• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Billboardy wrócą na ulice w Gdańsku

Maciej Korolczuk
23 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wkrótce billboardy znów staną wzdłuż najbardziej ruchliwych ulic w Gdańsku. Wkrótce billboardy znów staną wzdłuż najbardziej ruchliwych ulic w Gdańsku.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na umieszczenie billboardów w pasach drogowych. Dlaczego nośniki reklamowe staną wzdłuż określonych ulic mimo obowiązywania uchwały krajobrazowej, która miała je ograniczyć? Urzędnicy tłumaczą, że uchwała nie miała na celu likwidacji branży reklamowej, lecz uporządkowanie zasad funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej, i jeśli reklamy wrócą - to wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat.



Ponowne dopuszczenie reklam na billboardach w Gdańsku to:

Obszar Gdańska, na którym mają stanąć billboardy, podzielono na kilka tzw. pakietów. W zamian za umiejscowienie reklam na gruntach przyległych do pasów drogowych właściciele nośników będą musieli wykonać nasadzenia drzew i zapłacić za powierzchnię reklamową.

Stawka minimalna za 1 m kw. danego pakietu wynosi między 2,90 zł a 3,10 zł (w ramach licytacji stawka będzie rosła, a zwycięży firma, która za dany pakiet zapłaci najwięcej).

Gdzie staną billboardy?



Najwięcej reklam pojawi się przy ul. Marynarki Polskiej. Ulica między Nowym Portem a Jana z Kolna przewija się w 9 z 14 pakietów. Reklamy staną też m.in. na Przymorzu, Zaspie, Morenie, Wrzeszczu, Ujeścisku i Oliwie.

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej



  1. Pakiet 1 obejmuje ulice: Kaczyńskiego, Obrońców Wybrzeża, al. Jana Pawła II, al. Płażyńskiego, ul. Rakoczego (łączna powierzchnia ekspozycji reklamy wyniesie tam 72 m kw., co przekłada się na 8 drzew).
  2. Pakiet 2 to ul. Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór, Wita Stwosza, Chłopska i al. Jana Pawła II (99 m kw. i 11 drzew).
  3. Pakiet 3: Chłopska, al. Jana Pawła II, ul. Wita Stwosza, Chłopska i Rakoczego (90 m kw. i 11 drzew).
  4. Pakiet 4: Nowolipie, Havla, Świętokrzyska, Rzeczypospolitej (63 m kw. i 7 drzew).
  5. Pakiet 5: Sucharskiego, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Marynarki Polskiej (216 m kw. i 24 drzewa).
  6. Pakiet 6: Marynarki Polskiej, Elbląska, Cienista, Słowackiego, Sucharskiego (198 m kw. i 22 drzewa).
  7. Pakiet 7: Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Słowackiego, Elbląska, Sikorskiego (216 m kw. i 24 drzewa).
  8. Pakiet 8: Nowolipie, Świętokrzyska, Płażyńskiego, Rzeczypospolitej (63 m kw. i 7 drzew).
  9. Pakiet 9: Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Rakoczego, Słowackiego, Świętokrzyska, Małomiejska (162 m kw. i 18 drzew).
  10. Pakiet 10: Marynarki Polskiej, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Sucharskiego (198 m kw. i 22 drzewa).
  11. Pakiety 11-14: Marynarki Polskiej (łącznie 144 m kw. i 16 drzew).

Lista wszystkich 64 lokalizacji, gdzie wkrótce staną billboardy


Przesuń aby
porównać

GZDiZ tłumaczy przywrócenie reklam - w ramach uchwały krajobrazowej - chęcią uporządkowania przestrzeni miejskiej. Urzędnicy tym samym wykonują ruch wyprzedzający, bo gdyby z wnioskiem o posadowienie reklam zgodnych z uchwałą wystąpili sami reklamodawcy, wówczas miasto miałoby ograniczone możliwości, by odmówić instalacji takiego nośnika.

Teraz reklamy będą mogły stanąć, ale tylko w miejscach i na zasadach określonych przez magistrat.

- Uchwała Krajobrazowa Gdańska nie zakazuje billboardów, a ściśle określa zasady i warunki ich sytuowania w odpowiedniej skali oraz odległości od siebie - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Efektem tych reguł jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Uprzątnięta z nośników przestrzeń pozwala na wprowadzenie procedur sytuowania niewielkiej liczby billboardów. Odbędzie się licytacja, w ramach której licytowane będą 64 nośniki w 14 pakietach. Umowy cywilno-prawne ze zwycięzcami licytacji podpisane zostaną na 10 lat.

Reklama wisi, wspólnota zarabia, remontu nie ma



Reklamy muszą być zgodne z zapisami uchwały



W jaki sposób wybrano te, a nie inne lokalizacje? Jak tłumaczy rzecznik GZDiZ, aby umożliwić przedsiębiorcom zlokalizowanie w sposób zgodny z UKG nośników w pasach drogowych, urzędnicy przeprowadzili analizę. W jej wyniku wyznaczono możliwe lokalizacje wzdłuż wybranych ulic.

- To uczęszczane miejsca w ciągu głównych arterii komunikacyjnych miasta, m.in. ul. Marynarki Polskiej, Słowackiego czy Trasy Sucharskiego. W związku z ograniczoną, niewielką liczbą nośników, jakie będą mogły pojawić się przy drogach, zdecydowano o wystawieniu na licytację pozwoleń na ich umieszczenie. Możliwość takiego postępowania wprowadziła tzw. Ustawa Krajobrazowa z 2015 r. Gdańsk jest pierwszym miastem, które zdecydowało się skorzystać z tych procedur. Nośniki reklamowe, które ustawione zostaną w wyniku licytacji, będą musiały być zgodne z zapisami UKG, czyli mieć odpowiednie dla danej lokalizacji wymiary. Poza tym nie mogą zakłócać ruchu drogowego i wpływać negatywnie na jego bezpieczeństwo. Także kompozycja reklam musi być uporządkowana, poprzez jednolitą wysokość i szpalerowe ustawienie - wylicza Kiljan.
Urzędnicy wskazują też na dodatkową pozafinansową korzyść w postaci nasadzenia drzew (klonów polnych) oraz ich utrzymanie przez 3 lata. Magistrat planuje, by nasadzenia kumulować w jednym miejscu i na wskazanej ulicy tworzyć lub odtwarzać szpalery drzew. Na razie lokalizacje nowych nasadzeń nie są jeszcze znane.

- Zwycięzcy licytacji będą mieli obowiązek posadzenia w pasach drogowych drzew o określonych parametrach, których korona osadzona będzie na wysokości 3,5 m, obwód pnia 16-18 cm, a wielkość bryły korzeniowej wynosić będzie minimum 65 cm. Na każdy wylicytowany nośnik reklamy przypadać będzie od jednego do czterech dorodnych drzew, w zależności od wielkości oraz liczby stron ekspozycyjnych billboardu. Zakładamy, że w efekcie licytacji posadzonych zostanie 200 drzew. Co więcej, oprócz posadzenia drzew przedsiębiorcy będą musieli zająć się ich pielęgnacją, tj. nawadnianiem, odchwaszczaniem, nawożeniem i uzupełnianiem ściółki przez okres 3 lat - kończy Kiljan.

Szymański: To nie jest krok wstecz, lecz kolejny etap



Czy poluzowanie zasad i dopuszczenie reklam na ulicach po tym, jak przez wiele miesięcy były one z nich usuwane, nie są krokiem wstecz? Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ, tłumaczy, że nie i nazywa to "kolejnym etapem uchwały krajobrazowej".

- Od samego początku prac nad uchwałą i już po jej wejściu w życie powtarzaliśmy, że ma ona na celu uporządkowanie nośników reklamowych w mieście, a nie ich całkowitą likwidację. To pewien kompromis między ochroną krajobrazu w mieście a potrzebami przedsiębiorców, także branży reklamowej. Oczywiście oczekiwania firm stawiających billboardy były znacznie większe niż nasza oferta, ale od początku taki był plan: reklamy mogą w mieście funkcjonować, ale na naszych zasadach, w sposób limitowany. Chcemy jako miasto mieć nad tym większą kontrolę.

Miejsca

Opinie (401) ponad 20 zablokowanych

  • monopol dla urzedu (1)

    zrobiona ustawa tylko w tym celu aby monopol na zgodę/kasę na reklamy miala jedna "firma " ..

    • 114 1

    • Firmy których nośniki usunięto

      Powinny pójść do prokuratury

      • 15 1

  • Gduńsku!

    Robisz to źle!

    • 89 4

  • (2)

    Jakich przedsiębiorców ?
    przecież wiadomo, że będą tam reklamy samych dużych, międzynarodowych korpo...

    • 98 1

    • Pewnie wygra Agora

      • 9 2

    • I Robyg

      • 5 2

  • A może pod oknami zarządu i pracowników ZDiZ niech stawiają bilbordy? (2)

    • 91 1

    • (1)

      I co to zmieni? Przychodzisz do pracy na 8h i wychodzisz wielu pracowników nie interesuje to co mają za oknem.

      • 7 0

      • Pod ich oknami, nie oknami ZDiZ.

        • 4 0

  • Kasa musi się zgadzać (1)

    ZDiZ zarobi

    • 59 4

    • małe firmy których reklamy usunięto

      Powinny iść do sądu

      • 6 1

  • Talarki w sakiewce. (16)

    Talarki w sakiewce się nie zgadzają, więc miasto chwyta się czego może. Prosta sprawa, na co wy ludzie liczyliście? Nie długo znów podniosą koszty parkowania, abonamentów, komunikacja pójdzie do góry. Miasto będzie doiło ze wszystkich i ze wszystkiego.

    • 612 23

    • (9)

      Gdyby to były talarki tylko dla miasta to jeszcze można przeżyć. Ma dziwne wrażenie, że pewne grupy lobbująco zasiliły odpowiednią sakiewkę i stąd wracamy do festyniarstwa i tandety na ulicach.

      • 36 3

      • zniosę wszystko na tych reklamach tylko nie rudego, zakłamanego, sprzedajnego niemiaczka... (8)

        • 32 35

        • W biedrze jest promocja na pieluchy, zakup sobie kilka paczek na zapas skoro jesteś tak zes*any z powodu Tuska. (7)

          • 36 22

          • Boją się, co poradzisz? (6)

            • 19 10

            • tak.. tak - dokładnie. (5)

              Boimy się. Boimy się o Polskę.. Mało to już wyprzedali bandyci w garniturach !!!!! Zamknąć kryminalistów a nie wychwalać i niby za co. Za upadek stoczni na rzecz tych niemieckich , wyprzedane spółki, także te strategiczne dla Polski ale widać niektórzy tego nie dostrzegają bo mają wyprane mózgi przez pro-niemieckie media !

              • 18 17

              • Wyłącz TV PiS, proszę ...

                Już nawet w samej tej partii niedorajdów mówią, że to pralnia mózgów i tandeta poniżej sredniej krajowej. Że im bardziej szkodzi.
                Tylko Jacek jest jak Antonii - oboje obłąkani, choć każdy z innego powodu

                • 17 13

              • Umiesz szukać?

                Najpierw poszukaj i poczytaj kto czego sprzedał więcej, za wczasu zamów wizytę u okulisty bo Ci gały z orbit wyskoczą jak się w końcu odczytasz

                • 8 3

              • O czym tym pier....lisz? Stocznie sprzedał Jaworski,

                Lotos tnie w chu.. zatrudniając kierowników stacji na B2B, Polferies (państwowa spółka) ma promy zarejestrowane na Bahamach. Państwowe, gów... molochy ze starą technologią musiały upaść na pysk.

                • 5 3

              • To takie typowe ludki z Orwella. Zmienia im prawdę w 24h i jeszcze będą zadowoleni że tak się da

                • 4 0

              • Daruj sobie!!

                I pewnie z tego zatroskania teraz wszystko co się da za półdarmo jak nie Ojcu Dyrektorowi, to Kościołowi-albo kumplom Królika z jednej paczki!
                Zatroskani to jesteśmy My-zwykli przeciętni obywatele bo ciągle tylko "z deszczu pod rynnę"!!

                • 3 2

    • Ja tam sie ciesze, tu 90% to wyborcy PO

      Także dobra grupę będą doić

      • 8 6

    • doją dlatego, że finansują stadion! (1)

      • 7 0

      • słusznie

        takiej lipy za taka kasę jak lechia to ie ma nigdzie. miasto becaluje kasę , a karnety dostają radni miasta i dla siebie i zanjomych słynna loża sędziego i rudego dezertera.

        • 0 0

    • Smród już wrócił na ulice Gdańska

      Jak co wieczór

      • 8 0

    • Poparłbym Twoją opinię...

      Ale nie potrafisz napisać poprawnie tekstu w języku polskim. Do szkoły, a nie na trojmiasto.pl

      • 2 0

    • mamy PO to uczciwi ludzie

      maja po kilkanście mieszkań na wynajem, a dulca nie ma jeszcze?

      tyle lat za plecami budynia, teraz ma swoje 5 minut i musi " zarobic"

      • 0 0

  • celem uchwały nie była likwidacja branży reklamowej (2)

    tylko podporządkowanie jej centralnym decyzjom nieprzekupnych urzędników

    • 88 4

    • Nieprzekupnych... Dobre XD

      • 8 1

    • nieprzekupnych urzędników ha ha ha prędzej Yeti albo potwora z Loch Ness zobaczysz.

      • 5 1

  • Nie wierzę

    Co ta Ola odwala to szok.
    Wiedziałem, że już nie zagłosuję za ogranizację i wykonanie Budzetu Obywatelskiego ale teraz to już kpina z nas i prawa ktore sami wprowadzili.

    • 107 3

  • Po prostu (1)

    "jeśli reklamy wrócą - to wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat" czyli czytaj kto posmaruje ten pojedzie...proste

    • 123 1

    • Dulcynei zaczyna brakować kasy?

      • 6 0

  • .

    Kasa misiu, kasa

    • 66 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane