- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (514 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (162 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (121 opinii)
- 4 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (46 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (95 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (60 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:46
A co to jest aglomeracja gdańska? Niby taki mądry, a nie wie, że czegoś takiego nie ma.
- 5 1
-
2016-05-15 16:47
pkmka
pkm-ka jest super, tylko nią teraz jeżdzę w stronę lotniska
- 10 8
-
2016-05-15 16:49
Dlaczego w terminalu lotniska nie ma wyświetlacza z godzinami odjazdów PKM? (2)
Skąd obcokrajowiec ma wiedzieć czy chce jechać PKM do Osowy czy do Wrzeszcza? Ani jedno, ani drugie nic mu nie mówi. A na peronie brak podstawowych informacji dla kogoś z zewnątrz. Podobnie jak przypadku autobusu 210. Na rozkładzie nie znajdziesz uzupełniających piktogramów ani słów typu "Oldtown" czy "Railway station". Jest za to "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", a zamiast "Airport" - "Port lotniczy". Na przystanku z kolei musisz wybrać, czy interesuje cię kierunek "Osowa" czy "Orunia". Obie nazwy oczywiście światowej sławy. I jak człowiek z zagranicy, który ląduje pierwszy raz w Gdańsku ma się w czymkolwiek zorientować?
- 61 4
-
2016-05-15 23:10
A mistrzostwem świata jest nazww OSOWA PKP- wsiadają tam wszyscy którzy chcą jechać na PKP Gdańsk Główny...
- 0 2
-
2016-05-17 11:22
Bo za PKM odpowiada SKM, za tory PKL a za lotnisko - Dyrekcja Portu Lotniczego.
Takie tam... kompetencyjne niedogrywki w absurdzie RP.
- 1 0
-
2016-05-15 16:50
Podstawa to taka,że PKM-ka musi dojeżdżać do Gdańska Głównego !!! O dojazdach do samych stacji i parkingów dla aut nie wspominam bo to oczywisty warunek .
- 14 3
-
2016-05-15 16:51
PKM to wielka słomiana inwestycja :))) (1)
Miś
- 32 4
-
2016-05-15 17:26
Miś wiecznie żywy
- my jako konsultanci bierzemy 10% od całości kosztów, to co Sławek koniaczku?
- podwójny, stać mnie :)
hahaahahha- 4 0
-
2016-05-15 16:51
Łapówy juz w kieszeniach kolesi PO to mozna zamykac
Nic sie nie robi dla promocji tego wspaniałego transportu, poza tym plan przystanków w polach (to pod deweloprów jak wszystko w GD) i ciemnogród w zarządzie powodują ze teraz trzeba by mega staran zeby to reanimowac.
Niestety ale planowanie, prztargi, budowa i zarządzanie to temat dla prokuratury. Musza byc wyciagniete konsrwencje karno-sluzbowe.- 22 5
-
2016-05-15 16:54
Osoby tworzące ofertę i w ogóle zajmujące się PKM są zatrudnione z PO-klucza. Dlatego nie mają odpowiednich kompetencji, nie wiedzą jak wygląda nowoczesny transport. Brak taktu na całkowicie oddzielnej linii to kompromitacja.
- 17 2
-
2016-05-15 16:56
..."wszyscy marzyliśmy".. od początku pisałem, że będzie wozić powietrze. to wozi.
jak można było sądzić inaczej???- 14 3
-
2016-05-15 16:56
SKM to chyba jedyny przewoźnik, który rozkład jazdy udostępnia jako Excel, bo nic innego zatrudnione osoby z PO-klucza nie potrafią.
- 22 2
-
2016-05-15 16:56
TO SIE NIE MOGLO UDAC ,na fotce jest minister zegarek, jego rządy juz znamy ...
- 16 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.