- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (250 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (155 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (20 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 19:18
Czy wy wiecie, co my robimy tą PKM-ką? (1)
My otwieramy oczy niedowiarkom.
Mówimy: "To jest nasza PKM-ka, przez nas wykonana, i to nie jest nasze ostatnie słowo"- 12 3
-
2016-05-17 12:22
PKM
Najlepsze są wielkie " słomiane" inwestycje :)
- 0 0
-
2016-05-15 19:21
Jeśli nie będzie regularnego połączenia
Gdańsk Główny - Lotnisko , to możecie sobie tę linię zamknąć. To jest wiedza z teorii transportu kolejowego na poziomie podstawowym. Czasy monopolu w komunikacji minęły ponad 25 lat temu. Teraz każdy może wybierać różne wersje i każdy potrafi liczyć. No,może poza "planistami" z Gdańska.
- 16 0
-
2016-05-15 19:26
PKM * GZ POMERANIA = Platforma
PO rządzi i stawia na swoich PKM decyzja Marszałka przejmuje od Agencji Rozwoju Pomorza kontrolę nad spółeczką GZ Pomerania w której usadolili się wspaniali działacze PO Rybicki i Górecki. A po co a no po to żeby bez przetargu zlecać Pomerani usługi za kilkaset tysięcy. Dzięki tej kasie panowie z zarządu POMERANI mogą brać niezła kasę. Gdyby nie dojdą króla czyli PKM to POMERANIA padła by bo jechała na stratach.
Ale coś nie wypaliło ostatnio bo odwołali w piątek prezesa PKM, może szykują posadkę dla jakiegoś "spadachroniarza" zasłużonego dla PO który wypadł z warszawki.
Może tym razem portal nie usunie wpisu bo kilka innych usunięto.- 13 2
-
2016-05-15 19:31
Politechnika Gda
Jak tam badzie sie zatrzymywać to rezygnuje z auta i innej komunikacji. ...pozdrawiam pkm nieudacznicy.....
- 15 0
-
2016-05-15 19:45
a nie mówiłem
Od początku mówiłem, że nikt tym nie bedzie chciał jezdzic ale jak zawsze nikt mnie nie słuchał..
- 7 3
-
2016-05-15 19:58
PKM od samego początku powinna kursować na trasie Gdańsk Główny-Lotnisko-Kartuzy.Może pomogłoby ponowne otwarcie i puszczenie PKM na trasie Gdańsk Główny-Kartuzy przez Pruszcz i Kolbudy.A swoją drogą to ile na świecie jest połączeń kolejowych,które przynoszą czysty dochód i do których nie dopłaca podatnik?
Chyba tylko w Japoni kolej przynosi zyski.- 10 0
-
2016-05-15 20:02
Nowe osiedla Gdańska są w rejonie Szadółek, Kowal i Pruszcza i tam PKM nie jeździ. Dlaczego? Właściwie to tam tylko brudny Gryf jeździ. Dlaczego nie ma jednego peronu we Wrzeszczu dla PKM.
- 11 0
-
2016-05-15 20:04
tak ogólnie,prawa ekonomi i socjologi nadal obowiązują (1)
o tym przekonał się gierek, a teraz przekonają się "liberałowie" z pod znaku Adamowicza. Ta kolej być może to był dobry pomysł, ale przedwczesny. polacy na razie sa zauroczeni rzęchami i asfaltowaniem wszystkiego, dla większości z nich transport publiczny to wymysł "socjalistów". dopiero jak zaczną odczuwać smród spalin to wtedy być może byłaby odpowiednia pora.
- 5 4
-
2016-05-16 16:35
mowisz to ludziom, ktorzy sami zamieszkali w Szadolkach?
i w innych miejscach pod obwodnica, by oszczedzic pare tysi na mieszkaniu by w ciagu pare lat wydac wiecej na dojazdy? Sadze, ze nie jest to ta inteligentniejsza i umiejaca liczyc, czesc Polakow
- 0 0
-
2016-05-15 20:06
totalna klapa
ta inwestycja była od początku skazana na porażke
- 11 3
-
2016-05-15 20:12
To musi być przemyślane i zorganizowane...
Przejechałem się z ciekawości, zauważyłem że biednie z parkingami gdyby ktoś chciał omijać korki i zostawiać samochód w pobliżu przystanków. W terenach podmiejskich jakoś trzeba się do tej kolejki dostać.W Holandii obserwowałem często taki system:rower,autobus,pociąg albo samochód,pociąg itd.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.