• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Całkowity koszt PKM to raczej 1 700 000 000. Taka informacja widniała na tablicach w trakcie (3)

    budowy tego "cudactawa". PKMka nigdy nie zastąpi linii autobusowych, bo pasażerom zależ na szybkim przemieszczaniu się z jak najmniejszą liczbą przesiadek i cenie biletu. PKMka jedzie przez pola! Autobusy przez miasto i osiedla. Do i z PKMki trzeba dojechać autobusami lub tramwajami. Tak trudno to zrozumieć? Tak trudno!

    • 10 1

    • powinni byli zrobić na tym wale normalną drogę asfaltową dla samochodów

      i puścić zwykłe autobusy równie dobrze co 40 czy tam co 30 minut. między nimi by jeździły samochody.
      te same pieniądze - dużo lepszy rezultat.
      no ale kolejnych stołków dla znajomych dyrektorów i wicedyrektorów by nie było bo od nowej ulicy nie ma dyrektora ani od nowego taboru autobusów

      • 7 0

    • Skąd ten na autobus jedzie z Jasienia ? Z Żukowa masz 7 zł Autobusem a PKM 3,5 ! Przestań opowiadać głupoty ! Czy SKM też jeździ po osiedlach ? Jak chcesz transport od drzwi do drzwi to kup sobie rower ! albo samochód. W żadnym kraju kolej nie jeździ po osiedlach (chyba że to Metro)

      • 2 5

    • gdyby ten sam bilet (jednorazowy !) na autobus był ważny na kontynuację PKM, a potem SKM, lub tramwaj/autobus, PKM była by zaakceptowana i kochana.

      warszawiacy przez pół roku pozwalali użyć bilet na tramwaj drugi raz, ponownie kasując w metrze. a potem już zawsźe uznają kontynuację biletów czsowych. ich system jest prosty i nie objęty patentem, mogli byśmy go skopiować. nasz jest mętny i umożliwia kradzież.

      ale warszawskie "nie bądź chamie chytry" do naszych buców u władzy nie dociera

      to the Eurocrats: PKM is a defraudation in action; go into the ticket structure, it cannot work, far too many thieves around

      • 4 0

  • Linia kolejowa do nikąt (1)

    taka jest prawda że jest w polach i nikomu nie pasuje i nie jest po drodze .Może wprowadzić na tą linie składy towarowe, żeby zmniejszyć deficyt ???.

    • 5 2

    • Kolejna głupota. Dlaczego w takich kwestiach wypowiadają się ludzie, którzy nie korzystają z tej kolei albo są pracownikami firm autobusowych które przez PKM straciły monopol i tracą klientów (pozdrawiam dział Marketingu PA Gryf !). W tym tzw. donikąd mieszaka kilkadziesiąt tysięcy ludzi, którzy pracują w Gdańsku. PKM daje możliwości jakich żaden autobus nie daje. Bo w cenie biletu miesięcznego nie ma w autobusach wyboru ( jeden bilet jedna trasa), a w PKM mogę i dojechać do Wrzeszcza i do Gdańska, i do Gdyni !!!! w tej samej cenie. A tam się przesiąść na tramwaj, autobus, czy samolot. Bilet miesięczny PKM razem z biletem Metropolitalnym jest o 30 zł tańszy niż bilet miesięczny autobusowy na jedną trasę !!! Nikt nie jest głupcem aby płacić więcej za gorsze !

      • 0 2

  • sdfg

    weż tu np wygodnie dojedź ze Strzyży/Niedźwiednika do Sopotu.

    • 1 1

  • Ręce precz od PKM ! (1)

    PKM jest super ! Przestańcie przy niej manipulować ! Czemu służą takie artykuły! To nie jest kolejka do Kartuz tylko do osiedli w wzdłuż tej kolejki. W Gminie Żukowo jest masę nowych osiedli dla których PKM jest fantastyczną alternatywą dla drogiego i czasochłonnego transportu autobusowego proponowanego przez monopolistę GRYF. W samym Baninie mieszka 5 tyś ludzi, którzy dojeżdżają do pracy czy szkół w Gdańsku. Są jeszcze inne miejscowości wzdłuż tych torów PKM: Pępowo, Czaple, Żukowo, Borkowo, Dzierżążno, a nawet z Tokar i Czeczewa ludzie przyjeżdżają samochodami aby się do PKM dostać. W sumie to ponad 40 tyś ludzi ! Do Gdyni nikt nie jeździ i tu jest problem. Zainteresowanie jest tylko w kierunku Kartuz, a pociągi jeżdżą tam co godzinę, do Gdyni co 15 minut. Proponuje odwrócić te częstotliwości. I przestańcie na PKM narzekać!

    • 12 5

    • Bilet wspolny w dobrej cenie. SKM i PKP precz do PKM!!

      • 0 0

  • Panie Naskręt

    Dziwny tekst, dziwne stwierdzenia "mieszkańcy Osowy tupnęli nogą"-co to jest???
    Mam nadzieję, że Pana szef zainteresuje się Pana artykułami bo to po prostu jest żenada. Nie sprawdza Pan faktów, nie jest Pan obiektywny
    Pamiętam artykuł o parkingach przy PKM z danymi z księżyca. Może niech się Pan przejedzie PKM-ką, popatrzy ile osób jeździ tymi pociągami?
    To raczej nie samorząd odpowiada za bałagan związany z PKM-ką, a władze SKM-ki które tym zarządzają. Jak można być tak stronniczym kiedy właśnie jako redaktor powinien być Pan obiektywny?! Bardzo mnie irytuje poziom Pana artykułów.

    • 6 6

  • te wszystkie żale (1)

    te wszystkie żale które są tu wypisywane powinny być na forum ZTM PKM aby zarząd transportu mógł je rozpatrywać w swoim gronie i ustalać jak najlepsze połączenia komunikacyjne i zamiast przerostu strony powywalałbym wiele rzeczy ze strony internetowej a pozostawił to co interesuje pasażerów a więc;
    - rozkład jazdy
    - ceny biletów - gdzie kupić bilety
    - zgubiono w tramwaju,czy skm
    - oferty pracy
    -forum dyskusyjne na temat poszczególnych linii autobusowych,tramwajowych i pkm każda linia transportowa miałaby swoje własne forum, pochwały dla kierowców lub nagany - byłaby przez to bardziej społecznościowa
    - przepisy transportowe w PKM i SKM
    - przepisy dla niepełnosprawnych,rowerów matek z dziećmi
    -kontakty telefoniczne
    -plany połączeń do ściągnięcia i mapki połączeń - przydałyby się mapki geograficzne pokazujące skąd dokąd linia jedzie - to ułatwiłoby turystom dotarcie do celu
    - wykaz ulg biletowych
    - informacje o robotach torowych

    i to wszystko więcej nie trzeba bo strona internetowa stałaby się nieczytelna i trudna w nawigacji - za dużo czasu ludzie spędzają czasu aby się czegoś dowiedzieć o liniach i połączeniach komunikacyjnych stąd jest chaos

    • 6 0

    • wszystko masz
      przy architekturze typu "groch z kapustą"
      na skm.pkp.pl

      • 0 0

  • A ja jestem zadowolona

    Jestem zadowolona, że jest PKM. Jeżdżę ta linią od początku i wreszcie mam czas na poczytanie, a nie stanie w korkach. Jak dla mnie pociągi na trasie Osowa-Gdynia to super pomysł. Dojeżdżam do dworca samochodem, a potem już bezpośrednio do Gdyni. Wystarczy sobie przypomnieć korki na Spacerowej, czy stojącą Obwodnicę... Jeden minus - to za mały parking w Osowie-samochody stoją wzdłuż torów, na trawnikach i brakuje miejsc.
    Szczerze mówiąc nie rozumiem, czemu ma służyć ten artykuł?

    • 6 6

  • niemieckie przeklenstwo (1)

    ta pkm-ka

    • 1 2

    • bedzie Arriva

      Wejdzie niemiecka Arriva i wszystko zacznie działać jak należy

      • 0 0

  • Proponuję wydać jeszcze trochę

    Wydajcie jeszcze trochę więcej - wydłużcie trasę do gdańska głównego i w drugą stronę - do gdyni -oksywia. Torowiska są - przystanki nie muszą być tak wystawne jak na obecnej trasie - a obłożenie wzrośnie o kilkaset procent

    • 11 1

  • likwidować linie autobusowe bzdura po co autobus dociera wszędzie i taki autobus zabiera pasazera z miejsca zamieszkania a i dowozi do pkm zauważcie ile lini autobusowych zostało wycofanych i o ile kursów mniej czy to ma powodować że kierowcy przesiądą sie na pkm a czym mają do przystanku dojechać oczywiście samochodem a jak już wsiądę do samochodu to pojadę dalej. żeby to funkcjonowało trzeba dać ludziom ofertę na przesiadkę z do i a nie czekanie na przystankach po 20-30 min komunikacja ma podjeżdzać pod dom

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane