• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • a ja jeżdze codziennie...

    I uwielbiam pkm, za to ze zawsze są miejsca siedzące, że jedzie na prawde szybko - dużo lepiej jest jechać mi (spoza Gdańska) Pkma niż samochodem, bo jest po porstu szybciej. Fakt faktem przystanek Gdańsk Rebiechowo w środku pola, w dodatku bez parkingu..... No ale coż, kiedyś będzie :) Głupotą dla mnie jest to, że nie zatrzymuje się na Politechnice.......... Ale codzienny spacerek nie zaszkodzi :)

    • 14 1

  • Słaba organizacja !

    Jakiś czas temu miałem jechać z przystanku Gdańsk lotnisko do Gdańska Wrzeszcza , pierwszą PKMką o 4:12 przyjazd we Wrzeszczu 4:34 . Z Wrzeszcza miałem Pendolino do Warszawy 4:47 , i co się wydarzyło PKMka nie przyjechała , następna przyjeżdża do Wrzeszcza już po wyjeździe Pendolino. Gdyby nie fakt że byłem na lotnisku , i szybko złapałem taxi , nie zdążył bym na ważne spotkanie do stolicy. Od tamtego czasu nie korzystam z ich połączeń. Złożyłem skargę , po 2 tygodniach odpisano łaskawie że swoją skargę powinienem skierować nie do biura PKM, tylko do zarządcy lini czyli PKP Skm , tam z kolei odpisano oczywiście po 3 tygodniach że tego dnia pierwszy ! pociąg wyjechał z opóźnieniem i przepraszają. Ale wyświetlacze pokazywały opóźnienie, jasne że pokazywały ,bo inaczej bym nie biegł na taksówkę. Jednym słowem ŻENADA !. I dlatego mogą liczyć na wzrost pasażerów, ale za kilka lat , jak zaczną poważnie traktować swoich klientów.

    • 23 1

  • 164 niech jezdzi do Kiełpina górnego z zajazdem do pkm kiełpinek do moreny badz gdanska glownego. . Niech 127 nie jezdzi przez wrzeszcz do oliwy tylko np. Przez bysewo matarnie i osową do oliwy .
    130 niech konczy bieg w kiełpinie górnym
    Tak by autobusy nie dublowaly pkm .

    Z kielpinka pkm 164 do wrzeszcza
    z jasienia 127 do wrzeszcza
    157 do wrzeszcza z matarni pkm za dużo lini ztm dobluje pkm.i macie przeczyne

    • 4 9

  • Kolej umiera... i całe szczęście... (1)

    To było przecież wiadome od samego początku. Kolej ma sens, tylko tam gdzie rozwiązuje jakis problem (jest lepsza np. od samochodu) - przykład: metro...
    A tu, gdyby za ULAMEK kwoty przeznaczonej na PKM wybudowano DROGE to korzystałyby z niej miliony... miesięcznie. A tak mamy jak zwykle...

    • 3 11

    • Ułamkowa to jest nie kwota a twoja wiedza nt. transportu. Nic już nie pisz.

      • 6 2

  • to bedzie kuniec na samym początku

    ja se panie często patrze na te nasze intersity czy jak tam,z tem Gdańskim Pendo lino będzie jak z nimi , pusto,pusto, pusto i jeszcze raz pusto, ale w ekxpresach to panie ludzi przeraża cena a tu niby nie tak tragicznie ino nie wiadomo co ,a jak nie wiadomo to znowu winne pieniądze i tak w koło.

    • 1 7

  • Bałagan PKM

    We Wrzeszczu zbudowano peron nr 3 dla PKM. A ja nigdy nie wiem z którego peronu odjedzie pociąg PKM. Bałagan totalny.

    • 22 1

  • Wagon dla rowerow!

    Koniecznie. W PKM na Kaszuby i SKM z Gdyni do Wladyslawowa. Zwlaszcza teraz w okresie wiosenno-letnim.

    • 16 1

  • Liczne opóźnienia pociągów, nieudolna sprzedaż biletów i nazywanie średnio-komfortowych składów "nowoczesnymi". Moim zdaniem te czynniki wpływają na to, żeby powiedzieć PKM "dziękuję, bardziej opłaca mi się podróżować samochodem. taniej, bardziej komfortowo i niezawodnie".

    • 10 3

  • wspólny bilet (3)

    Czemu nie wprowadzić jednego wspólnego biletu/ na całe Trójmiasto?

    czy to takie trudne pojecie ...... kupujesz bilet za 4 zeta i jedziesz czym chcesz (autobus, SKM, PKM) z nieograniczonymi przesiadkami na 100min

    • 16 1

    • Jest wspólny bilet na SKM i PKM (2)

      Hm..przecież na PKM i SKM (a właściwie 2 trasy SKM) jest jeden bilet- nazywa się Trójmiejski. Sama jeżdżę na tym bilecie w trasach Osowa -Gdynia i moge przesiadać się na trasę np. Gdynia-Przymorze.
      Może lepiej poczytaj o ofercie SKM-ki

      • 1 2

      • wspolny
        dziuniu
        to jeden na pkm skm ztm i zkm
        w tej samej cenie czy jedziesz tylko pkm
        czy wszystkim po trochu i sie przesiadasz
        ( to nie wina pasażera, że mu nie zrobili bezpośredniego połączenia )

        kup se szampon koloryzujący do włosów
        tzw. "sztuczna inteligencja"

        • 2 2

      • Wspólny za kwotę z kosmosu.....

        To nie bilet! To złodziejstwo.

        • 0 0

  • PKM

    a co tu się dziwić skoro lokalizacja przystanków to jak dla mnie dramat.

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane