• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Czy wy wiecie, co my robimy tą PKM-ką? (1)

    My otwieramy oczy niedowiarkom.
    Mówimy: "To jest nasza PKM-ka, przez nas wykonana, i to nie jest nasze ostatnie słowo"

    • 12 3

    • PKM

      Najlepsze są wielkie " słomiane" inwestycje :)

      • 0 0

  • Jeśli nie będzie regularnego połączenia

    Gdańsk Główny - Lotnisko , to możecie sobie tę linię zamknąć. To jest wiedza z teorii transportu kolejowego na poziomie podstawowym. Czasy monopolu w komunikacji minęły ponad 25 lat temu. Teraz każdy może wybierać różne wersje i każdy potrafi liczyć. No,może poza "planistami" z Gdańska.

    • 16 0

  • PKM * GZ POMERANIA = Platforma

    PO rządzi i stawia na swoich PKM decyzja Marszałka przejmuje od Agencji Rozwoju Pomorza kontrolę nad spółeczką GZ Pomerania w której usadolili się wspaniali działacze PO Rybicki i Górecki. A po co a no po to żeby bez przetargu zlecać Pomerani usługi za kilkaset tysięcy. Dzięki tej kasie panowie z zarządu POMERANI mogą brać niezła kasę. Gdyby nie dojdą króla czyli PKM to POMERANIA padła by bo jechała na stratach.
    Ale coś nie wypaliło ostatnio bo odwołali w piątek prezesa PKM, może szykują posadkę dla jakiegoś "spadachroniarza" zasłużonego dla PO który wypadł z warszawki.
    Może tym razem portal nie usunie wpisu bo kilka innych usunięto.

    • 13 2

  • Politechnika Gda

    Jak tam badzie sie zatrzymywać to rezygnuje z auta i innej komunikacji. ...pozdrawiam pkm nieudacznicy.....

    • 15 0

  • a nie mówiłem

    Od początku mówiłem, że nikt tym nie bedzie chciał jezdzic ale jak zawsze nikt mnie nie słuchał..

    • 7 3

  • PKM od samego początku powinna kursować na trasie Gdańsk Główny-Lotnisko-Kartuzy.Może pomogłoby ponowne otwarcie i puszczenie PKM na trasie Gdańsk Główny-Kartuzy przez Pruszcz i Kolbudy.A swoją drogą to ile na świecie jest połączeń kolejowych,które przynoszą czysty dochód i do których nie dopłaca podatnik?
    Chyba tylko w Japoni kolej przynosi zyski.

    • 10 0

  • Nowe osiedla Gdańska są w rejonie Szadółek, Kowal i Pruszcza i tam PKM nie jeździ. Dlaczego? Właściwie to tam tylko brudny Gryf jeździ. Dlaczego nie ma jednego peronu we Wrzeszczu dla PKM.

    • 11 0

  • tak ogólnie,prawa ekonomi i socjologi nadal obowiązują (1)

    o tym przekonał się gierek, a teraz przekonają się "liberałowie" z pod znaku Adamowicza. Ta kolej być może to był dobry pomysł, ale przedwczesny. polacy na razie sa zauroczeni rzęchami i asfaltowaniem wszystkiego, dla większości z nich transport publiczny to wymysł "socjalistów". dopiero jak zaczną odczuwać smród spalin to wtedy być może byłaby odpowiednia pora.

    • 5 4

    • mowisz to ludziom, ktorzy sami zamieszkali w Szadolkach?

      i w innych miejscach pod obwodnica, by oszczedzic pare tysi na mieszkaniu by w ciagu pare lat wydac wiecej na dojazdy? Sadze, ze nie jest to ta inteligentniejsza i umiejaca liczyc, czesc Polakow

      • 0 0

  • totalna klapa

    ta inwestycja była od początku skazana na porażke

    • 11 3

  • To musi być przemyślane i zorganizowane...

    Przejechałem się z ciekawości, zauważyłem że biednie z parkingami gdyby ktoś chciał omijać korki i zostawiać samochód w pobliżu przystanków. W terenach podmiejskich jakoś trzeba się do tej kolejki dostać.W Holandii obserwowałem często taki system:rower,autobus,pociąg albo samochód,pociąg itd.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane