• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • 210

    Niestety jak dotąd nie ma bezpośrednich połączeń PKM z Osowy do Gdańska Głównego.
    Takie połączenie daje tylko autobus 210.
    Gdyby chociaż jeden skład na godzinę jechał bezpośrednio do Gdańska Głównego, PKM mogłaby stać się realną konkurencją dla linii autobusowej.

    • 4 1

  • Jak Tym Jeżdzć (3)

    Myślę sobie korki .. czas przejazdu samochodem Kościerzyna - Letniewo
    w godzinach porannego szczytu to około 1,5 godziny przez Żukowo - Słowackiego i 1 godzina Nowa Karczma - Kolbudy - tunel. ( koszt silnik 2.O diesel - około 30 zł .A teraz PKM Wrzeszcza (JEDNA PRZESIADKA czas oczekiwania około 20 do 30 minut)) lub do Głównego to czeka mnie jeszcze przesiadka we Wrzeszczu , plus jeszcze autobus tramwaj . Można przesiąść się na 10 w Brętowie ale czas jazdy tramwajem przez Morenę i Gdańsk około 50 minut. . W sumie zeszło mi około 2,5 godziny , bo to nie pasuje, a tu coś się opóźniło. Koszt tej przyjemności w obie strony to też około 30 zł .( PKM Kościerzyna - Gdańsk GŁ to 12,80 w jedną stronę plus bilet ZKM ) Dodając jeszcze bałagan peronowy i biletowy brak synchronizacji czasowej. wniosek dlaczego to jeździ puste jest oczywisty. A miałem szczere chęci jeździć PKM...

    • 16 0

    • Błędne założenia (2)

      Skoro znasz rozklad, to mozesz przyjsc na konkretna minute danej godziny i nie tracisz 20-30 min. A jak gdzies jedziesz to mozesz wyjsc 20 min wczesniej.

      • 0 9

      • Jeśli masz przesiadkę w Rębiechowie ( bo tak mniej więcej pasuje połączenie aby być na daną godzinę w Gdańsku ) to nic nie zrobisz , :( 20 minut czekasz na peronie ........

        • 7 0

      • Błędne założenia to rozkład jazdy i synchronizacja przesiadek. ...

        • 0 0

  • zrobic ankiete

    prosta sprawa, niech pkm zrobi ankiete wsrod mieszkancow dzielnic wzdluz lini pkm dlaczego z niej nie korzystaja. ale wiadomo prosciej ciac polaczenia i narzekac ze nie ma chetnych

    • 10 0

  • Tam jest w ogóle jakiś nadzór właścicielski

    Otworzono nową linię - okazało się, że nie jest ona zbyt popularna. Co robi spółka i właściciele, żeby zwiększyć jej popularność? Czy przeprowadza audyt? Czy analizuje przyczyny braku popularności i wprowadza korzystne zmiany? Nie, lepiej wziąć i pogorszyć jeszcze bardziej ofertę.

    • 8 0

  • Pod sąd teraz tych, którzy robili symulację nt. ilości pasażerów i prosto do kryminału (2)

    Barany jedne pomylily sie 5-10 krotnie. niebywale. Kto robil projekt i wzial za to pieniadze? Ta linia powinna byc do Lotniska, góra do Osowy, a nie dalej.

    • 9 2

    • symulacja była dobra, obarczona była "tylko" jedną wadą (1)

      nie uwzględniała, że inwestycją zajmą się kompletni dyletanci.

      • 3 0

      • inwestycja jeszcze jak cie moge

        eksploatacja bez integracji taryfowej, a nawet bez prawa łatania dystansu dojścia rowerami, to głębia kryminalnej indolencji i głupoty

        • 3 0

  • zPKM (1)

    Moim dzieciom bardzo pasuje PKM.
    Jesteśmy zadowoleni.
    PS.
    Nam Polakom zawsze coś nie pasuje, aby tylko narzekać.

    • 3 9

    • Mój pies też jest bardzo zadowolony, w samochodzie rzygał a w PKM nie. Ale znowu sika a w samochodzie na to nie miał miejsca.

      • 3 0

  • Bo wy nie rozumiecie (1)

    To jest pociąg k.r.a.j.o.b.r.a.z.o.w.y.!

    • 15 0

    • turystyczny ;)

      • 2 0

  • usytuowanie przystanków (2)

    To zawalili planiści i analitycy. Usytuowanie przystanków jest problemem kluczowym. Wystarczyłoby zrobić 3 "dochodowe" przystanki, a PKM by zarabiała. Mam na myśli przede wszystkim przystanek Matarnia, powinien byś bliżej Ikea. Tam codziennie, a szczególnie w weekendy nie ma gdzie samochodu zaparkować, tysiące ludzi. Przystanek przy Auchan, powinien być bliżej tego centrum handlowego. Powinien też być przystanek przy Intelu, tam pracuje obecnie ok. 1500 osób, większość też by dojeżdżał PKM. Jak ktoś z decydentów czyta te nasze opinie to może postanowi wydać jeszcze kilka milionów na modernizację, które jestem przekonany ,zwrócą się w bardzo szybkim terminie

    • 12 1

    • Pkp to nie tramwaj!

      • 1 2

    • jestem tego samego zdania ale to trzeba było zrobić wcześniej, przecież Ci idioci teraz wszystkiego nie zmienią, torów nie przestawią, cała inwestycja wydaje się jest mocno nie przemyślana aż szkoda że takie cudo się marnuje ale odległość przystanków od miejsc kluczowych i dla mnie jest głównym minusem tej inwestycji
      Pozdrawiam

      • 2 1

  • Takich "szopek głupoty propagandy" miało POwskie kolesiostwo wiele.

    I tak pieniądze wyciekały a propaganda rosła.
    A śmiejecie się z Korei Północnej - a tu takie idioctwo propagandowe.

    • 6 0

  • przystanek tylko we wrzeszczu;/ (1)

    Byłam przekonana, że skoro linia wiedzie przez Zaspę, tu też będzie można spodziewać się przystanku, mieszka tu bardzo dużo osób i aż się prosi, żeby z peronu skm zaspa umożliwić ludziom podróżowanie PKM! a tym czasem musimy drałować do Wrzeszcza(tu trzeba kupić osobny bilet!) albo Al. Zwycięstwa,dookoła "kawał drogi", przystanki są ale w takiej odległości że do niej i od niej trzeba przejść znowu "kawał drogi" żeby dotrzeć do celu dlatego ludzie wybierają bardziej popularne linie i fakt, że dłużej się jedzie i często z przesiadkami ale jak już wysiądziesz to pod nosem masz punkt docelowy a nie za 2 km na przykład! Gdzie przystanki są w szczerym polu, ni w kij ni w oko dokądkolwiek... Dlatego przynajmniej ja nią nie jeżdżę, a inny?

    • 13 0

    • koszty moje

      Po co 2 tory budowali na całej linii . poniemiscki szlak był wytyczony w dużej mierze i tam gdzie było miejsce na drugi tor ( kalkulacja ekononmiczna kaszty/efekty . to tak . tam gdzie płasko , bez wysokich nasypów / wykopów tym bardziej że jest zamontowany ERTMS ale nie uruchomiony , sterowanie z tyloma rozjazdami na trasie daje mozliwości wielkie dla trasy 1 torowej . i można było taniej na ocinku Zaspa - brętowo . tak.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane