• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Jeden bilet (1)

    Bez jednego biletu na PKM i komunikacje miejską nie będzie chętnych na PKM

    • 11 1

    • nawet i bez Jednego Biletu by mieli szansę
      jak by zamiast autobusu dojeżdzało się rowerem
      ale oni mają rowery w du pie
      to i rowerzyści mają ich w du pie

      samochód i śrubki za kierownicą jest królem uszatym, zero szans zmian

      • 1 2

  • Chory pomysł z tymi peronami we Wrzeszczu (2)

    PKM powinna się wpinać w tory SKM i grzać dalej co najmniej do Gdańska Głównego.

    Tylko nie mówcie że będzie za gęsto pociągów.

    Z centrum Monachium pociągi podmiejskie odjeżdżają z jednego peronu co 1 min - słownie jedną minutę.

    A u nas PKM przypomina Tramwaj Wodny - stała się za 1,5 mld zł tylko i wyłącznie atrakcją turystyczną. Nawet chcąc wrócić z Lotniska do Gdańska Oliwy brak takich elementarnych rzeczy jak - godziny odjazdów wyświetlanych na Lotnisku i mój ulubiony temat - krążenie po peronach dworca we Wrzeszczu z walizami.

    Temu co projektował to - to winno się wynająć mieszkanie w Baninie, zorganizować pracę np. w okolicy Gdańska Głównego i kazać podróżować do pracy wyłącznie PKM przez okres 5 lat.

    • 21 1

    • DOKŁADNIE

      W góre i dół schodów z walizami i dzieckiem w poszukiwaniu peronu PKM i próba rozszyfrowania rozkładu jazdy, wmieszanego w pociągi dalekobieżne - następnym razem z Oliwy biorę taksówkę na lotnisko, szkoda się szarpać. Od wielu miesięcy chciałam sie przejechać tą słynna koleją, trójmiasto od dawna ubogie było o takie połączenie na lotnisko - a teraz zamiast się wysilić i jakoś to ruszyć, rozwiązać, to chcą zmniejszyć częstotliwość. Kompletny idiotyzm.

      • 4 0

    • Wciąż brak informacji peronowej

      a PKM jeździ od września, czyli ponad pół roku. Zazwyczaj PKM odjeżdża z per. 1, ale te do Kartuz często z per. 2, a zdarza się dla zmyłki, że kartuski odjedzie z 1, a osowsko-gdyński z 2, bo tak im ładniej wypadnie. Wyglądają tak samo, wyświetlacze peronowe nie istnieją, wyświetlacze boczne malutkie (i do pół minuty przed odjazdem pokazują kier. Wrzeszcz, bo obsłudze nie chce się zmieniać) - aż dziwię się, że tłumy ludzi nie trafiają przypadkiem do Żukowa, choć do Gdyni chcieli. Dobrze chociaż, że wszystkie przez lotnisko jeżdżą.

      • 0 0

  • do pkm musiał bym dojechać około 2 przystanków z domu i 2 do pracy. więc jeśli te przejazdy autobusem nie są w cenie biletu na PKM (tak jest np we Frankfurcie) to nie ma to sensu.

    • 4 0

  • Bardzo podobają mi się przystanki (1)

    Mają duże elewacje metalowe. Ciekawe, czy ktoś się zastanowił ile będzie kosztowała ich cykliczna konserwacja antykorozyjna?

    Przystanki wypas, biurowiec wypas - tylko pociąg z nikąd do nikąd z przystankami w polu bez parkingów. Prędkość podróży pociągu też nie powala. Generalnie jak by to była kolej wycieczkowa a nie szybki środek transportu.

    Swoją drogą szkoda np. wykonania bezpośredniego dojścia z przystanku na Matarni do centrum IKEA - w linii prostej to jakieś 300 m a istniejącymi chodnikami pewnie z kilometr.

    • 18 1

    • A gdzie leży to "nikąd"?

      Musi ważna aglomeracja, skoro tyle pociągów tam jeździ.

      • 0 0

  • Artykuł rzeczowy a sprawa znana tylko dlaczego to jeszcze tak nie działa?

    ?

    • 2 2

  • Gdyby PKM jechała z Oksywia (1)

    i zahaczała o Chwarzno i Dąbrowę miałoby to sens. Ale przystanki w Redłowie i Kacku specjalnie nie zwiększą liczby pasażerów.

    • 7 1

    • Przystanek na Karwinach to mógłby być hit

      Ale żeby wypaliło, to PKM do Gdyni musi jeździć nieco częściej niż co 40 minut w szczycie z często wypadającymi kursami.

      • 2 0

  • drożyzna i szczere pole

    Wybudowali przystanki w szczerym polu i się dziwią. Z autobusami też jakoś dziwnie. Te, które jeżdżą, wożą powietrze, a ludzie z Kiełpina i Kaliny nie maja dojazdu. Poza tym, kto będzie przepłacał? Bo autobus + kolejka to jest drogi szpas.

    • 7 0

  • brawa (1)

    dla Osowy za tupot w sprawie 210,bo pokazali że urzędasy nie zawsze mają rację ,to nie autobus dubluje trasę lecz pkm,a przystanki w polu to gips,czy nawet w Osowej przesiadać na autobus żeby dojechać do domu,ile czasu stracić.,można było to przemyśleć i inaczej poprowadzić,bliżej dla ludzi,to nie wiozły by teraz powietrza

    • 6 1

    • autobus 210 powinien jezdzić tylko do P LOT !!!!! a nie po pipiduwach jak klukowo i osowa !!!!!

      • 0 0

  • Ktoś z was jeździ PKM? (1)

    Jeśli nie to się nie wypowiadajcie! Jeżdżę nią od października do Żukowa z Wrzeszcza. Problem polega na braku jej rozreklamowania w Trójmieście. Ludzie wolą autobusy, bo się do nich przyzwyczaili. A linia 210 dubluje PKM tylko w kilku punktach. Jest kluczowa dla Osowej, bo Osowa PKM jest na samym krańcu dzielnicy i dla większości mieszkańców jest po prostu poza zasięgiem. Rozumiem cięcia, ale pretensje, że nie jeździ nią 2 mln osób rocznie są po prostu słabe. Dajcie linii kilka lat i kilku deweloperom wybudować osiedla. A pan redaktor niech się nie odzywa w kwestii PKM, bo nie ma pojęcia o inwestycjach. Żadna nie zwraca się w pół roku!

    • 7 4

    • Ja jeżdżę... a raczej jeździłem do dzisiaj, bo debile z PKM skasowali właśnie połączenia poranne, którymi można było z Jasienia do Gdyni dojechać.
      brawo kurkA PKM!

      • 1 0

  • "Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii"

    A to dlatego, że budowę prowadziła prywatna firma a za obsługę linii wzięli się już urzędnicy bez wyobraźni i polotu.
    Zamiast budować drogie przystanki i biurowiec dla mandarynów urzędniczych - należało pomyśleć o infrastrukturze wokół przystanków (parkingi) oraz dogodnego przejścia pieszego ze stacji Matarnia do Ikea oraz do Auchan.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane