- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (156 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 23:00
pkm
Czy taka mała frekwencja nie oznacza konieczności zwrotu dotacji unijnych
- 9 1
-
2016-05-15 23:05
Gtacja koncowa Gdansk!
Trzeba aby pociągi PKM kończyły bieg w Gdańsku głównym a nie Wrzeszczu. Wrzesz i następnie przesiadka żeby jechać do centrum to jakiś żart. Lepiej szybciej samochodem ....
To samo w kierunku Gdynia lody zostanie zamknięta pętla ...- 15 2
-
2016-05-15 23:21
Unia dopłaciła do budowy to niech teraz dopłaca do eksploatacji....
- 4 0
-
2016-05-15 23:21
Drugi tor na linii 201 to już do Glincza wiele by dał.
A co do biletów, to SKM sama sobie winna nieuczciwą promocją, zatajaniem informacji. Prawie nikt nie wie, że na bilecie dobowym można jeździć wszystkimi liniami SKM (do Ustki też!), nie tylko z Tczewa do Słupska.
O tym, że nie trzeba wybierać przy bilecie trójmiejskim miesięcznym relacji (przez Sopot czy przez Osowę) wiem tylko od jednego uczciwego sprzedawcy z Przymorza.- 6 1
-
2016-05-15 23:23
nie wiem czy ktoś pamięta? (2)
przed otwarciem połączenia kolejowego do lotniska miało być trzy pociągi na godzinę , ze względu na protesty mieszkańców trójmiasta zwiększono do 4-ech na godzinę. Teraz wrócono do pierwotnego planu trzy połączenia na godzinę - przypadek? do tego brak autobusów łączących każdą ze stacji z osiedlami wokół nich( po co linia autobusowa jadąca z wrzeszcza do kiełpinka - to coś dubluje pkm) lepiej ten autobus "puścić ze stacji kiełpinek do wszystkich osiedli w około.
- 13 3
-
2016-05-16 06:50
(1)
PKM, to inny przewoźnik. Jak na PKM i ZTM zrobią ten sam bilet (przynajmniej w granicach miasta Gdańska), to zgodzę się z Tobą, że to dublowanie. To tak jak by napisać, że PR dublują się z SKM, bo przecież we Wrzeczu, Gdańsku czy Oliwie pociągi PR się zatrzymują.
- 3 0
-
2016-05-16 07:31
Pełna racja. Jak mam kupić 2 bilety, jeden na autobus, a drugi na tramwaj, to mam głęboko w d.... taki biznes. Jadę autobusem. Dopóki nie wprowadzą jednego biletu i nie wydłużą trasy PKM do Gdańska (przynajmniej co drugi kurs), to nie będę korzystał z PKM. Większe koszty, dłuższy przejazd. Żadnych plusów.
- 2 0
-
2016-05-15 23:24
glupota jest wybierac wciaz to samo, liczac na inny efekt
a ludzie w Trojmiescie chyba tak mysla, bo wybieraja wciaz ta same ekipe od kilkunastu lat, liczac ze tym razem bedzie lepiej. Wkoncu tak dobrze znaja potrzeby mieszkancow i maja doswiadczenie
- 9 0
-
2016-05-15 23:24
(1)
Tylko Jaworski,zrób z tym porządek, czekamy panie.
- 5 8
-
2016-05-15 23:39
inwestor ukraiński?
- 1 1
-
2016-05-15 23:37
syf
do przystanku daleko
az by sie prosilo podjechac rowerem
ale do srodka wpuszcza 6
i d*pa
bilet inny niz na wszystko
a niech zdycha- 6 0
-
2016-05-15 23:53
Sławku wziął marżę i starczy.
Tera się bujajcie platfuski.
- 5 1
-
2016-05-16 00:01
TAKT + WSPÓLNY BILET (1)
to jest klucz do sukcesu!
- 9 0
-
2016-05-16 00:22
to dla tych tępaków za trudne
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.