• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • gdzie te stacje ??? (1)

    Wybudowanie przestanku dla Kokosze gdzie mieszka i pracuje wiele tysięcy osób było niemożliwe -, mimo zabiegów mieszkańców. . PKM zaplanowano tylko dla lotniska i pustych przebiegów. Brawo. Nie likwidować a dopracować połączenia i przystanki. Zatrudnić do tego praktyków a nie oderwanych od życia teoretyków.

    • 26 3

    • Stacja jest przy siedzibie PKM. W lesie. A na Kokoszkach nie ma. I nikt jeszcze nie siedzi.

      • 6 0

  • P. Naskręt (1)

    Nie samorząd nie władze tylko te bezmózgie pierwotniaki z SKM. Jak jest oznaczona PKM-ka? Jak bardzo jasny jest rozkład jazdy? Kiedy linia została otwarta i kiedy wprowadzane są pierwsze cięcia?
    Jak się odpowie na te wszystkie pytania to wyjdzie:
    1. Pociągi PKM-ki oznaczone są jako SKM tylko z innego toru (dla ludzi z Trójmiasta to już w tej chwili norma ale dla turysty?)
    2. Linia otwarta po sezonie(!) pierwsze cięcia kursów przed sezonem(!)
    Wniosek: Nawet jeśli dla turystów mogłaby to być atrakcja to ci którzy zarządzają PKM robią wszystko żeby zrobić z tego turystyczny koszmar.

    • 32 1

    • Zgadzam się

      Panie redaktorze zastanawiam się juz po raz kolejny skąd Pan bierze te nierzetelne informacje. Artykuły poparte argumentami z kosmosu. Wstyd!

      • 1 0

  • 210 nie dubluje trasy panie Naskret (1)

    210 wozi ludzi z gesto zamieszkalych okolic ulicy Wodnika a PKM ze słabo zamieszkanych okolic Barniewickiej.

    Troche rzetelnosci a nie gledzenia bez pokrycia

    Ogranicz sobie tramwaje i autobusy od Oliwy do Gdanska Glownego bo sie dubluja z SKM - to taka logika wlasnie!

    • 42 6

    • Haha. Zgadzam się. Kretyn jakis ten autor

      • 3 2

  • (1)

    Będzie dworzec na KArwinach i na Łuzyckiej - dopiero się coś ruszy, jeśli chodzi o Gdynie. Nie ma dworców to nie ma nic...

    • 12 0

    • Co się ruszy, bez wspólnego taniego biletu nic się nie ruszy. A i z bilet bardzo powoli.

      • 6 0

  • dobre

    Dla kogo oni to zrobili?dla Kartuz i calej reszty bo dla nas z trojmiasta napewno nie,bilety drogie ze taniej jezdze autem na gaz,a Koscierzyna i Kartuzy do pracy jezdza busami,widac zapelnione busy czerwonych kaszubskich nosow:)

    • 13 1

  • Zgroza. Władze i zarząd są ludźmi oderwanymi od rzeczywistości. Spaślaki na stołach władzy-do wymiany. Zatrudnić menadżera z wiedzą i pasją.

    • 15 0

  • a może by tak do pierdla wsadzić co niektórych (1)

    za ten niewypał???

    • 18 3

    • Linia jako taka ma sens, ale musi być zarządzana przez ludzi z pasją i wiedzą. Nie przez obecnych "managerów"

      • 2 0

  • (3)

    PKM-ka była obiecywana, łącznie z remontem ul Słowackiego na euro 2012 - Słowaka powstała na czas, kolej dopiero 3-lata później. Gdy mieszkańcy dzielnic położonych za obwodnicą otrzymali szeroką 4 pasmową drogę z bezproblemowym 10-15 min dojazdem do centrum w większości zaczęli dojeżdżać autami (logicznie i konsekwentnie do kolejności realizacji inwestycji miejskich) - więc jeśli już kupili se te samochody (2 nawet 3 na rodzinę - dla pełnoletnich dzieci) trudno wymagać by teraz przesiedli się na byle jak funkcjonującą komunikację publiczną)

    najpierw należało zbudować kolej - WTEDY dopiero ludzie doceniliby jej przewagę nad wiecznie zakorkowaną Słowackiego (przed remontem), pociągi puścić co 10 min do centrum, okazałoby się, że budowa drogi być może nie byłaby potrzebna a zaoszczędzone setki milionów włożyłoby się w jeszcze lepsze działanie PKM-ki

    a tak płacimy i za drogę (która znów się korkuje) i miliard na PKM-kę (która bankrutuje)

    nie da się stać w rozkroku - idealnie funkcjonująca komunikacja publiczna musi działać kosztem transportu samochodowego

    • 18 3

    • (1)

      "Gdy mieszkańcy dzielnic położonych za obwodnicą otrzymali szeroką 4 pasmową drogę z bezproblemowym 10-15 min dojazdem do centrum"

      co masz na myśli ? słowak jest 4 pasmowy ?
      po dwa pasy w każda ze stron nie dają 4 pasów...
      bezproblemową ? zakorkowana jest nawet w niedziele przecież
      Do centrum ? Przecież do Wrzeszcza a nie do Gdańska

      Nie , że popieram Pkm bo od samego pomysłu mówiłem , że to bzdura za fortunę.
      No ale przesadzasz

      • 2 2

      • jeżeli 2x2 nie daje 4, to ile daje?

        • 0 0

    • to trzeba ich zmusic do rezygnacji z samochodow

      nie mzoe byc tak, ze biedaki maja po 2-3 samochody,m najczesciej stare, trujace dizelki i domagaja sie kilkupasmowych jezdni ze swoich przedmiesc.

      Podniesc oplatyy, kogos zarariajacego smieszne 2-3 tys nie powinno byc stac na auto

      • 0 0

  • krótko:wobec powyższego rozchodziło się o wyciągnięcie siana?tylko o zarobek?

    • 12 0

  • PKM pomnik PO (2)

    kasa przeprana i tyle. winnych brak

    • 33 2

    • (1)

      winny siedzi w Brukseli

      • 5 1

      • A powinien siedziec

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane