• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd kasownika skończy się mandatem?

Michał Tusk
23 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pasażer nie może płacić mandatu za niewyraźnie skasowany bilet - głosi najświeższy wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W Gdańsku uchwała radnych głosi, że niewyraźny bilet to zawsze mandat i niewiele wskazuje, by się to zmieniło.

Sprawa w SOKiK toczyła się przeciwko krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwo Komunikacyjnemu, które w swoim regulaminie zastrzegało, że jeśli wydruk po skasowaniu biletu jest nieprawidłowy lub nieczytelny, pasażer powinien to zgłosić prowadzącemu pojazd. W przeciwnym wypadku kontroler może uznać bilet za nieważny i wystawić mandat.

Sprawą zajęli się prawnicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sąd kilka dni temu uznał, że zgodnie z prawem przewozowym utrzymanie i konserwacja kasowników to obowiązek przewoźnika, a nie pasażera, którego nie można winić za nieczytelny wydruk na bilecie. Krakowski MPK zmienił natychmiast regulamin, a w Gdańsku pasażerowie z niewyraźnym wydrukiem nadal są karani.

W komunikacie umieszczonym na stronie internetowej gdańskiego ZTM czytamy: "Informujemy, że pasażer, który stwierdzi błędny wydruk na swoim bilecie, winien zgłosić ten fakt kierującemu pojazdem oraz zanotować sobie nr linii, nr pojazdu oraz godzinę ujawnienia awarii w celu ewentualnego wyjaśnienia w przypadku kontroli biletowej".

- Posiadanie błędnego wydruku nie oznacza od razu mandatu. Po prostu radzimy pasażerom, by zgłaszali wadliwe działanie kasowników kierowcom i motorniczym - mówi Piotr Michalski, rzecznik ZTM. - Kontrolerzy i tak przed rozpoczęciem sprawdzania biletów kasują tzw. kontrolkę, czyli kartkę papieru, by sprawdzić działanie kasowników.

Sytuacja komplikuje się jednak, gdy pasażer korzysta z zalet gdańskiej taryfy czasowej, czyli np. z jednym biletem godzinnym przesiada się kilka razy.

- Dlatego właśnie zalecamy pasażerom zgłaszanie nieprawidłowości kierowcom i motorniczym, by zapisywali linię i numer boczny pojazdu. Prowadzący pojazd w przypadku zgłoszenia wady kasownika wpisuje go do karty pojazdu, w razie mandatu działa to na korzyść pasażera - mówi Michalski.

Zgodnie z takim rozumowaniem pasażer korzystający z różnych środków transportu zostaje przez ZTM przymuszony do pamiętania, gdzie był zepsuty kasownik, zapisywania numeru bocznego pojazdu, godziny odjazdu itd. Bez tego może mieć problem w ewentualnym odwołaniu się od mandatu.

Dywagacje rzecznika ZTM ostatecznie jednak obala uchwała Rady Miasta Gdańska, z której jednoznacznie wynika, że niewyraźny wydruk zawsze kończy się mandatem. Uchwała mówi, że bilet jednorazowy jest nieważny m.in. wtedy, gdy nominał nie posiada jednoznacznego i czytelnego wydruku czasu skasowania.

- Krakowski MPK może się jeszcze odwołać od wyroku, więc nie można jednoznacznie stwierdzić, czy sformułowanie dotyczące odpowiedzialności pasażerów za źle działający kasownik zostanie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych obowiązujących w całym kraju - mówi dyrektor delegatury Roman Jarząbek. - Obiecuję, że przyjrzymy się gdańskiemu regulaminowi.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (179) 3 zablokowane

  • całe szczęscie jestem z Gdyni i tu jest normalnie!!!!

    Gdański ZTM, jak zwykle....

    Poprani są tam ludzie!!!!
    i kanaryi ci w urzędzie też!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Jeeezuu!!!

    Nigdy nie widziałem, żeby "chłopcy" z renomy kasowali po wejściu do tramwaju kontrolkę. Raz jeden skasował, gdy pasażer się opierał. To ściema jest jedna wielka, pasażer ma swoje prawa, a Renoma albo ich nie zna albo ordynarnie nie respektuje. Kłócenie się, że bilet jest o minutę nie ważny nie ma sensu, bo wg regulaminu naklejonego w każdym busie, pasażer może wysiąść na następnym przystanku i renoma może cie cmoknąć.

    • 0 0

  • Renoma musi odejść !!!!!!!!!

    To są bezwzględne chamy dla których nie istnieją żadne ludzkie zasady!!!!!!!!!!!! Czy nikt nie może tego zmienić???

    • 0 0

  • Ludzie ogarnijcie sie...

    Jak czytam te wasze wypociny na temat kontrolerów to mi się śmiać chce.

    • 0 0

  • A tak dla waszej informacji

    To kontroler nie musi sprawdzać kasownika za każdym razem... robi to zazwyczaj wtedy, jak są nieprawidłowości w jego nadrukach (np. źle wybita data)
    Także matołki zwracajcie uwage na to, co robi wasz ukochany renomiarz :-) P

    Pozdrawiam uczciwych pasażerów

    ps. super jest ta wypowiedź o nieodbieraniu wezwania ha ha ah żal czytać...

    • 0 0

  • i znowu oplaca sie byc

    gruboszyjnym dresem ktory kasuje kontrolera zamiast biletu. jak widac wojny nieostroznych lub zbyt cwanych pasazerow z nadgorliwcami z kontroli beda sie dalej toczyc.

    • 0 0

  • Kierowcy*:
    - mają pasażerów w dupsku
    - zamykają drzwi przed nosem
    - nie wypuszczają na przystankach na żądanie bo im się "za późno zaświeciło"
    - są chamsy i w ogole niefajni.

    Taka moja subiektywna ich ocena i kierując się nią wcale nie widzi mi się zgłaszanie im jakichkolwiek nieprawidłowości bo mnie znów potraktują tak jakbym nie chciał. Więc po co?

    Z obiektywnego punktu widzenia - są remonty, są korki, są opóźnienia. Kierowcy nadrabiają stracony w korkach czas i nie bardzo mają kiedy sprawdzac jeszcze nadruczki na biletach i te pe.

    Wiec jakiekolwiek takie pierdupierdu są niemożliwe. Przestańcie więc zalecać zgłaszanie kierowcom i takie tam. Lepiej zamontujcie takie kasowniki, ktore beda dobrze wszystko kasowac i nie bedzie problemu.

    Czepiacie sie jakby to zawsze pasazer winien i w ogole prawdziwy zwyrol.

    • 0 0

  • Dextryn

    jedno słowo : paranoja

    • 0 0

  • omijam z daleka

    i nie korzystam już od 20 lat z tej usługi Brrr. Nawet jeśli moje dzieci musza gdześ dojechać wolę je podwieść...i tak od wielu, wielu lat. Całe szczęście!

    • 0 0

  • Zdelegalizowac Rade Miasta Gdańska skoro nie umie czytac wyrokow

    Skonczyc z ZTM ZKM. To jeno skorumpowana firma nabiajaca pienadze dla bandytów z wiadomej firmy.
    Pisma niedlugo pojda gdzie trzeba.
    Pozdrawiam!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane