drogą krajową nr 7. Na całej jej długości powstanie sześć dwupoziomowych węzłów, 10 wiaduktów, most nad Motławą i estakada o długości ok. 3 km.

Złożone oferty na budowę Południowej Obwodnicy Gdańska:
1. Konsorcjum firm: Bilfinger Berger Polska SA i Wakoz Sp. z o.o.
Cena brutto: 1 126 371 270,36
2. Konsorcjum firm: Budimex Dromex SA, Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA
Cena brutto: 1 170 578 823,89
3. Konsorcjum firm:Eurovia Polska SA, Warbud SA, Hochtief Polska Sp. z o.o., Vinci Construction Grand Projets, Vinci Construction Terrassement, Stavby silnic a železnic a.s.
Cena brutto: 1 297 291 132,38
4. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o., Dywidag Bau GmbH
Cena brutto: 1 345 267 860,60
5. Konsorcjum firm: Energopol-Szczecin SA, POL-DRÓG Piła Sp. z o.o., ABM POL-DRÓG Legnica Sp. z o.o., Zakład Robót Mostowych "Mostmar" Marcin i Grzegorz Marcinków
Sp. Jawna, Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Sp. z o.o.
Cena brutto: 1 347 838 687,37

Opinie (209) 3 zablokowane

  • Fajnie nich budują,tylko

    jak będzie dalej od węzla Rudniki ?

    • 1 2

  • To może te zaoszczedzone 900 mln przekazać na rozbudowę istniejącej już obwodnicy

    bo jak skończą południową i połączą ruch z obwodową trójmiasta to niestety niewiele się da ta obwodnica południowa,bo zakorkowana będzie trójmiejska!!!!!!!

    • 4 2

  • Jak mówią tak robią...

    Cóż, trzeba przyznać, że o. Gdański GDDKiA robi to co sobie zaplanował.
    Obwodnica Południowa to kluczowy element S7 w naszym regionie.
    Jak zaczną budowę, to zostanie nam tylko kilka nowych inwestycji w województwie:

    - OPAT (15km)
    - Trasa Lęborska (38km)
    - S6 z Lęborka do Sycewic (granica województwa) (70km)
    - Most w Kwidzynie (6km)

    I okaże się, że za 5-7lat będziemy mieli prawdziwą europejską sieć dróg. Fajnie!

    • 5 1

  • No i jeszcze S7 do Jazowej...

    Rzecz jasna jeszcze ten kawałek S7 - 25km :)

    • 3 0

  • a co z 900 milionami? (5)

    pociągniecie temat dalej dziennikarze?

    Bo można zmodernizować kilkadziesiąt dróg w Gdańsku.

    • 1 5

    • A wyczuwasz różnicę między Miastem Gdańsk a GDDKiA, czy masz z tym problemy? (4)

      • 2 2

      • czyli, że co? te drogi to będą budowane w koszalinie?

        a co na to MISTERNA SIEĆ POWIĄZAŃ POMIĘDZY SAMORZĄDOWCAMI A POLITYKAMI??
        wot jełopa:-)

        • 0 1

      • a z 900.000 zaouszczędzonych nie można czegoś zrobić dodatkowo w regionie? (2)

        He?

        • 0 0

        • (1)

          a czy to nie jest tak, że to po prostu mniejszy kredyt będzie?

          • 1 0

          • nie kredyt mniejszy...

            ... tylko ta kasa wróci do budżetu lub GDDKiA sfinansuje inną inwestycję. Zapytajcie GDDKiA - wszak instytucja publiczna.

            • 0 0

  • to może i ja sie dorzuce do tego koncertu życzeń (3)

    chodniki na morenie!!!
    ja jestem jak niewierny tomasz - dopóki nie zjade nową słowackiego to nie uwierzę
    zwłaszcza ludziom z budyniu i paproci

    • 4 2

    • A kto ciebie chce na Morenie? Spadaj do Sopoćkowa dziadygo

      • 1 0

    • (1)

      Połącz się z mózgiem. Za chodniki odpowiada miasto, a na Morenie zapewne jakaś spółdzielna. Czy widzisz różnicę między GDDKiA a jakąś spółdzielnią?

      • 2 0

      • Gallux nie widzi, bo jedyne co widzi to spisek i niecne POczynania adwersarzy politycznych, no i wszędzie widzi znienawidzonego budynia :)))

        • 0 1

  • wszystko to dobitnie świadczy, że osoby zatrudnione w GDDKiA to zwykłe pały, które POwinny co najwyżej ręcznie ładować (1)

    ciężarówki wakozu i broń Panie Boże wyceniać cokolwiek
    to jest PO prostu POrażka!!

    • 2 10

    • Jaki ty jesteś tępy.

      Przecież biedaczku wyceny robi się w oparciu o sekocenbud i inne wydawnictwa oficjalne, które normalnie funkcjonują w obiegu. One uwzględniają również średni zysk, a że ktoś robi coś na lekkim plusie, po kosztach lub lekko poniżej to jego sprawa.

      • 2 0

  • fajnie, jak jeszcze w nowych dzielnicach zaczną projektować ulice w uporządkowany sposób to będzie dobrze. na razie jest "s-ka", serpentyna, łuk, pętelka, każda w inną stronę, sami mieszkańcy się gubią. spójrzcie na plany albo widok satelitarny zachodnich miast. :/

    • 0 1

  • Centum Gdanska bez tirów- to priorytet.

    Wstyd i strach dla niszczejacych i trzesacych sie budynków w zacnym centrum. Pojawia się realna szansa.

    • 3 0

  • Mogli by aoszczędzić więcej (6)

    Mogli by zaoszczędzić więcej gdyby projektanci nie wzięli łapówek za wpisanie w projekt drogich materiałów!!!

    • 10 4

    • (5)

      No i wtedy byśmy mieli szybciutko remoncik

      • 1 0

      • Niezła alternatywa (4)

        Albo łapówka albo remont! CBA trzeba by nasłać!

        • 11 0

        • ludzie dajcie spokój z tą manią łapówek, (3)

          Nie alternatywa, tylko m twierdzi, że zaoszczędzić trzeba było na materiałach a to by była głupota.

          A tak nawiasem mówiąc, to kto miałby dawać łapówki projektantowi za droższe materiały?
          Wykonawca - nie, bo projekt jest gotowy przed przetargiem na wykonawstwo,
          Dostawca materiałów - nie, bo nawet takie hurtowe ilości poszczególnych materiałów dostarcza kilka liczących się firm, Więc kto? Nikt nie ma na etapie sporządzania projektu korzyści z wyboru materiałów.

          Dajcie spokój czasami z teoriami wszechobecnego łapownictwa to jest męczące, wszędzie łapówki widzą.

          A czy w Polsce nie można zaprojektować pożądnej drogi z dobrych materiałów?

          • 5 1

          • Za rękę nie złapałem (2)

            ale w projektach wyspecyfikowane są bardzo precyzyjnie materiały określonych producentów (drogich). Na rynku jest wiele produktów o porównywalnych właściwościach, ale jeżeli wyspecyfikuje się wszystkie szczegóły pasuje tylko jeden. Jest to oczywiście w interesie dostawców tych materiałów. Poza tym ceny wyspecyfikowanych materiałów często są poza Polską niższe niż w Polsce. Czyżby w Polsce występowały większe koszty związane ze sprzedażą? Nie formułowałbym tak bezpośrednich oskarżeń jak m, ale mnie osobiście to zastanawia.

            • 13 0

            • a może poszli do lasu (1)

              cyt. "bardzo precyzyjnie materiały określonych producentów" tak szczególnie ma tu znaczenie producent żwiru, cementu i stali. Aaa byłbym zapomniał jeszcze asfaltu - LOTOS na pewno maczał w tym palce by to od niego brano asfalt.... no po prostu granda

              A SIWZ, a szczególnie przedmiar czytał? Pewnie nie bo za trudne!

              • 0 1

              • Skoro Pan leszekf taki zorientowany to zapewne wie o jakie materiały chodzi.

                • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane