• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Trasa bardzo dobra, organizacja do d*py (1)

    Informacja o rozkładach i peronach jest tragiczna. Dotarcie z Dworca Głównego na lotnisko PKMką to tor zagadek. Dobra inwestycja tak skaszaniona, że ręce opadają.

    • 25 2

    • Bo trasę projektowali niemieccy fachowcy z przedwojennej szkoły (tylko położono na nowo tory), a całą resztę nasze misie z PO, którzy tylko myśleli ile na tym do własnej kieszeni zyskają.

      • 7 1

  • Złodzieje

    Normalna karta miejska za 92 zł powinna dawać PKM w obrebie Gdanska to by było obłożenie...a tak ?

    • 13 1

  • (1)

    Taki pomysł, jako projekt obywatelski proponuję:

    Linię rozebrać poza odcinkiem Brętowo - Strzyża, a na tym odcinku przerobić tory na tramwajowe i przedłużyć linię 10 do Strzyży i w lewo do Oliwy i w prawo do Wrzeszcza (10A i 10B, albo inaczej, nie ważne). Mieszkańcy Moreny w końcu by jeździli tramwajem, bo teraz to jest kpina jechać Kartuską z przystankami co chwilę, nikt tak nie jeździ do Wrzeszcza, czy 12 do Oliwy pół dnia. A taki szybki tramwaj to byłoby to. Bydgoszcz zbudowała taki szybki tramwaj na Fordon i wszyscy są zadowoleni, klapy nie ma jak z PKM.

    • 5 6

    • Bydgoski tramwaj to klapa PO i pesy. Szybki to tramwaj nie jest, jedzie przez centrum miasta i dopiero na Bydgoszcz Wschód można przyspieszać. Sprawdziłem jadąc rowerem z dworca PKP do Łoskonia, rowerem wcześniej od tramwaju o 10 minut.

      • 3 0

  • Skad te prognozy pasazerow byly brane?

    Mnie nikt nie pytal przed uruchomieniem pomyslu PKM czy bede jezdzila te kolejka. Od razu bylo wiadome, ze przystanki sa za daleko cywilizacji by podrozowaly nia tlumy. Do tego nie zatrzymuje sie przy matarnii a w dzisiejszych konsumpcyjnych czasach powinna.. No i ten brak wspolnego biletu PKM SKM.i niezeozumiale nazwy przystankow i oprogramowanie w biletomacie....

    • 14 0

  • to jest dylemat - czy wozić powietrze

    czy dalej dopłacać do interesu. PKM pokazało że polski Janusz woli jednak przemieszczać się swoim 20-letnim passatem. Może coś się poprawi jak paliwo uderzy na 7pln, a to już niedługo.

    • 5 10

  • Wypali tylko trzeba sie nad tym pochylic po gospodarsku, powciagac brzuchy (1)

    Gdynia Pogorze - graniczy z Kosakowem - tory kolejowe widmo, a sa tylko uruchomic, Gdynia Oksywie - tory sa, po drodze zgarnija Gdynia Obluze, razem dziesiatki tysiecy mieszkancow tylko w trzech dzielnicach. Jechalem niedawno z lotniska Walesy do Gdyni PKM-ka z ciekawosci, zamiast taksowki, dwie przesiadki, 20 minut czekania na miedzystacji. Kolejka w srodku super, bardzo cicho, zadnego odglosu z zewnatrz ale juz konduktor nie przyjmowal platnosci karta, to blad, bo skad drobne jak wracam z zagranicy? Nieprzejrzysty rozklad jazdy. Reklama w telewizji, popularyzowac gdzie sie da, wyjsc do ludzi, to ludzie to lykna, potrzeba czasu, nikt nie lubi zmiany przyzwyczajen.

    • 13 0

    • a nie przeszkadzalo ci, ze musisz miec kilka biletow, ze przy kazdej przesiadce sa nowe oplaty?

      niby mozna kupic przeztelefon. ale to tak upierdliwe, ze to dla miejscowtch gadżeciarzy, a nie dla przyjezdnych

      • 2 0

  • pętla

    A może niech TO zacznie kursować od Gdańska przez Wrzeszcz - Rębiechowo - Osowę - do Gdyni i z Gdyni z powrotem do Gdańska w pętli. Z połączeniami do Kartuz i Kościeżyny ( np. co trzeci ?). I ze stałym rozkładem.
    Na razie można odnieść wrażenie, że PKM olewa swoich klientów - no to i klienci olewają PKM.

    • 16 0

  • Nie ma na co czekac tylko trzeba poszukac lepszych wizjonerow

    jak zwykle w Polsce - pasibrzuchy sie ciesza, ze jest interes zycia - ok, ale trzeba jeszcze sprawic by to dzialalo, trzeba zapytac madrzejszych, pogadac z Niemcami z Bawarii, Rurhry, ludzmi z Amsterdamu, a chocby Kolejami Mazowieckimi, specjalistami od komunikacji w aglomeracjach, a nie czekac i wycofywac pociagi, nie robcie z PKM lotniska w Radomiu.

    • 12 0

  • Patrzmy do przodu dzieci naszych wnukow beda z duma mowic o pradziadkach

    nie biadolmy zaraz w pierwszych miesiacach funkcjonowania, co miliony sie mialy na to rzucic? Wiadomo bylo ze nie, po co nakrecac te puste wyliczenia, taka kolej jest tu potrzebna, przeciez aglomeracja trojmiejska rosnie jak balon i to wzdluz i wszerz, sprawdzi sie tylko troche trzeba to inaczej ludziom pokazac

    • 4 8

  • Skoro z lotniska moge dojechac tylko do Wrzeszcza no to chyba wiadomo ze wezme autobus bezposrednio na dworzec glowny pkp

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane