• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • W jajo

    Ludziom się wydaje, że jak różne eksperty, łącznie z pseudo dziennikarzami tego portalu pokrzyczą czy popiszą, że trzeba zabiegać o pasażerów to tak jest. Otóż tak nie jest. Ta kolej powstała nie po to by nas wozić, ale po to by firmy na jej budowie zarobiły.

    • 8 1

  • Prawda

    Kolej w tym woj. jest strasznie zaniedbana. Cała Polska śmieje się z Woj. POMORSKIEGO. Wszystkie podległe marszalkom przewozy regionalne maja juz nowe pociągi nawet po kilkadziesiąt sztuk- woj Pomorskie żadnego. Tylko dwie jednostki kupione z bólem dla SKMki.

    • 5 0

  • Zero synchronizacji pociąg tramwaj

    Ostatnio wysiadam z pociągu na stacji przesiadkowej Brętowo. W tym momencie, z drugiego toru, na tym samym peronie, rusza tramwaj. Wystarczyło poczekać 30 sekund i zabrac pasażerów z pociągu. Czysty debilizm czy złośliwość, może jedno i drugie...

    • 7 0

  • czas

    a ta kolejka nie mogla by jechac szybciej? przeciez to sie w ogole nie rozpedza, to juz szybciej kolejka waskotorowa 100 lat temu jezdzila ludzie, godzine do Kartuz to i 801 jedzie z Gdanska, 2x szybciej, to by wszyscy jechali

    • 9 0

  • Tylko ceny biletów zostaną

    Jako mieszkaniec Rumi dojeżdżający do pracy w Gdańsku czuję się zażenowana całą tą sytuacją. Nie dość, że muszę płacić więcej, zlikwidowano autobus którym dojeżdżałam do pracy (linia 142), to na koniec, gdy ułożyłam sobie dojazd do pracy łącząc SKM, PKM i Regio, słyszę, że będzie mniej połączeń.
    Szczerze? H*j mnie strzela, gdy to słyszę. Nie dość, że płacimy coraz więcej, to oferta jest coraz gorsza i niedostosowana do pasażerów.

    Potem jest lament, że jeżdżą wszyscy samochodami. Może by nie było, gdyby ktoś myślał zanim puści skład na tory.

    • 7 0

  • infrastruktura

    Moim zdaniem jest kilka problemów które nie zostały odpowiednio rozwiązane i tak np: brak wspólnego biletu z autobusami, brak synchronizacji z komunikacją autobusowa i tramwajową. brak odpowiedniej ilości miejsc parkingowych przy PKM, brak stałego peronu z którego odjeżdża PKM na dzisiaj zagadka:" tym razem z którego peronu i wyścigi". Zamiast ograniczać rozkład należy zlikwidować istniejące problemy. Mieszkam w Osowie i długo czekałam że będę mogła dojeżdżać do pracy w Gdańsku ale niestety na dzisiaj nie da się szybciej dojadę autobusem i tramwajem niż PKM. To jest ten problem.
    Mieszkanka Osowy

    • 8 0

  • A jak niby ma jeździć milion pasażerów, jak nie wybudowano przystanków w gdyni przy stadionie (i kompleksie biurowców) i przy rivierze (i urzędzie miasta), nie wydłużono trasy do gdańska głównego i gdyńskiego oksywia? No, kfa, jak? Na lotnisko jeździ garstka pasażerów! A teraz, likwidując poranne połączenia, którymi jeżdżą ludzie do pracy, kasujecie sobie kolejnych klientów!
    w pkm najwyraźniej pracują debile

    • 3 0

  • ka

    Wciąż brak bezpośrednich połączeń do Gdańska Gł. Jak juz jade z tych Kartuz to chcial bym bezposrednio dotrzec... !

    • 4 0

  • Www. Warto było pomyśleć.Pl

    Zaprojektowali przystanki na pustkowiach, z dala od bloków mieszkalnych i się dziwią? Świetnie!

    • 3 0

  • więcej przystanków

    zmniejszyć odległości między przystankami, zwłaszcza na trasach na Kaszuby. Jeśli do przystanku trzeba iść 2-3 kilometry to wiele osób rezygnuje.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane