• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • A co z dojazdem na lotnisko

    Najwygodniejszy, najszybszy, najtańszy i najpewniejszy sposób by dostać się z/do lotniska do Gdyni czy Wrzeszcza i co? Ale mnóstwo ludzi z Trójmiasta nie wie nawet że tak można, nie mówiąc o przyjezdnych z Polski czy zagranicy. Dlaczego - np. na stornie lotniska krótka informacja o PKM, z uwaga - NIEAKTYWNYM linkiem do strony PKM (notabene strony z iluminacją? ;-) ) - jak turyści mają się o tym dowiedzieć jak dojechać z czy do lotniska? Ręce opadają :-(

    • 29 2

  • Morena -Sopot

    a ja bym chciała pojechać bez przesiadek z Moreny do Sopot Wyścigi - zostawiam samochód pod domem to pewne !!!!!

    • 13 6

  • PKM - połączenie Kartuzy - Gdańsk (Niedźwiednik) (1)

    jak długo przewidywana będzie jeszcze konieczność porannej przesiadki w Gdańsku Osowej podczas podróży z Żukowa do Gdańska? Aktualnie, chcąc dostać się do pracy przy Niedźwiedniku zmuszony jestem do przesiadki, która zabiera 27 MINUT!!!!! Połączenie to jest całkowicie nieatrakcyjne i zniechęca to bardzo wiele osób (mnie i kilku znajomych, ale i też na pewno więcej osób). Są to kluczowe godziny na dostanie się do pracy.

    Jeśli skład ruszałby nadal o 6:55, byłby (jak pociąg o 5:55) na miejscu po 30 minutach. Teraz jest to godzina, co jest nie do przyjęcia - 7:58 na miejscu oznacza notoryczne spóźnianie się, a do tego konieczność czekania 5x w tygodniu po 30 minut na przesiadkę (co daje 2,5 godziny zmarnowanego czasu i 10 godzin miesięcznie - to dużo, zdecydowanie za dużo).

    Bardzo proszę wziąć to pod uwagę, piszę w imieniu naprawdę wielu osób. Liczę również na szybką odpowiedź na pytanie - jak długo przewidywana będzie jeszcze konieczność porannej przesiadki w Gdańsku Osowej podczas podróży z Żukowa do Gdańska?

    • 26 1

    • Myslę, że

      nikt Ciebie nie posłucha, nie wiem dlaczego.

      • 1 0

  • Źle zaplanowana trasa, bezsensownie rozmieszczone nie tam gdzie potrzeba stacje, brak dojazdu brak właściwego połączenia

    z Wrzeszczem i Zaspa - Lotniskiem - Gdynią Zachód, Główną i Kosakowem/Oksywiem. Stworzona tylko PO to aby przeprać ogromną kasę. Dotarcie do wielu stacji PKM wymaga niepotrzebnych dojazdów innymi środkami komunikacji(jak to ma miejsce np. na Zaspie) - jeśli nie lubimy utrudniać sobie życia to nigdy z PKM-ki nie skorzysta. Wszystkie uciążliwe przesiadki to może i dobrze wyglądają tylko na urzędniczych wizualizacjach, pasażerowie nienawidzą się przesiadać, do tego nadkładać okrężną trasę. PKM a zwłaszcza urzędasy mają Trój-mieszczan za mało rozwiniętych lub wręcz głupków, bo każdy rozsądny mieszkaniec będzie szukał wygodnego i sprawnego połączenia do tego oszczędzającego jego czas. Do tego częste kontrole, postoje i warkot tego ustrojstwa odstrasza nawet zwierzęta.

    • 25 0

  • Jedyne do czego PKM się nadaje, to wywieźć rower do Kartuz, ale kto będzie ryzykował, czy się zmieści, czy nie. Nawet jak każdy pociąg przewiezie 10 rowerów (jeśli kierownik pociągu nie wygoni!), to jak na miliardową inwestycję trochę głupie.

    • 16 0

  • katastroficzne dojazdy

    Nawet jakbym chciala pojechal kolejka gdziekolwiek to musze czekac na busa jezdzacego co 30min ktory mnie do niech podwiezie albo udac sie na 40min spacer... dziękuję

    • 13 3

  • Ż E N A D A,,,Kompletny brak synchronizacji PKM, SKM, autobusów w Gdańsku ...

    Gdańsk ujadał o egoizmie Gdyni a sam zachowuje kretynsko GRZELAK jest beznadziejnym wice Prezydentem

    • 30 2

  • Przystanek na Karwinach + przedłużenie do centrum Gdańska i frekwencja skoczy

    • 12 0

  • zlikwidujcie 167 i zróbcie dojazdy 167 z Bysewa do Kielpinka

    • 3 14

  • za drogo, bez przystanków w Gdyni

    malo kursów i nie bywała niekompetencja w zarządzaniu - do dzisiaj nie wiadomo skad składy odjeżdżają, jak kupić bilety i jakie bilety na trasy między miastami i regionalne.

    Niezrozumiała polityka biletów miesięcznych gdzie płaci sie ekstra za przekroczenie granic miasta to też skandal.

    Ogólnie wielkie nadzieje zniszczone przez słabizne organizacyjną - mam nadzieję, że sie to zmieni, ale niezbyt wielką

    • 25 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane