• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej dwóch nowych buspasów we Wrzeszczu

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim. Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim.

Za rok ma być gotowy projekt dwóch nowych buspasów. Pierwszy powstanie na ul. Słowackiego od końca lasu do ronda de La Salle, drugi na al. Żołnierzy Wyklętych od ul. Chrzanowskiego do Niedźwiednika. Prace, które ruszą najwcześniej w 2021 roku, wiązać się będą z przebudową i poszerzeniem obu jezdni.



Buspasów w Trójmieście jest:

O planach wytyczenia nowych buspasów we Wrzeszczu pisaliśmy już w 2017 r. Mają one powstać na odcinku od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza oraz od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem).

DRMG w ciągu najbliższych dni ogłosi przetarg na wykonanie projektów. Dokumentacja ma powstać do końca listopada 2020 roku, co oznacza, że ewentualny przetarg na prace budowlane mógłby zostać ogłoszony na przełomie 2020 i 2021 roku, a same prace mogłyby zostać przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 roku.

  • Planowany buspas na Słowackiego.
  • Trzeci pas powstanie także na al. Żołnierzy Wyklętych między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem.

- W obu przypadkach wytyczenie buspasów wiąże się z ingerencją w obecny układ drogowy - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - O ile w przypadku ul. Słowackiego budowa oznacza w zasadzie zwężenie obecnych dwóch pasów z 3,5 m do 3 metrów i dobudowanie po prawej stronie szerokiego na 2 metry odcinka jezdni, o tyle w przypadku odcinka między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem nowa droga powstanie zarówno kosztem prawego, jak i lewego pobocza. To oznacza przeniesienie w nieco inne miejsca latarni, barierek czy ekranów akustycznych. Takich punktów będzie w sumie kilkadziesiąt. Nie wiemy za to, jakie kolizje czekają nas w uzbrojeniu podziemnym, dlatego trudno oszacować koszt całej inwestycji. Na ul. Słowackiego "niespodzianek" będzie z pewnością mniej, liczymy że sama budowa 800-metrowego odcinka będzie kosztować ok. 1 mln zł.
Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej przyspieszą na tych odcinkach o ok. cztery minuty w przypadku Słowackiego i ok. sześć minut na al. Żołnierzy Wyklętych.

Łącznie w Gdańsku funkcjonuje obecnie 12 buspasów. W roku 2018 r. pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta i na Trakcie św. Wojciecha.

Opinie (250) 2 zablokowane

  • Dlaczego miasto uparcie buduje "węzły gordyjskie" i krzyżuje ruch z kilku(nastu) pasów na jednym poziomie? (4)

    Korek na zjeździe ze Słowackiego jest wynikiem długiego lewoskrętu w Potokową. Nie można było od razu zrobić estakady? Mało miejsca mieliście?

    Podobnie Łostowicka i Armii Krajowej. Nawet są nasypy pod estakady! Ktoś mądrzejszy przewidział a potem przyszedł urzędnik (niecenzuralne określenie), tępy jak balonik. I wymyślił, że jednak będzie korkował ruch w każdym kierunku światłami.

    Właczcie mózgi!

    • 17 5

    • (3)

      korki są efektem zbyt dużej liczby samochodów a nie rozwiązań. ułatwisz przejazd samochodem to więcej ludzi się do niego przesiądzie i będzie to samo.

      • 0 3

      • (1)

        Nie prawda... Jesteśmy malutkim miasteczkiem w porównaniu do światowych metropolii i tam to dopiero jest samochodów. U nas zwyczajnie nie stosuje się innych rozwiązań nic standardowa sygnalizacja świetlna. To już za komuny o dziwo byli mądrzejsi a samochódow jak mało. Aut będzie coraz więcej bo miasto się rozrasta. 500 tys. To jest nic. Co będzie za 20 lat?

        • 2 1

        • no właśnie kompletnie nie rozumiesz. samochodów nie musi być więcej bo "miasto się rozrasta". wskaźnik motoryzacji mamy już znacznie większy niż w miastach europejskich. to droga donikąd.

          • 0 1

      • to po co budować autostrady skoro wtedy aut jest jeszcze więcej?

        • 1 0

  • Buspasem powinny moc jezdzic kierowcy uberow zeby szybciej dojezdzac do celu.

    Siergiej z Banina

    • 3 2

  • No to korek bedzie az po letniewo

    Teraz tam się nie da przejechać jak zdejma jeden pas to będziecie dopiero stać. I bardzo dobrze, jak ktoś głosuje tak ma

    • 3 1

  • Poprawy o 4 min nikt nie zauważy (1)

    a miliony wydane - lepiej je wydać na więcej kursów !!!

    • 6 5

    • Ale buspasy oznaczają więcej kursów. Jeśli autobus traci np 1,5h dziennie w korkach to to jest cza na dodatkowy kurs

      • 2 2

  • buspas powinien powstać na havla w strone cmentarza łostowickiego!!! (1)

    Codziennie rano jest armagedon!. Tramwaje pełne, autobusy pełne i musza stać w korku tak samo jak samochody, a jest tam wystarczająco dużo miejsca by zrobić buspasy na całym odcinku od pętli Świętokrzyskiej, aż do cmentarza Łostowickiego. Busy jeżdżą tam rano jeden za drugim!

    • 9 1

    • racja...tam dopiero jest ruch!

      • 0 0

  • Cały Wawrzonek

    "Takich punktów będzie w sumie kilkadziesiąt. Nie wiemy za to, jakie kolizje czekają nas w uzbrojeniu podziemnym, dlatego trudno oszacować koszt całej inwestycji." Przecież sami robiliście remont. Sami planowaliście wszystko. Macie plany! Jeśli nie wierzy Pan planom czy to znaczy, że wszystko zostało wykonane "na odwal" tak jak zwykle? A może dokumentacja jest fikcyjna bo w głowach drzemie PRL?

    • 6 0

  • A ja jestem ciekawy kiedy wladze Gdanska zaczna kupowac autobusy elektryczne. (2)

    Trują mieszkańców spalinami i hałasem 24h na dobę. Nie chcę takiej władzy !

    • 5 6

    • prąd jest uzyskiwany przede wszystkim z węgla - bardzo to ekologiczne

      • 1 1

    • Po co komu autobus, ktory po kilku godzinach bedzie bezuzyteczny

      • 1 1

  • Ale po co?

    Ale po co zrobic bus pas od razu jak mozna go dorobic po paru latach, dac dorobic kumplowi z budowlanki i rozwalic przelotowke na dlugi czas? Dlugofalowe planowanie? A na co to komu?

    • 6 1

  • i znowu połowiczne rozwiązanie ,bo jak już to trzy pasy do góry i także dla ciężarowych od ronda do ronda przez cały las,a najlepiej w obu kierunkach trzy pasy,choćby dla januszków w piątki i poniedziałki

    • 3 2

  • Każda droga powinna mieć buspas (2)

    Każda droga która ma więcej niż jeden pas w jedną stronę i jeżdżą po niej autobusy - automatycznie powinna mieć prawy pas jako buspas.

    Zwłaszcza oś trójmiejska czyli Grunwaldzka-Niepodległości-Zwycięstwa.
    Oraz wszystkie dojazdy na górny taras (do obwodnicy).

    Czyli nie "dobudowujemy pas żeby zrobić buspas", bo buspas powinien tam być od dawna.

    • 9 8

    • Wzdluz Grunwaldzkiej masz tramwaje i skm

      Co do dojazdów z górnego tarasu to się zgadzam

      • 3 0

    • To zacznij od obwodnicy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane