• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • pkm

    Czy taka mała frekwencja nie oznacza konieczności zwrotu dotacji unijnych

    • 9 1

  • Gtacja koncowa Gdansk!

    Trzeba aby pociągi PKM kończyły bieg w Gdańsku głównym a nie Wrzeszczu. Wrzesz i następnie przesiadka żeby jechać do centrum to jakiś żart. Lepiej szybciej samochodem ....

    To samo w kierunku Gdynia lody zostanie zamknięta pętla ...

    • 15 2

  • Unia dopłaciła do budowy to niech teraz dopłaca do eksploatacji....

    • 4 0

  • Drugi tor na linii 201 to już do Glincza wiele by dał.

    A co do biletów, to SKM sama sobie winna nieuczciwą promocją, zatajaniem informacji. Prawie nikt nie wie, że na bilecie dobowym można jeździć wszystkimi liniami SKM (do Ustki też!), nie tylko z Tczewa do Słupska.
    O tym, że nie trzeba wybierać przy bilecie trójmiejskim miesięcznym relacji (przez Sopot czy przez Osowę) wiem tylko od jednego uczciwego sprzedawcy z Przymorza.

    • 6 1

  • nie wiem czy ktoś pamięta? (2)

    przed otwarciem połączenia kolejowego do lotniska miało być trzy pociągi na godzinę , ze względu na protesty mieszkańców trójmiasta zwiększono do 4-ech na godzinę. Teraz wrócono do pierwotnego planu trzy połączenia na godzinę - przypadek? do tego brak autobusów łączących każdą ze stacji z osiedlami wokół nich( po co linia autobusowa jadąca z wrzeszcza do kiełpinka - to coś dubluje pkm) lepiej ten autobus "puścić ze stacji kiełpinek do wszystkich osiedli w około.

    • 13 3

    • (1)

      PKM, to inny przewoźnik. Jak na PKM i ZTM zrobią ten sam bilet (przynajmniej w granicach miasta Gdańska), to zgodzę się z Tobą, że to dublowanie. To tak jak by napisać, że PR dublują się z SKM, bo przecież we Wrzeczu, Gdańsku czy Oliwie pociągi PR się zatrzymują.

      • 3 0

      • Pełna racja. Jak mam kupić 2 bilety, jeden na autobus, a drugi na tramwaj, to mam głęboko w d.... taki biznes. Jadę autobusem. Dopóki nie wprowadzą jednego biletu i nie wydłużą trasy PKM do Gdańska (przynajmniej co drugi kurs), to nie będę korzystał z PKM. Większe koszty, dłuższy przejazd. Żadnych plusów.

        • 2 0

  • glupota jest wybierac wciaz to samo, liczac na inny efekt

    a ludzie w Trojmiescie chyba tak mysla, bo wybieraja wciaz ta same ekipe od kilkunastu lat, liczac ze tym razem bedzie lepiej. Wkoncu tak dobrze znaja potrzeby mieszkancow i maja doswiadczenie

    • 9 0

  • (1)

    Tylko Jaworski,zrób z tym porządek, czekamy panie.

    • 5 8

    • inwestor ukraiński?

      • 1 1

  • syf

    do przystanku daleko
    az by sie prosilo podjechac rowerem
    ale do srodka wpuszcza 6
    i d*pa

    bilet inny niz na wszystko

    a niech zdycha

    • 6 0

  • Sławku wziął marżę i starczy.

    Tera się bujajcie platfuski.

    • 5 1

  • TAKT + WSPÓLNY BILET (1)

    to jest klucz do sukcesu!

    • 9 0

    • to dla tych tępaków za trudne

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane