• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • A co to jest aglomeracja gdańska? Niby taki mądry, a nie wie, że czegoś takiego nie ma.

    • 5 1

  • pkmka

    pkm-ka jest super, tylko nią teraz jeżdzę w stronę lotniska

    • 10 8

  • Dlaczego w terminalu lotniska nie ma wyświetlacza z godzinami odjazdów PKM? (2)

    Skąd obcokrajowiec ma wiedzieć czy chce jechać PKM do Osowy czy do Wrzeszcza? Ani jedno, ani drugie nic mu nie mówi. A na peronie brak podstawowych informacji dla kogoś z zewnątrz. Podobnie jak przypadku autobusu 210. Na rozkładzie nie znajdziesz uzupełniających piktogramów ani słów typu "Oldtown" czy "Railway station". Jest za to "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", a zamiast "Airport" - "Port lotniczy". Na przystanku z kolei musisz wybrać, czy interesuje cię kierunek "Osowa" czy "Orunia". Obie nazwy oczywiście światowej sławy. I jak człowiek z zagranicy, który ląduje pierwszy raz w Gdańsku ma się w czymkolwiek zorientować?

    • 61 4

    • A mistrzostwem świata jest nazww OSOWA PKP- wsiadają tam wszyscy którzy chcą jechać na PKP Gdańsk Główny...

      • 0 2

    • Bo za PKM odpowiada SKM, za tory PKL a za lotnisko - Dyrekcja Portu Lotniczego.

      Takie tam... kompetencyjne niedogrywki w absurdzie RP.

      • 1 0

  • Podstawa to taka,że PKM-ka musi dojeżdżać do Gdańska Głównego !!! O dojazdach do samych stacji i parkingów dla aut nie wspominam bo to oczywisty warunek .

    • 14 3

  • PKM to wielka słomiana inwestycja :))) (1)

    Miś

    • 32 4

    • Miś wiecznie żywy

      - my jako konsultanci bierzemy 10% od całości kosztów, to co Sławek koniaczku?
      - podwójny, stać mnie :)

      hahaahahha

      • 4 0

  • Łapówy juz w kieszeniach kolesi PO to mozna zamykac

    Nic sie nie robi dla promocji tego wspaniałego transportu, poza tym plan przystanków w polach (to pod deweloprów jak wszystko w GD) i ciemnogród w zarządzie powodują ze teraz trzeba by mega staran zeby to reanimowac.

    Niestety ale planowanie, prztargi, budowa i zarządzanie to temat dla prokuratury. Musza byc wyciagniete konsrwencje karno-sluzbowe.

    • 22 5

  • Osoby tworzące ofertę i w ogóle zajmujące się PKM są zatrudnione z PO-klucza. Dlatego nie mają odpowiednich kompetencji, nie wiedzą jak wygląda nowoczesny transport. Brak taktu na całkowicie oddzielnej linii to kompromitacja.

    • 17 2

  • ..."wszyscy marzyliśmy".. od początku pisałem, że będzie wozić powietrze. to wozi.
    jak można było sądzić inaczej???

    • 14 3

  • SKM to chyba jedyny przewoźnik, który rozkład jazdy udostępnia jako Excel, bo nic innego zatrudnione osoby z PO-klucza nie potrafią.

    • 22 2

  • TO SIE NIE MOGLO UDAC ,na fotce jest minister zegarek, jego rządy juz znamy ...

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane