- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (38 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 10:47
należy zlikwidować światła na skrzyżowaniu do centrum handlowego (1)
- 8 6
-
2020-10-19 20:32
Aby były tam wypadki ?
- 0 1
-
2020-10-19 10:53
Proponuję aby władze Gdańska
Poprosiły o radę gryzonia niezłomnego. Już on zadba o odpowiednią ilość farby i wskaże jak zawężyć skutecznie i tak już wąska ulicę Spacerową.
- 3 1
-
2020-10-19 10:54
Niby super ale i tak stoi się najdłużej na odcinku oliwskim na Opata. tam raczej miejsca na buspas nie ma
- 6 0
-
2020-10-19 10:56
Tu nie ma co filozofowac tylko dorobic 2 bus passy (1)
Jest miejsce, trzeba robic i tyle. To samo na calym poludniowym Gdańsku od kowal do wrzeszcza powinna byc mozliwosc dojazdu buspasem. To jest czysta oszczednosc, zaraz okazaloby sie ze mamy nadmiar taboru komunikacji miejskiej bo zamiast stac w korku sluzyl by temu do czeka jest zakupiony - przewoz ludzi
- 1 7
-
2020-10-19 12:51
Gdyby wszyscy przesiedli się na komunikację miejską.
To mogłaby ona obsłużyć max 10% pasażerów. Dlatego jest takie parcie na rowery.
- 1 0
-
2020-10-19 10:57
Buspas na Spacerowej?! Czy kogoś koparka w głowkę uderzyła?!
Przecież i tak godzinami tam są korki! Zamiast usprawniać ruch, miasto Gdańsk jak zawsze stara się go utrudnić , a a jak się da, to i uniemożliwić.
- 3 6
-
2020-10-19 10:59
Gdańsk dziarsko zmierza ku modelowi Gomółki: samochodami jeździ władza, a reszta won!
do autobusu albo na rower.
- 5 10
-
2020-10-19 11:04
poszerzyć to po pasie w każdą stronę i ścieżkę rowerową.
inaczej to będzie niebawem kompletny paraliż
- 7 1
-
2020-10-19 11:06
Gdzie jest klatka na osowe ja nie pytam ?
Polityka miasta niszcząca ruch pieszy
- 5 3
-
2020-10-19 11:10
Tylko nie iść w ślad Gdyni. Gdzie buspasy są robione kosztem istniejących dróg. Generalnie buspasy jak najbardziej tak, ale budujmy nowe pasy a nie biała farba i po sprawie.
- 4 3
-
2020-10-19 11:19
Trzy pasy TAK - ale dla wszystkich, nie tylko dla autobusów.
Żeby skrócić czas przejazdu w kierunku Obwodnicy nie trzeba nawet budować trzeciego pasa na całej Spacerowej. Wystarczy dołożyć pas od końca ostatniego zakrętu do początku mostu nad S6, poszerzając również najazd na ten most(tylko najazd). Mając dwa pasy na tym odcinku szybciej "odrywaliby się" jadący na Gdynię, a chwilkę później ci jadący w kierunku lotniska zjeżdżaliby z drogi tym, którzy jadą dalej prosto.
W przeciwnym kierunku trzeba by dokleić nitkę po tej samej stronie drogi(po stronie Pachołka)od Spacerowej 7 do Opackiej, przemalować pasy by powstał prawoskręt do zoo i wydłużyć lewoskręt prowadzący na Opacką.
By osiągnąć cokolwiek więcej jadąc do Oliwy trzeba by tę Oliwę nico wyburzyć.- 5 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.