- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (193 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (82 opinie)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (148 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 17:20
gdzie te stacje ??? (1)
Wybudowanie przestanku dla Kokosze gdzie mieszka i pracuje wiele tysięcy osób było niemożliwe -, mimo zabiegów mieszkańców. . PKM zaplanowano tylko dla lotniska i pustych przebiegów. Brawo. Nie likwidować a dopracować połączenia i przystanki. Zatrudnić do tego praktyków a nie oderwanych od życia teoretyków.
- 26 3
-
2016-05-15 18:41
Stacja jest przy siedzibie PKM. W lesie. A na Kokoszkach nie ma. I nikt jeszcze nie siedzi.
- 6 0
-
2016-05-15 17:21
P. Naskręt (1)
Nie samorząd nie władze tylko te bezmózgie pierwotniaki z SKM. Jak jest oznaczona PKM-ka? Jak bardzo jasny jest rozkład jazdy? Kiedy linia została otwarta i kiedy wprowadzane są pierwsze cięcia?
Jak się odpowie na te wszystkie pytania to wyjdzie:
1. Pociągi PKM-ki oznaczone są jako SKM tylko z innego toru (dla ludzi z Trójmiasta to już w tej chwili norma ale dla turysty?)
2. Linia otwarta po sezonie(!) pierwsze cięcia kursów przed sezonem(!)
Wniosek: Nawet jeśli dla turystów mogłaby to być atrakcja to ci którzy zarządzają PKM robią wszystko żeby zrobić z tego turystyczny koszmar.- 32 1
-
2016-05-16 11:45
Zgadzam się
Panie redaktorze zastanawiam się juz po raz kolejny skąd Pan bierze te nierzetelne informacje. Artykuły poparte argumentami z kosmosu. Wstyd!
- 1 0
-
2016-05-15 17:22
210 nie dubluje trasy panie Naskret (1)
210 wozi ludzi z gesto zamieszkalych okolic ulicy Wodnika a PKM ze słabo zamieszkanych okolic Barniewickiej.
Troche rzetelnosci a nie gledzenia bez pokrycia
Ogranicz sobie tramwaje i autobusy od Oliwy do Gdanska Glownego bo sie dubluja z SKM - to taka logika wlasnie!- 42 6
-
2016-05-15 20:58
Haha. Zgadzam się. Kretyn jakis ten autor
- 3 2
-
2016-05-15 17:29
(1)
Będzie dworzec na KArwinach i na Łuzyckiej - dopiero się coś ruszy, jeśli chodzi o Gdynie. Nie ma dworców to nie ma nic...
- 12 0
-
2016-05-15 18:40
Co się ruszy, bez wspólnego taniego biletu nic się nie ruszy. A i z bilet bardzo powoli.
- 6 0
-
2016-05-15 17:30
dobre
Dla kogo oni to zrobili?dla Kartuz i calej reszty bo dla nas z trojmiasta napewno nie,bilety drogie ze taniej jezdze autem na gaz,a Koscierzyna i Kartuzy do pracy jezdza busami,widac zapelnione busy czerwonych kaszubskich nosow:)
- 13 1
-
2016-05-15 17:31
Zgroza. Władze i zarząd są ludźmi oderwanymi od rzeczywistości. Spaślaki na stołach władzy-do wymiany. Zatrudnić menadżera z wiedzą i pasją.
- 15 0
-
2016-05-15 17:32
a może by tak do pierdla wsadzić co niektórych (1)
za ten niewypał???
- 18 3
-
2016-05-15 18:39
Linia jako taka ma sens, ale musi być zarządzana przez ludzi z pasją i wiedzą. Nie przez obecnych "managerów"
- 2 0
-
2016-05-15 17:33
(3)
PKM-ka była obiecywana, łącznie z remontem ul Słowackiego na euro 2012 - Słowaka powstała na czas, kolej dopiero 3-lata później. Gdy mieszkańcy dzielnic położonych za obwodnicą otrzymali szeroką 4 pasmową drogę z bezproblemowym 10-15 min dojazdem do centrum w większości zaczęli dojeżdżać autami (logicznie i konsekwentnie do kolejności realizacji inwestycji miejskich) - więc jeśli już kupili se te samochody (2 nawet 3 na rodzinę - dla pełnoletnich dzieci) trudno wymagać by teraz przesiedli się na byle jak funkcjonującą komunikację publiczną)
najpierw należało zbudować kolej - WTEDY dopiero ludzie doceniliby jej przewagę nad wiecznie zakorkowaną Słowackiego (przed remontem), pociągi puścić co 10 min do centrum, okazałoby się, że budowa drogi być może nie byłaby potrzebna a zaoszczędzone setki milionów włożyłoby się w jeszcze lepsze działanie PKM-ki
a tak płacimy i za drogę (która znów się korkuje) i miliard na PKM-kę (która bankrutuje)
nie da się stać w rozkroku - idealnie funkcjonująca komunikacja publiczna musi działać kosztem transportu samochodowego- 18 3
-
2016-05-15 18:21
(1)
"Gdy mieszkańcy dzielnic położonych za obwodnicą otrzymali szeroką 4 pasmową drogę z bezproblemowym 10-15 min dojazdem do centrum"
co masz na myśli ? słowak jest 4 pasmowy ?
po dwa pasy w każda ze stron nie dają 4 pasów...
bezproblemową ? zakorkowana jest nawet w niedziele przecież
Do centrum ? Przecież do Wrzeszcza a nie do Gdańska
Nie , że popieram Pkm bo od samego pomysłu mówiłem , że to bzdura za fortunę.
No ale przesadzasz- 2 2
-
2016-05-16 10:09
jeżeli 2x2 nie daje 4, to ile daje?
- 0 0
-
2016-05-16 16:28
to trzeba ich zmusic do rezygnacji z samochodow
nie mzoe byc tak, ze biedaki maja po 2-3 samochody,m najczesciej stare, trujace dizelki i domagaja sie kilkupasmowych jezdni ze swoich przedmiesc.
Podniesc oplatyy, kogos zarariajacego smieszne 2-3 tys nie powinno byc stac na auto- 0 0
-
2016-05-15 17:34
krótko:wobec powyższego rozchodziło się o wyciągnięcie siana?tylko o zarobek?
- 12 0
-
2016-05-15 17:36
PKM pomnik PO (2)
kasa przeprana i tyle. winnych brak
- 33 2
-
2016-05-15 17:53
(1)
winny siedzi w Brukseli
- 5 1
-
2016-05-18 21:39
A powinien siedziec
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.