• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Skąd te 5 mln pasażerów?

    Przewoźnicy obsługujący kilkanaście dzielnic w centrum mają takie wyliczenia.
    Kto uwierzył, że Kościerzyna i Kartuzy są kolejowo zainteresowane trójmiastem ?
    Widać europejskie datki rodzą nonsensy.

    • 7 2

  • Prezes Pisku (1)

    Kurna Eurobramki dla Kaszubów na Nowatorow i niech auta zostawiaja na parkingach i w Pkm a z GD wpuszczamy na Slowackiego. Druga opcja zakaz wjazdu aut z emisjami od Euro 4 lub wysze stawki za parking na auta Gka Gks

    • 5 4

    • lekarza polecam

      • 3 0

  • Głupia decyzja już na etapie projektowania. (2)

    Buduje się przystanki w lesie lub na polu, a przez Zaspę pociągi przejeżdżają bez zatrzymywania. To skąd brać pasażerów?

    • 25 3

    • A jak by to miało iść przez zaspę ???

      Przecież te pociągi skręcają przed zaspą. A przystanek Zaspa to gdzie powstał nie przypadkiem w szczerym polu :).

      • 2 2

    • Przystanek Zaspa

      Też mnie zastanawia ten fenomen głupoty , brak przystanku na Zaspie. Przy tak wielkiej inwestycji i tylu tysięcy mieszkańców dzielnicy Zaspa brak przystanku PKM to coś niesamowitego. Przystanki w polu gdzie korzysta tam dziennie kilkanaście osób , dla porównania przy budynkach Intela (pracuje tam 2200 osób) przystanku brak. Tak to potrzebujemy kilka lat aby PKM zaczeła przynosić zyski.

      • 1 1

  • Bałagan we Wrzeszczu niech uporządkują. Ja się nabiegałem ostatnio z walizkami po peronach. Idioci na dworcu nie mają pojęcia z którego peronu odjedzie PKM na lotnisko, to jak to ma dobrze funkcjonować !!!!!!!! Pierwszy i ostatni raz korzystałem z PKM. 110 albo Taxi.

    • 25 1

  • Czyli to wszystko przez mieszkańców Osowy? (1)

    To śmieszny argument. Prawda jest dużo prostsza. Przystanki są za daleko od mieszkańców.

    • 12 2

    • bylo by ok, jak by podjechali rowerem
      ale musieli by sie organizowac jak Niemcy
      jeden rower zostawic w Oso, drugi mieć we Wrzeszczu

      teraz wychodzi nieprzydatnosc tych wagonow
      i durny przepis pozwalajacy konduktorom wywalic siodmy rower

      • 0 0

  • Dziwna sprawa

    Od samego poczatku cos bylo nie tak z marketingiem tej linii. Ludzie nie wiedza na jakich biletach jezdzic. Czy jest to druga linia SKM czy moze jednak osobny twór. Pociagi niby podmiejskie a w kolorach pociagow Regio. Przydalyby sie nowe przystanki w Gdyni

    • 9 1

  • poza tym ... (2)

    ... W każdym składzie jest tylko 6 miejsc dla rowerów. To zbyt mało. W sezonie mnóstwo osób chętnie skorzystaloby z wycieczki rowerem po Kaszubach a nie może bo w weekend nie ma miejsca. Czekać kolejną godzinę na następną PKM ? Ponadto jesli mamy bilet kupiony na dworcu obowiązuje zasada że jesli konduktor nie wypuści z braku miejsc to nastepnym pociągiem nie pojedziemy bo bilet obowiązuje tylko na najbliższy pociąg na tej trasie. Jesli ktoś nie wie że może kupić u pasażera to klops.
    Trudno zaplanować podróż, wycieczkę, eskapadę rowerem za miasto jeśli nie możemy wsiąść do pociągu. Byłam tego świadkiem w majówkę. Pal sześć że ludzie nie mogli wsiąść na starcie, popołudniu nie mogli wrócić do miasta a byli np. z małymi dziećmi!
    Do przemyślenia

    • 5 6

    • znawca???

      Bilety nie obowiązują na najbliższy pociąg, a czego się można dowiedzieć po skasowaniu biletu. Ten kto jeździ choćby SKM wie na ile obowiązują bilety :P.

      • 2 0

    • rowery to nie tylko wycieczki w weekend
      rowerem mozna by do pracy, na dowolna odleglosc, o ile mozna by pdjechac koleja, ale jak pojechac do roboty, jak wrócić, jak to loteria, wpuszcza, nie wpuszcza...

      lepiej niech to zdechnie.
      się sprzeda obcym, za lapowke mozna bedzie zyc

      • 2 2

  • Wszystko przez Osowian i cyklistów ...

    Osowianie tupnęli nogą Panie Redaktorze bowiem linią 210 mogą dojechać bezpośrednio do centrum Gdańska za cenę jednego biletu. Likwidacja tej linii dla dużej części mieszkańców Osowy oznacza konieczność kupna biletu na linię 169 lub 269 aby dojechać do przystanku PKM w Osowej + przesiadka na SKM. Nikt nie lubi płacić więcej. To było dość proste do przewidzenia przez władze samorządowe.

    • 16 0

  • Przy tego rodzaju inwestycjach robi się badania marketingowe - gdzie one są?

    a jeśli ich nie zlecono to popełniono przestępstwo.
    PKM powinna jeździć tam gdzie są ludzie i potrzeby np pod Carefura na Suchaninie, bo to jest Suchanino a nie Morena, chyba, że Morena jako Morena a nie osiedle.
    I do Gdańska a zrobili kolejkę pod centrum handlowe w miejscu browaru i jest klapa po cąłości.

    W prywatnej firmie polecieli by na bruk z wilczymi biletami a tak Owicz się uśmiechnie i dalej będzie robił swoje.

    • 5 2

  • (1)

    "Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna."

    kpina

    • 5 5

    • ironia

      idiotyzm urzędasów z kosmosu, kompletnie oderwanych od realiów

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane