- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (517 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (233 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (135 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (159 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (100 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (73 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 18:10
PKM w Gdyni ma znaczenie tylko dla mieszkających w północnej części Działek Leśnych
i w małym kawałku Grabówka. Posłać dalej. Choćby do Cisowej, gdzie ponoć tankują. A jak PKP PLK nie pozwoli, to zrobić bez pozwolenia. Gdyby nie PLK, byłoby sto razy więcej połączeń w więcej miejsc.
- 7 1
-
2016-05-15 18:13
Zelektryfikować (1)
i puścić tą linią tramwaje przynajmiej sama budowa się zwróci
- 6 5
-
2016-05-15 18:45
Pomysł dobry! Przedłużyć tramwaj 10 do Strzyży i dalej Oliwy.
- 2 2
-
2016-05-15 18:13
Jezdze czesto Wrzeszcz Karwiny i zawsze szybciej jest dla mnie SKM +181. Nie wiadomo dlaczego PKM stoi po 5 minut na lotnisku. Wlecze sie i codzuennie odwolane kursy. Z Wrzeszcza do Jasienia tez szybciej 127 niz PKM
- 12 3
-
2016-05-15 18:17
komunikacja osiedli z PKM (1)
Zgadzam się z autorem. Po co dublować ZKM z Osowej do Wrzeszcza. Musi być połączenie PKM z Osowej do Głównego każde. Poza tym mini/midi busy z uliczek osiedli na Górnym tarasie do PKM. Jak można wydać 1mld a nie mieć na bilety 1 przejazdowe na PKM takie jak na ZKM. Żenada. To tylko w Polsce możliwe. Istny Polish Joke. Co robi zagraniczny turysta aby dojechać z centrum Gdańska na lotnisko. Jedzie najpierw do Wrzeszcza (którego nazwy nie potrafi wymówić) tramwajem a potem kupuje bilet u Pani Kasjerki rodem z filmu Bareji na "SKM train to the airport" jeśli mu sprzedadzą" A nie łaska puścić PKM po torach SKM ze Śródmieścia do Wrzeszcza
- 15 7
-
2016-05-15 22:54
Autobus wolny od PKM
Co Wam szkodzą autobusy, one nie łączą tylko lotniska z Wrzeszczem czy Gdańskiem, ludzie jeżdżą pomiędzy dzielnicami, bardzo daleko od PKM.
- 6 0
-
2016-05-15 18:19
Brak dojazdu do centrum
Brak bezpośredniego dojazdu do centrum to pięta achillesowa tej linii. Po otwarciu przystanku Śródmiesice, dawne perony Skm leżą odłogiem. Az sie prosi zeby tam konczyla bieg SKM-ka. Wrzeszcz jest zbyt słabym początkowym/koncowym przystankiem i niewielu osobom chce sie tam przesiadac na PKM-ke
- 18 0
-
2016-05-15 18:28
Przystanek Kielnieńska (1)
Tak naprawdę nie ma przystanku Osowa, to jest przystanek Barniewice / Nowy Świat. Dopóki nie ma przystanku Kielnieńska nie ma PKM w Osowej!
- 9 2
-
2016-05-15 20:54
Zgadzam się. Ten przystanek jest niezbędny dla kierunku Chwaszczyno. Przystanek pkm Osowa jest za daleko nawet dla większości mieszkancow Osowy
- 6 1
-
2016-05-15 18:33
Malo oplacalne
Przylatuje do Gdanska i chce sie dostac na Orunie Gorna..mam opcje Pojechac autobusem do-Wrzeszcza lub Centrum Gdanska lub PKM do wrzeszcza i pozniej autobusem lub kolejka do Gdanska i z tamtad autobusem itp. Jakby nie bylo na bilecie 1 godz do Oruni dojade a PKM musze doplacic 3.5 nie duzo ale zawsze. poprostu sie nie oplaca ..A co maja powiedziec turysci ktorzy zatrzymali sie w Gdansku?? W jakim normalnym kraju takie polaczenie nie dojezdza do centrum miasta??? Wole autobus bo bez przesiadek i taniej.
- 14 0
-
2016-05-15 18:36
tak naprawdę wydano miliard ( ! )
a można było wybudować na Lotnisko
za połowę tej kwoty linie tramwajową
a nie kolej i jeszcze z Wrzeszcza, a nie z Centrum Miasta gdzie mamy najwięcej hoteli itd.- 12 0
-
2016-05-15 18:38
za drogie bilety, brak parkingu
Przyczyny są oczywiste, wspólny bilet dla Gdańska. Dziś nie stać mnie na bilety dla dzieci na PKM i ZKM, Gdzie planowany parking dla Banina i okolic. To tysiące ludzi. Tańsze bilety i ludzie będą jeździć. Ograniczanie kursów zarżnie pkm na zawsze.
- 12 2
-
2016-05-15 18:38
No cóż Project Mgmt a la Platforma Obywatelska....
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.