• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Czas by w sprawę zaangażowały sie

    prokuratura, NIK. PKM to kwintesencja gospodarowania majątkiem narodowym przez PO.

    • 6 0

  • kanarinios

    • 0 0

  • Co za burdel

    Moim zdaniem na pewno poprawiłaby się frekwencja gdyby PKM dojeżdżała do Gdańska Głównego. Na dzień dzisiejszy lepiej jest wysiąść z PKM na Strzyży i przesiąść się w tramwaj. Niestety dojazd tramwajem do Gdańska Głównego zajmuje 40min. I to dlatego jadąc do Żukowa z Gdańska Gł. i z powrotem podróż PKM trwa 1.10h - 1.30h to zdecydowanie za długo dlatego wygrywa samochód. Ograniczenie kursów nie poprawi frekwencji a wręcz przeciwnie ludzie uciekną do samochodów i autobusów.
    No i oczywiście druga sprawa darmowe i duże parkingi dla samochodów zwłaszcza przy przystankach na obrzeżach miasta i poza miastem.
    Dlaczego dojazd z Wrzeszcza do lotniska PKM tak długo trwa, przecież pociąg mógłby jechać szybciej?

    • 11 0

  • Daleko mi do sympatii z rządzącymi ale marzy mi się porządny, profesjonalny, bezstronny audyt gdańskich inwestycji. Ilość korzystających, nakłady na utrzymanie, ilość zatrudnionych przy zarządzaniu i eksploatacji. Kiedyś do niego dojdzie i niektóry zemdleją.

    • 8 0

  • Były propozycje zrobienia przystanku na Kokoszkach - nie bo za mały ruch będzie.
    A kto stwierdził, że za mały ruch?
    Eksperci stwierdzili.
    A można zobaczyć opinię ekspertów?
    Nie można bo była robiona na etapie wstępnym i nie została właczona do dokumentacji.
    To może chociaż ciąg pieszo rowerowy koło torów?
    Nie, bo będzie piękna kładka do Oszołoma. Może dalej do przystaku,ale zrobicie se zakupy po drodze....

    • 4 0

  • a to zdziwienie!!

    chciałem się przejechać i rozkładu nie mogłem znaleźć ani w internecie ani na peronie (poza ogólnym, dotyczącym wszystkich przyjazdów i odjazdów), we wrzeszczu ludzie biegają od peronu do peronu szukając odjeżdżającego pociągu, bo kilka stoi przy różnych peronach, no to co się dziwić, że jest jak jest.

    • 8 1

  • Cała ta PKM w ekonpmii nazywa się kosztami utopionymi w g*****. Zaorać to.

    • 4 2

  • Muszę się przejechać PKM bo pewnie niedługo ją zamkną ...

    ... muszę tylko zabrać kanapki i termos bo podobno rzadko kursuje, a we Wrzeszczu nigdy nie wiadoma z jakiego peronu jedzie.

    • 14 1

  • Ale biurowiec mają śliczny....

    Etatów w administracji wygenerowali też pewnie fajną ilość by wypełnić biurowiec A teraz najlepsze - linie obsługuje SKM. To po cholerę biurowiec w Matarnii pełen urzędników?

    Tak sie urzednicy podniecali wydawaniem naszych pieniedzy, że zapomnieli o jednym - o pasażerach i jakości usług.

    • 8 0

  • peronowa wyliczanka

    Gdyby we Wrzeszczu był na stałe określony peron, z którego odjeżdża PKMka to rozwiązałoby to wiele problemów. Przede wszystkim nie zniechęcałoby to ogromnej ilości podróżujących.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane