• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • "większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta" (1)

    I tu jest moim zdaniem sedno sprawy. Jeździłbym z Karwin (W.Kack) do Gdańska ale BEZPOŚREDNIO. Zależy mi na czasie a nie łażeniu po peronach!

    • 23 1

    • od bidy przesiadl bys sie jak by czekania bylo tyle co w Londynie
      a jest tyle co w Helu

      • 0 0

  • Budowa PKM była oczywiście potrzebna. Ale popełniono ELEMENTARNE błędy....

    Naprawienie niektórych z ich, niestety, będzie kosztować dodatkowe inwestycje. Inne trzeba jak najszybciej WYKONAĆ. I tak:
    - kluczową rzeczą jest BILET. Bez jednego, WSPÓLNEGO dla wszystkich miast regionu i środków komunikacji publicznej skuteczne funkcjonowanie komunikacji jest zwyczajnie NIE REALIZOWALNE FIZYCZNIE !!! I tutaj samorządy MUSZĄ ZAINWESTOWAĆ!!
    - dokończyć budowę samej PKM - przystanek Stadion, kiedy przy Łużyckiej rano rozpoczyna pracę kilka tysięcy ludzi, a drugie tyle przychodzi jako interesanci, jest przykładem dość oczywistym. Identycznie jest w Firodze, gdzie ulokował się INTEL.
    - PODSTAWOWYM BŁĘDEM inwestycji, który może być potraktowany jako zwyczajny sabotaż jest włączenie PKM do linii nr 202 zamiast do linii nr 250. Tutaj, niestety nie obejdzie się poważnych inwestycji, chociaż zamiast włączenia bezkolizyjnego można sobie wyobrazić tymczasowe włączenie rozjazdami, niestety już z pominięciem dość kluczowego przystanku ZASPA
    - kolejnym błędem projektowym jest brak możliwości realizacji kursów OSOWA PORT - LOTNICZY przez Klukowo. Rewitalizacja tego odcinka umożliwiłaby realizację kursów Kartuzy/Kościerzyna - Gdynia przez przystanek PORT LOTNICZY. Wyjaśniam: kluczem do sukcesu tej linii NIGDY nie będą kursy Pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem a Gdynią, kluczem będą kursy Kościerzyna/Kartuzy - Gdynia i Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk. W jednym przypadku przez Gdynia Stadion i Gdańsk Firoga , w drugim przez Gdańsk Firoga i Gdańsk Politechnika, a w obu przypadkach przez przystanek PORT LOTNICZY

    • 15 2

  • Jak glowa w mur !!!

    To jest rzecz niesamowita, ze od blisko roku ciagle czytam te same opinie, zwiazane z tematem niedociagniec w PKM-kowskim systemie i wciaz....nic sie nie zmienia.
    Czy decydenci zwiazani z tematem, samorzadowcy, zarzadcy, etc.. naprawde sa tak slepi i nie dostrzegaja postulatow osob korzystajacych z PKM i potencjalnie nia zainteresowanych, ale z powodow brakow nie korzystajacych.
    W opiniach regularnie pojawiaja sie wpisy o Gdansku jako docelowej stacji,
    o zbyt wolnej jezdzie pociagow PKM, o dlugich przestojach na przystankach,
    o braku porzadnej informacji we Wrzeszczu, o wspolnym bilecie, itd. itd, ale wyglada to tak jak kopanie sie z koniem. Dlaczego tak sie dzieje ???

    • 17 1

  • PKM do Gdańska!!!

    Większa ilość składów jeżdżących do Gdańska Gł. na pewno polepszyłaby sytuację! Przesiadka we Wrzeszczu stanowi problem dla spieszących się uczniów do szkół i ludzi do pracy, że o turystach nie wspomnę. Może ktoś wyciągnie z tego wnioski:(((

    • 14 1

  • kanarinios

    Skomunikowania zero z SKM

    • 10 1

  • PKM kosztowała miliard złotych. Może być sukcesem, jeśli dorzuci się jeszcze 20 razy tyle. (2)

    -bezwzględnie tory PKM łączyć się z torami SKM w połowie drogi między Przymorzem, a Zaspą
    -drugie połączenie torów PKM z SKM między Przymorzem, a Zaspą, ale w stronę Sopotu. Niech zataczają kółko.
    -tory PKM łączyć się z torami SKM w połowie drogi między Redłowem, a Wzgórzem Nowotki
    -elektryfikacja.
    -przedłużenie torów SKM do Tczewa i posłanie tam PKM
    -przedłużenie torów do Luzina i posłanie tam SKM
    -odnoga torów PKM na Małym Kacu w stronę Chwarzna, Wiczlina i Koleczkowa, która potem na południe jechałaby aby połączyć się z powrotem w drodze do Osowej
    -PKM do Grabówka, Chyloni, Pogórza, Oksywia
    -przystanek PKM w Małym Kacu - mieszka tam mnóstwo potencjalnych pasażerów. Tymczasem na Gdynia Stadion nikt nie mieszka, a tylko pracuje. Tam się jeździ albo autem, albo trajtkiem przy Parku Technologicznym, albo SKM Redłowo. To już świetnie skomunikowane, a Mały Kac dość słabo.
    -przystanek w Fikakowie, zamiast w Wielkim Kacu.
    -posłać wreszcie linię na drugą stronę Wisły. Tunele już potrafimy załatwić
    -dwutorowa linia do Kartuz
    -dwutorowa linia do Kościerzyny

    To wszystko będzie kosztować ze 20 miliardów. Jeśli odpuści się tunel, to może kilkanaście.

    • 6 12

    • Na Osowej warto zbudować nową linię.

      Która przechodziłaby przez środek dzielni. Linia 202 mija niewielu mieszkańców.

      • 0 2

    • Za tę kwotę można by zbudować linię KDP do Warszawy

      • 0 1

  • Bieganie po. peronach

    Biegałam dzisiaj po peronach we Wrzeszczu masakra żadnej informacji a kasjerki tragedia nic nie wiedziały

    • 24 1

  • To wina polityków (1)

    Wystarczyło pociągnąć nitkę przez Morenę obok Carrefoura i byłoby super, a tak przesiadki, 10 różnych biletów i bajzel z TRISTAR i po ptokach

    • 13 3

    • Pociągnąć nitkę to możesz w sim city

      Kolej jedzie tam gdzie jest możliwość. W tym celu wykorzystano stary przebieg i dzięki temu kosztowała ona tylko tyle. Aby znaleźć się koło centrum Morena musieliby chyba puścić ją tunelem, a potem ciekawe gdzie miałaby iść.

      • 3 1

  • Nazwy przystanków - GRATULACJE (1)

    Wybrałem się raz tą koleją do Banina.
    Sprawdziłem w rozkładzie, że muszę wysiąść na przystanku Rębiechowo.
    Jak już wysiadłem, to się okazało, że jestem w szczerym polu a do Banina mam 2 kilometry piechotą.
    Wtedy okazało się , że jakiś GENIUSZ kolejnictwa postanowił nazwać dwa po sobie przystanki prawie tak samo.
    Jeden jest Gdańsk Rębiechowo a drugi Rębiechowo.
    Brak słów, żeby opisać tą fantastyczną decyzję.

    • 36 2

    • Ha ha ha!

      Dobre!
      Hahahaha!

      • 2 0

  • Moim zdaniem PKMka jeździła za gęsto co powodowało przestoje, korkowanie się trasy. Lepiej mniej pociągów, ale jadących szybciej. Nie panikowałbym na tym etapie.

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane