- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 09:54
Polska myśl..
Jak zawsze w tym kraju skleja się coś z niczego i potem działa to wiele lat a koszty są o wiele większe w przestrzeni lat niż wybudowanie tego tak jak się to robi na świecie. Od postaw dobrze zaprojektowane i nowe !
- 6 1
-
2020-10-19 09:56
Ale nikt normalny nieche drogi rowerowej na spacerowej i wdychac spaliny skoro jest po obu stronach las
Ale za to chcemy droge rowerową przez las równoległej do spacerowej !
Obecnie jest mały odcinek ale później trzeba jechać pod górę ulicą.Wiec ta droga która jest jako droga techniczna powinna być połaczona i ukonczona .- 6 3
-
2020-10-19 09:59
Przecież na Słowackiego wystarczy zamienić prawy pas na buspas
- 4 3
-
2020-10-19 10:07
Dobre i to. Żeby tylko nie skończyło się na gdybaniu.
- 3 1
-
2020-10-19 10:11
Kolejkę linową
- 3 0
-
2020-10-19 10:13
Tylko tunel (3)
Bzdura z buspasem. Co z węzłem Osowa, co z korkami na czyżewskiego, co z odkorkowaniem Sopotu . Tylko rynek i pi dwa pasy z rozbudowa węzła Osowa. Inaczej rak ze spalin zje oliwiaków i sopocian
- 6 10
-
2020-10-19 16:11
Już nam jeden tunel "odkorkował" Przymorze (1)
Jak widać działa, więc pakujmy się w drugi, co może pójść nie tak :D
- 4 1
-
2020-10-20 10:16
On nie miał odkorkowywac przymorza...
A poza tym gdyby dokończono ta inwestycje budując drogę czerwona... to by korków tam nie było.
- 0 1
-
2020-10-19 16:23
niech sobie Sopot wybuduje połączenie z obwodnica
- 0 1
-
2020-10-19 10:18
oczywiście nie poszerzą do dwóch pasów aby wszyscy mogli korzystać...
- 4 5
-
2020-10-19 10:23
Wstyd i bez sensu (3)
Priorytety inwestcji !!!!
Najpierw niech zrobią względnie normalny dojazd / zjazd z obwodowej z 4 pasami jak np. Słowackiego a potem wydają kasę na rzeczy typu stadion, teatr i inne nie kluczowe inwestycje. Ten buspas w obecnej sytuacji będzie tam pasował jak wypasione drzwi wejściowe do rozpadającej się rudery.- 12 6
-
2020-10-19 10:37
(1)
To są akurat twoje priorytety, żebyś z Szemudu mógł szybko dojechać busem z wykończeniówki. Inni mają inne priorytety
- 3 4
-
2020-10-19 13:48
Nie z Szemudu a z Sopotu
Czyli w drugą stronę, raczej mam okazję widzieć tych z "wykończeniówki" jak rano stoją w korku gdy jadę do pracy którymi ty jak sądzę gardzisz.
- 2 1
-
2020-10-19 20:35
Ty masz czelność analfabeto umysłowy
pisać o teatrach, że niepotrzebne ?
- 1 1
-
2020-10-19 10:39
kładka nad obwodnica dla rowerów !
To spowoduje, mieszkańcy Osowej nie będą się bać dojeżdżać do pracy w centrum rowerem! Wzdłuż spacerowej jest piękny dukt leśny dla rowerzystów wiodący do Rynarzewa, stamtąd jest już ścieżka prowadząca do centrum. Tego najbardziej brakuje. Bezpiecznego przejazdu rowerem nad obwodnica. Jak to zostanie zapewnione mieszkańcom Osowy to jestem przekonany, ze liczba osób dojeżdżających bezpiecznie do pracy rowerem przełoży się na spadek ruchu samochodowego na Spacerowej w godzinach szczytu.
- 13 2
-
2020-10-19 10:40
...Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników.
To żart chyba jakiś?- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.