- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (244 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (146 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (161 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (15 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-16 00:37
Czego się dziwicie?Ricardo Swilski skończył politologie. (2)
A poza tym to typowy urzedas wiec nie oczekujecie ze PKM będzie działać odpowiednio skoro szef nie ma kompetencji.
Mam nadzieje ze PIS rozliczy osoby odpowiedzialne za PKM.- 14 1
-
2016-05-16 07:19
a kto za to beknie? (1)
- 0 0
-
2016-05-16 08:48
PIS już przypilnuje, żeby winne osoby poszły do pierdla.
- 0 1
-
2016-05-16 02:17
A. (1)
Linia fajna ale niestety turystyczno krajobrazowa
Prędkość średnio w granicach Gdańska to 50 km/h
Przestoje przed strzyza nawet do 15 minut
Na Osowa w weekendy raz na godzi e kompletny brak przjzystej informacji na peronach - jest zbieranina cyferek w których ciezko sie połapać
Mieszkam przy strzyzy próbuje często ten pociąg no ale 20-30 minut do Gdańska lub dłuższy czas przejazdu na Jasien z wrzeszcza niz autobusem to przesada
Dodam ze wspólny bilet tandemowy można kupić tylko w tzech kasach z czego tylko na dw gl Gdańsk można zapłacić karta
Bilet można zakodować na karcie miejskiej tylko przechodząc skomplikowana procedurę przez internet
..niuanse niby tylko :/- 11 1
-
2016-05-16 02:19
A.
Jeszcze dodam ze na dw Gdańsk gl trzeba wiedzieć gdzie jest specjalna kasa jedyna która to sprzedaje
- 2 0
-
2016-05-16 03:41
Przystanki PKMki są jak Pszczółka Maja - są gdzieś, lecz nie wiadomo gdzie :)
- 12 2
-
2016-05-16 05:22
Spojrzenie na zachód
Oj Gdańsku nasz linia PKM działała by gdyby porządnie zintegrowano do niej inne linie skm autobusów. Po za tym jedna ważna rzecz to jak przyciągnąć podróżnych by za mienili auta na pkm. Wystarczy spojrzeć na zachód europy. Tam przed miastem pod PKM jest wielki parking. Gość zostawia tam auto płaci za parking i w zamian za to dostaje bilet do podróżowania po mieście środkami komunikacji. I tyle w temacie. !!! I nagle mają już te 2 miliony hehe. Nikt nie pomyślał że się ludziom to nie opłaca!
- 6 0
-
2016-05-16 07:20
brak perspektyw
brak lini gdynia.sam gdansk wiec defacto to nie jest pkm tylko gkm
- 4 1
-
2016-05-16 07:27
Ceny biletów decydują.
Dużo osób starszych rezygnuje z przejazdu bo nie ma ulg dla seniorów a w komunikacji autobusowej jeżdżą za darmo. Obniżenie cen lub wprowadzenie ulg jest w tym wypadku decydujące.
- 14 0
-
2016-05-16 07:28
koszt biletu z osowy do gdańska 3.50 czy 4.00 a z osowy do Gdyni 5.20 (2 stacje) bo inne miasto masakra jak tak dalej będą zarządzać to niestety będzie kiepsko a szkoda .Burdel na stacji Gdańsk Wrzeszcz zero informacji kiedy odjedzie i z jakiego peronu od początku istnienia PKM nic nie zrobili nieroby pitolone
g- 9 0
-
2016-05-16 07:31
Jak dla Mnie
Problemem jest rozkład jazdy zupełnie niedopasowany do potrzeb kiedy ludzie zaczynają lub kończą pracę jest najmniej połączeń najwiecej kiedy nikt ich nie potrzebuje albo odjazd o godz 15 gdy ludzie o tej godzinie dopiero wychodzą do pracy
- 5 0
-
2016-05-16 07:41
Linie komunikacyjne buduje się tam gdzie mieszkają i pracują ludzie. Jakiś idiota ubzdurał sobie, że po przedwojennej towarowej linii kolejowej ludzie bedą waliły tłumami.
- 10 1
-
2016-05-16 07:44
z góry do przewidzenia
W tym dziwnym kraju, przy okazji każdej inwestycji najważniejsze jest aby coś dla siebie skubnąć, załapać posadę i zabłysnąć medialnie. Zero umiejętności zarządzania, sensownego marketingu. Marazm, stagnacja i typowo polskie: jakoś to będzie, w końcu taka inwestycja nie zgaśnie nagle, dotacje zawsze się znajdą. A kasa i tak wpływa do kieszeni...Ostatnie cięcia i zmiany w połączeniach to jakaś paranoja hodowana w chorej głowie...Wygląda to tak, jakby komuś zależało na tym aby Ci, którzy jeszcze korzystają z PKM - zrezygnowali. A po paru latach malowniczą trasę pkm można przerobić na ścieżki rowerowe. A to Polska właśnie...
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.