- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (514 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (184 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (56 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (141 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-16 10:05
Słaba frekwencja
Nie wynika z tego kto rządzi (pośrednio jednak tak), ani z tego czy kursuje autobus 210 i 110 lecz skąd rusza i dokąd wraca ta wspaniała kolej. Jaki to dla mnie interes Gdańsk Wrzeszcz? Z bagażami nie jest łatwo wędrować po peronach aby dojechać do miejsc docelowych podróży. w tym przypadku autobus 210 dowiezie mnie do Śródmieścia i Dworca Głównego.... w kierunku przeciwnym jest podobnie, nie będzie autobusu to pojadę taxi, zdrowsza będę:)
- 7 0
-
2016-05-16 10:14
Jeszcze jeden aspekt
Wszystkie przyczyny porażki PKM zostały już wyżej wymienione, ale samo cięcie kursów ma jeszcze jeden aspekt. W sezonie letnim najmocniej dochodowe są połączenia na Hel, gdzie zapotrzebowanie jest większe, niż posiadany tabor. I na 99% procent pociągi obcięte przed wakacjami z linii PKM zobaczymy na linii na Hel. A po wakacjach może się okaże ( a może nie:) ), że PKM dostanie jeszcze jedną szansę i liczba kursów zwiększy się. A póki co dla wszystkich zainteresowanych podmiotów pespektywą jest czysty zysk, tracą tylko mieszkańcy Trójmiasta.
- 8 0
-
2016-05-16 10:14
Nic się nie zmarnuje, pociągi się sprzeda a na tory już są chętni fanatycy drezyn. Tylko te przystanki...może fryzjer i paznokcie, albo mega 777.
- 3 0
-
2016-05-16 10:23
Jak pisałam o tym już kilka razy
Że te pociągi jeżdża puste,to było larum. Że co ja tam wiem,że cieszą się ogromnym powodzeniem. Ale te cięcia mówią same za siebie. Nietrafiona inwestycja i tyle. Jest wiele poważniejszych inwestycji,które wymagają dofinansowania i pomocy.
- 3 2
-
2016-05-16 10:31
Kościerzyna - Gdańsk bezpośrednio
Bo głównym, dobrym i jedynym właściwym i sensownym pomysłem było połączenie Kościerzyny z Gdańskiem. Na tym połączeniu byłaby duża frekwencja.
Aż dziw, że włodarze wykazują się kompletnym brakiem rozumienia zapotrzebowania użytkowników i pchają na siłę swoje chore pomysły połączeń. Nie przeprowadzali nawet żadnych badań zapotrzebowań jakby robili kolej dla samej kolei bo pieniędzmi sypnęli i trzeba było wypłacić premie.- 9 0
-
2016-05-16 10:33
"....Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210..."
Tak, a kupisz drugi bilet miesięczny cwaniaczku???
- 11 1
-
2016-05-16 10:44
pkm to nie kwestia komunikacji
1. trasa z nikąd do nikąd
2. przystanki nigdzie po nic
3. brak użytkowników.
Ale kosztowało wagony pieniędzy dziękI czemu paru kolesI wzięło gigantyczne łapówki. I jest to niestety jedyny sensowny powód na powstanie pkm. pod warunkiem, że kasę z łapówek wydadzą na miejscu a nie transferują do panamy.- 4 3
-
2016-05-16 10:53
Przecież to nie jest PKM
Przeciwnicy w Urzędach Miejskim i Wojewódzkim tak pokręcili projekt oryginalny, tyle na nim zawiązali supłów, że dzisiaj to nawet nie jest "dojazd na lotnisko". A gdy do tego rękę dołożyły PKP to już całkiem beznadziejna sprawa.
To nie są puste słowa. Popatrzcie jak wygląda praca na linii Kościerzyna - Gdynia, bez tej pracy znanej od samego początku PKM, nie ma szans na dobre działanie. Nawet jednak gdyby stał się cud i usunięto sabotujące poprawki do projektu, to całość jest dławiona ręką PKP na stacji Wrzeszcz.- 9 0
-
2016-05-16 11:00
jak budowali
tak i zarządzają, na etapie projektu i odbudowy , za dużo zbudowano i wydano , mieli ponad 50 % szlaku /nasypów /podtorza gotowe , poniemieckie /grunt usabilizowany , a oni rozwalili wszystko i ze dwa tory będoą , dla kogo, to nie linia tranzytowa/magistralna . /gigantomania władzy. a teraz utrzymanie tego to następne koszty/ ewentualnie się zamknie 1 Tor . a tabor ok . takt co 16--20 min i będzie ok na przemian kartuzy , gdynia , port lotniczy/rębiechowo . I jest takt 1 godzinny do kartuz i gdyni . proste jak PKM
- 3 0
-
2016-05-16 11:01
pkm droga (2)
Cena biletu za droga 3,5 opcja tańsza autobus
- 8 1
-
2016-05-16 11:58
(1)
Skąd ten na autobus jedzie z Jasienia ? Z Żukowa masz 7 zł Autobusem a PKM 3,5 ! Przestań opowiadać głupoty !
- 0 2
-
2016-05-16 12:29
cenat biletu autobusowego 3 zl na cala linie (50 minut do godziny)
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.