• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • BRG i FRAG maja racje (2)

    Punktem wyjscia do jakiejkolwiek dyskusji jest okreslenie rangi tej ulicy czyli jej klasy, funkcji w sieci ulic i w zwiazku z powyzszym planowanego obciazenia ruchem.
    Warianty:
    1. BRG (2x2 +T) - tak, jak rozumiem po to ta ulica powstaje. Niemal odrazu po wybudowaniu bedzie obciazona ruchem w 100% (znaczy jest potrzebna).
    2. FRAG (1x2 i T w ulicy) - tak, pod warunkiem zmiany obecnych zalozen co do planowanej funkcji ulicy. Ruch uspokojony!!! i stricte lokalny!!! charakter ulicy. Tylko po co takie duze naklady inwestycyjne?! Lepiej w uproszczeniu mowiac wyremontowac istniejaca jezdnie z korektami przebiegu i dobudowac tramwaj.

    Jak ma byc "ladnie" i funkcjonalnie jak na zachodzie Europy to trzeba wiecej wydac $ a nie jak zwykle po min. Najlepiej bybylo wykonac cos pomiedzy wariantem BRG/FRAG tzn tam gdzie jest miejsce wybudowac 2x2 + T a tam gdzie trzeba zachowac dostepnosc do terenu przyleglego prowadzic ulice w tunelu (tramwaj u gory) lub kilku krotkich odcinkach tunelu. Tak robi cala europa ale ja na to stac. Nie mozna pozwalac jezdzic po miescie samochodami w dowolnej ilosci i kierunkach bez zadnych ograniczen i jednoczesnie nie budowac nowych max przepustowych polaczen drogowych.

    Podsumowujac - do realizacji wariant pelny z odcinkami w tunelu przy zabudowie a jak nie stac miasta to jedna jezdnia odcinkowo w tunelu przy wartosciowej zabudowie.

    • 6 6

    • (1)

      Człowieku,gdzie ty tam chcesz tunel wciskać? Inżynier kanapowy od siedmiu boleści się znalazł...

      • 3 2

      • mam wrażenie, że pracujesz przy wyburzeniach

        • 3 3

  • Kierowcy jedźmy tramwajem.

    Właśnie na tym ma polegać zmiana na lepsze, aby większość kierowców pojechała tramwajem, rowerem lub poszła pieszo. Ulica ma mieć dobrą przepustowość pieszą, rowerową i dla komunikacji zbiorowej. Koniec budowania i utrzymywania śródmiejskich autostrad!

    • 13 6

  • Pani Edyto, prosze wysiasc z samochodu i poznac swiat z innej strony.

    • 19 5

  • ile tego stania? (1)

    raptem jakieś 100m.

    • 6 4

    • 100 minut? Licz czas,a nie metry!

      • 1 6

  • Mysle, ze jesli dalej beda forsowac ta sprawe, nalezaloby zainteresowac kogos rozsadnego z UE, gdzie przeciez obecnie jest polityka ograniczania ruchu samochodowego. Inwestycja bedzie po prostu marnowaniem pieniedzy.

    • 13 2

  • (1)

    Inwestycja szkodliwa ekologicznie i spolecznie. Degradacja dzielnicy, w ktorej ze wzgledu na uczelnie istnieje duzy ruch pieszy. Ludzie beda musieli chodzic w ogromnym smrodzie i halasie. Korki nie znika, beda jeszcze wieksze, tylko sie przesuna. Dzielnica zostanie zalana samochodami. Do tego halasliwy tramwaj. I tak ma wygladac dzielnica z uczelniami. Wstyd. I oni na to uzyskaja pieniadze?? Czy Unia o tym wie? Czy jakos zrecznie wszystkich zmanipulowali?

    • 11 4

    • a co powiesz ze taka sama aytostrade chca zrobic w pasie nadmorskim!!

      • 1 2

  • Definicja autostrady, przypomnienie dla Fragu i jego miłośników (1)

    Autostrada (A) - (ang. motorway, highway) droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się wyłącznie pojazdów samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu, charakteryzująca się tym, że:

    ma co najmniej 2 jednokierunkowe jezdnie trwale rozdzielone pasem dzielącym
    ma przekrój 2x2, 2x3 lub 2x4 (rzadko)
    krzyżuje się z innymi drogami i trasami w różnych poziomach
    wjazdy i wyjazdy są możliwe tylko na węzłach
    ma pasy awaryjne służące do zatrzymania i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych oraz opaskę prowadzącą przy pasie dzielącym
    jest wyposażona w MOPy przeznaczone wyłącznie dla jej użytkowników
    jest ogrodzona
    jest oznakowana znakiem D-9 "autostrada"

    • 7 14

    • napisz jeszcze szosy dla szosowców a ziemia dla ziemniaków.

      naprawdę myślisz, że piszący w internecie mieszkańcy Gdańska są tak mało inteligentni? Nie zdarzało ci się posługiwać metaforą? A może ten tekst pisała Pani Dyrektor?

      • 4 3

  • Kodeks Drogowy jasno określa autostardę jako : (3)

    drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep.

    • 4 11

    • (2)

      Dobrze wiesz o czym pisza ludzie, wiec nie pisz durnych definicji.

      • 10 3

      • to mjarski albo wiewiór ze skysrapercity (1)

        • 4 0

        • To wszystko wyjaśnia.

          • 2 0

  • Edyta Damszel-Turek kłamie w żywe oczy (2)

    Jakim cudem autostrada Nowa Politechniczna ma pomóc mieszkańcom Południa? "Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych". Jak mają dojechać do Rakoczego z Południa? Tramwajem? Przez Dworzec Główny? Tramwaj przez Łostowicką nie jedzie (a szkoda). Damszel-Turek nie potrafi myśleć o poruszaniu się po mieście inaczej niż samochodem - to jej religia. Stąd w jej umyśle mieszkańcy Południa będą jechać do Rakoczego samochodami. Damszel-Turek wybuduje tam dla nich gigantyczne parkingi. Przecież w projekcie Nowej Politechnicznej wcale nie chodzi o tramwaj. Tramwaj jest tylko sztuczką dla zdobycia finansowania z Unii Europejskiej na kolejną miejską autostradę. Całe BRG należy rozwiązać - to chora, szkodliwa instytucja, która do tego ma decydujący wpływ na inwestycje miejskie.

    • 20 7

    • Właśnie że chodzi przede wszystkim o tramwaj! (1)

      Jakbyś się orientował trochę w tym co w mieście ostatnio się dzieje, to byś wiedział, że mieszkańcy Południa dojadą tramwajem do Wrzeszcza za pomocą tramwaju w Nowej Warszawskiej, w Nowej Bulońskiej (już jest projekt) i w Nowej Politechnicznej. Powinieneś przeprosić Panią Edytę za takie głupie gadanie. I jeszcze jedno - to nie pracownicy BRG zlikwidowali to przejście. Najpierw dowiedz się co to znaczy planowanie przestrzenne a dopiero potem się wypowiadaj.

      • 4 6

      • chodzi o tramwaj, więc planujemy przy nim równoległą trasę i masę zatrzymujących go skrzyżowań

        • 2 2

  • Damszel-Turek wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz (1)

    Czy to nie ona zlikwidowała przejścia dla pieszych na Grunwaldzkiej, z których po głośnych protestach mieszkańców jedno miało być przywrócone, ale tego nie zrobiono? Czy to nie ona tłumaczyła mieszkańcom, że zabrania się remontów domów za torami we Wrzeszczu, żeby zrobić z nich rudery, które wyburzy się pod Drogę Czerwoną, żeby zwiększyć przepustowość? Tę panią należy zwolnić z pracy, zabrać jej służbowy samochód i rozwiązać całe BRG.

    • 16 6

    • Dyszel jaki jest kazdy widzi:)

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane