- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (164 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (316 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (195 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Okradała drogerie, zmieniając peruki (24 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (59 opinii)
Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.
Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.
Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKM i na trasie Gdynia - Kościerzyna.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.
Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.
Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.
Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.
Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.
Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.
Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.
Opinie (675) 7 zablokowanych
-
2016-05-15 16:22
Panie Naskręt
Hasłem tej inwestycji było połączenie Kaszub z Gdańskiem. Kolejkę aglomeracyjną wymyślili nawiedzeni entuzjaści.
- 15 6
-
2016-05-15 16:26
z lotniska do Gdanska (5)
Czy to prawda,że z lotniska nie może turysta dojechać bezpośrednio do Gdańska Głównego?
- 41 4
-
2016-05-15 16:32
Niestety... prawda (2)
- 19 1
-
2016-05-15 17:01
(1)
raz na godzinę, albo rzadziej coś podobno jedzie bezpośrednio.
- 8 0
-
2016-05-15 17:14
witamy w trójmieście...
...krócej lecę samolotem z UK lub ze Szwecji niż czekam na PKM do Gdańska Głównego
- 24 2
-
2016-05-15 16:37
Tak bo PKM jedzie tylko do Wrzeszcza a do Gdanska od przypadku
ten rozkład jazdy to ściema , bo wzięty jest z kosmosu a pociągi jeżdżą jak chcą.
- 11 0
-
2016-05-15 22:46
Linią 210 , którą ciągle chcą likwidować można dojechać. Łapska precx od 210.
- 5 3
-
2016-05-15 16:27
Panie Naskręt klasyczne popełniony felieton "za Pańskie spóźnienia do redakcji" chyba.
Brawo za to m.in.:
"Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna...."
Zatem weź Pan pod uwagę brak biletu jednolitego w dobrej cenie. Po drugie brak skomunikowania Osowy z PKP Gdąńsk Osowa. Jesteś Pan klasycznie "wszechwiedzącym wszystko" czyli nic Pan zupełnie nie wiesz ale na łamach 3city Pan potrafisz g*wnoburzę spowodować.
Te wnioski dość takie infantylne. Jak się nie znam na problematyce to jej nie poruszam. Ale Pan widzę to MISZCZ od FSZYSTKIEKO jesteś.
Brednie powielane z innych artykułow i forów netowych.
Pytanie? Do czego to ma doprowadzić?
Ten kto liznął temat wie, że po pierwsze oddać trzeba całość pod władanie ZTM Gdańsk lub ZTM Gdynia. Dokonać likwidacji bzdury w postaci spolki PKM - to generuje zbyt wysokie koszty. SKM odłaczyć od tego bo zupełnie ci "spece" pojęcia o tym nie maja czym jest PKM. Utożsamiają ja z SKM co jest bzdurą i patologią w taryfach.
Brac przyklad z Wawy - METRO, BUSY oraz m.in. WKD. Tam wszystko funkcjonuje w ramach aglomeracji i bilety są doskonale zgrane.
Inaczej, poprosić Bundeswere o wysadzie całej trasy, jak zrobił to kiedyś Wermacht.
Ten artykuł nic nie wnosi... zupełnie. Kolejny popełniony... tylko po co??!!- 22 11
-
2016-05-15 16:28
PKM to projekt przyszłościowy. (2)
Z czasem liczba pasażerów będzie rosła a nie malała.
- 16 29
-
2016-05-15 16:56
W 2099 (1)
Bedziemy latali dronami pkm będzie w muzeum
- 10 2
-
2016-05-15 17:02
zasadniczo masz rację, ale akurat dronem nie można latać, bo to właśnie samolot którym nikt nie lata.
- 6 1
-
2016-05-15 16:29
(1)
W ostatni pn zaplanowałem spotkanie, wybrałem kurs g.10.42 Strzyża-Auchan niestety kolejka odwołana. Efekt 30 min spóźnienia :-(
- 30 0
-
2016-05-15 16:57
Były korki?
- 0 3
-
2016-05-15 16:32
spólki spółeczki a pasażer
z portfelem pełnym biletów jeden na tramwaj inny na pkm a może jednak jest jakaś mądra świeża głowa która wprowadzi jeden bilet dopuście kogos takiego,zróbcie to dla dobra mieszkańców
- 23 0
-
2016-05-15 16:32
Co to za kolej metropolitarna 3 miasta jak nie ma polaczenia z Gdanskiem??
Te kilka połączeń Gdańskiem to kpina, każde połączenie albo co drugie powinno być z Gdańskiem
- 24 2
-
2016-05-15 16:32
PKM to jedna wielka POrażka, za dwa lata zostanie zamknięta bo już prawie nikt nie będzie jeździć tym dyliżansem raz na godzinę
- 33 4
-
2016-05-15 16:32
:( (1)
Przyznaję rację, cięcie kursów tuż przed sezonem to bardzo poważny błąd. Dopiero sezon pokaże prawdziwe zainteresowanie linią, szczególnie kursy na Kościerzynę i Kartuzy.
- 38 1
-
2016-05-15 17:03
Kursy na Kościerzynę to zwykłe pociągi Gdynia - Kościerzyna, ale inaczej pomalowane farbkami. Kiedyś jeździły dalej do serca Kaszub i były pełne, ale teraz kończą bieg w Kościerzynie.
- 5 0
-
2016-05-15 16:36
Można sobie krytykować PIS , ale gdyby to (2)
oni robili tę inwestycję - to głowę daję, że działałaby lepiej. A tak? Kasa w błoto,.
- 26 27
-
2016-05-15 16:59
Oczywiście.
ŚP. Lech Kaczyński stworzył w Warszawie SKM. Obecnie przewoźnik ten stawiany jest za wzór, a w aglomeracji Warszawskiej przewozy wzrosły od tego czasu kilkukrotnie.- 11 2
-
2016-05-16 09:10
PiS i PO to jedno i to samo, dwie bandy kolesiostwa, nepotyzmu i nieudacznictwa...
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.