• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej dwóch nowych buspasów we Wrzeszczu

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim. Urzędnicy chcą dobudować trzeci pas na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych i przeznaczyć je tylko autobusom miejskim.

Za rok ma być gotowy projekt dwóch nowych buspasów. Pierwszy powstanie na ul. Słowackiego od końca lasu do ronda de La Salle, drugi na al. Żołnierzy Wyklętych od ul. Chrzanowskiego do Niedźwiednika. Prace, które ruszą najwcześniej w 2021 roku, wiązać się będą z przebudową i poszerzeniem obu jezdni.



Buspasów w Trójmieście jest:

O planach wytyczenia nowych buspasów we Wrzeszczu pisaliśmy już w 2017 r. Mają one powstać na odcinku od przystanku autobusowego "Słowackiego - Działki" do skrzyżowania ulic Słowackiego - Potokowa w kierunku Wrzeszcza oraz od skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (jezdnia w kierunku Portu Lotniczego łącznie z rondem).

DRMG w ciągu najbliższych dni ogłosi przetarg na wykonanie projektów. Dokumentacja ma powstać do końca listopada 2020 roku, co oznacza, że ewentualny przetarg na prace budowlane mógłby zostać ogłoszony na przełomie 2020 i 2021 roku, a same prace mogłyby zostać przeprowadzone w pierwszej połowie 2021 roku.

  • Planowany buspas na Słowackiego.
  • Trzeci pas powstanie także na al. Żołnierzy Wyklętych między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem.

- W obu przypadkach wytyczenie buspasów wiąże się z ingerencją w obecny układ drogowy - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - O ile w przypadku ul. Słowackiego budowa oznacza w zasadzie zwężenie obecnych dwóch pasów z 3,5 m do 3 metrów i dobudowanie po prawej stronie szerokiego na 2 metry odcinka jezdni, o tyle w przypadku odcinka między Wrzeszczem a Niedźwiednikiem nowa droga powstanie zarówno kosztem prawego, jak i lewego pobocza. To oznacza przeniesienie w nieco inne miejsca latarni, barierek czy ekranów akustycznych. Takich punktów będzie w sumie kilkadziesiąt. Nie wiemy za to, jakie kolizje czekają nas w uzbrojeniu podziemnym, dlatego trudno oszacować koszt całej inwestycji. Na ul. Słowackiego "niespodzianek" będzie z pewnością mniej, liczymy że sama budowa 800-metrowego odcinka będzie kosztować ok. 1 mln zł.
Z analiz drogowców wynika, że po wybudowaniu obu buspasów pojazdy komunikacji miejskiej przyspieszą na tych odcinkach o ok. cztery minuty w przypadku Słowackiego i ok. sześć minut na al. Żołnierzy Wyklętych.

Łącznie w Gdańsku funkcjonuje obecnie 12 buspasów. W roku 2018 r. pas zarezerwowany dla autobusów został udostępniony na Podwalu Grodzkim. W 2019 roku powstały dwa buspasy: na ul. Schuberta i na Trakcie św. Wojciecha.

Opinie (250) 2 zablokowane

  • (1)

    na Osowę buspas , Słowackiego daje radę i ma PKMkę

    • 7 3

    • potwierdzam, miejsca jest sporo - chociaz na wiadukcie zeby zrobili pelna koniczynke to bus pas moglby powstac na srodku wiaduktu w strone przystanku Osowa Obwodnica, to juz 5 min stania mniej

      • 1 0

  • To jeszcze niech Policja i sM wylapuje osobowki na buspasach. Przy dworcu wiecej na nich osobowek niz autobusow

    • 8 2

  • Bus pas tak ale nie dla taxi! (3)

    • 8 9

    • (2)

      A właśnie że tak. Z taxi korzystają ludzie, którzy nie jeżdżą codziennie autem do pracy, tylko korzystają z transportu taxi wtedy, kiedy muszą. więc nie powinni być blokowani przez tych, którym nie chce się ruszyć d*py i codziennie generują korki.

      • 2 2

      • (1)

        A dlaczego miasto z publicznych pieniedzy ma dbac o prywatny zysk zlotowiarzy ktorzy nie potrafia uszanowac nawet podstawowych przepisow?

        • 2 3

        • Zysk nie złotówiarzy, tylko mieszkańcka, który chce szybko przejechać. Na co dzień korzysta z autobusu nie korkując ulic, ale jak raz na jakiś czas MUSI skorzystać z auta, to wybiera taxi, więc musi mieć ten przywilej, względem tych, którzy codziennie blokują ulice.

          • 1 0

  • Masakra, rok czasu na projekt buspasa (1)

    Potem kolejny rok na przetarg i budowę. I jeszcze dwa lata, od ogłoszenia pomysłu do przetargu na projekt. Czyli 4 lata na zrobienie czegoś w miarę prostego, oczywistego, powszechnego na całym świecie i niczego innowacyjnego. Gdzie my żyjemy?

    • 20 0

    • Sie ciesz, ze rok czasu, a nie np rok objetosci.

      • 0 0

  • O ile to skróci czas przejazdu autobusów ?

    Myślę że ok 3-5 min. Tyle czasu jedzie się na tym odcinku w korku. Gorzej już za rondem. Więc nie lepiej wydać te pieniądze na inną inwestycje ?

    • 6 2

  • Bus

    Autobus , może przecież jechać starą Słowackiego tam nie ma korków i po co budować bus pasy .To może w takim razie metro poprosze

    • 9 4

  • W końcu normalny kompromis

    • 1 4

  • A kiedy będzie dodatkowy pas w lewo

    na Żołnierzy Wyklętych przed Potokową - otwarta nowa Adamowicza spowoduje jeszcze większe korki niż obecnie

    • 3 4

  • Opinia wyróżniona

    Budowa buspasów - jestem za. Ale jako rozbudowa dróg. (11)

    Wydzielanie buspasów z istniejącej jezdni to kiepski pomysł. Gdyby wszyscy poruszający się samochodami w jednej chwili przesiedli się na komunikację miejską to byłaby ona w stanie obsłużyć może 20% pasażerów. To musi być ewolucja, nie rewolucja w komunikacji. Likwidacja szkół w dzielnicach, przedszkoli i sklepów dzielnicowych i budowa wielkich centrów stworzyła konieczność dojazdów. Ludzie jeżdżą, bo muszą. Takie życie nam stworzono.

    • 149 49

    • Dlatego nie likwiduje się dróg innych niż buspasy, a jedynie wytycza się buspasy

      Nie ma szansy, aby wszyscy się przesiedli. A tym bardziej, aby to miało miejsce 1 dnia.

      Jeśli będzie to rozciągnięte w czasie, to zawsze można kupić dodatkowe autobusy

      • 8 2

    • Schuberta!!! Kto to wymyślił było dobrze jest do d.... (6)

      Zobaczcie do czego doprowadziło wydzielenie buspasu na Schuberta. dotąd ulica była w miarę przejezdna teraz odcinek 600m to 10 min. Ile spalonego paliwa i czasu obok pas pusty na którym co 15 min przejedzie autobus lub taxi. Kto to wymyślił? jaki inżynier to planował??? Problemem jest też brak lewoskrętów do Carrfoura (wcześniej mozna było prawym pasem wyminąć skręcające auta teraz to niemożliwe) przez to korek jest codziennością a była dobra droga ( w miarę bo przy rondzie 3 lipy było już gęsto)
      także buspasy tak ale dobudowywane a nie wydzielane z dróg które już są przeciążone!!!

      • 21 9

      • przelicz liczbę przewiezionych ludzi na godzinę przed i po buspasie (5)

        może dojdziesz do wniosku, że wcześniej to dopiero było marnowanie paliwa i miejsca, teraz jest bardziej racjonalnie.

        Samochód wiozący tylko kierowcę w porównaniu do autobusu nawet co 15 minut - porównanie efektywności druzgocące.

        • 6 15

        • (1)

          1 autobus na 15 minut to dużo mniej niż 1 kierowca w samochodzie. W ciągu 5 minut tam przejeżdża 100-200 aut. 15 minut to kupa czasu, czy ty kiedykolwiek byłeś na tej ulicy w ciągu dnia roboczego? Trochę wyobraźni

          • 8 6

          • Skoro obok jest pusty pas, po którym bez problemów przejedzie autobus, a Ty musisz stać w korku w aucie, to może po prostu... przesiądź się do autobusu?

            • 1 4

        • (2)

          za 10 minut oszczędności zapłacimy milony pln. Przeniesenie latarni, przeniesienie ekranow nowe drogi. Dodatkowe korki podczas budowy. Ktoś to policzył? Warto?

          • 7 2

          • Tak (1)

            • 3 4

            • Lepiej domalować na istniejącej jezdni nową linię i oznaczyć jako buspas. Wzorzec można podziwiać na skrzyżowaniu Kościuszki i Hallera.

              • 0 0

    • Z nowego Portu do Oliwy jadę tramwajem prawie godzinę. samochodem nieco ponad 20 minut. Dzieki bardzo za taką komunikację. (2)

      • 11 0

      • to se jeździj, czy ktoś ci broni?

        • 1 5

      • 45 min jedziesz A nie godzinę, dodatkowo bez korków na np. Czerwonym dworze gdzie w ciągu szczytu tracisz 30 min

        • 0 0

  • A dlaczego teraz dopiero budują buspas na al. ŻW? (2)

    Przecież to względnie nowa droga - nie można było tego zrobić, gdy była budowana? Trzeba nowe rozorać?

    • 13 0

    • to jest polskie 100 lat planowania

      • 6 0

    • ale to jest stan umysłu betonu w urzedach ..Nie tylko ze niepotrafią ,ale gdy im mówiono i pisano by od razu je wykonali to

      byli przeciwko bus pasom wtedy gdy te ulice projektowano.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane