• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Błyskawica" odpłynęła z centrum Gdyni

Patsz
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Błyskawica obecnie jest obiektem muzealnym - obowiązkowym punktem m.in. wycieczek szkolnych przyjeżdżających do Gdyni. Błyskawica obecnie jest obiektem muzealnym - obowiązkowym punktem m.in. wycieczek szkolnych przyjeżdżających do Gdyni.

Cumujący przy Nabrzeżu Pomorskim zobacz na mapie Gdyni w Gdyni okręt ORP Błyskawica został przetransportowany do Stoczni Nauta. Obiekt, pełniący funkcję muzeum, przejdzie tam naprawę w ramach gwarancji po remoncie sprzed dwóch lat.



Polecasz Błyskawicę jako obiekt do zwiedzania znajomym z Polski?

Gruntowna modernizacja była przeprowadzana na przełomie 2011 i 2012 roku. W trzy miesiące, kosztem 5 mln zł, wykonano m.in. piaskowanie części dennej, obłożenie nowym poszyciem tej części oraz zabezpieczenie farbami antyporostowymi. Wyremontowano pokład główny - lewą burtę i część rufową. Naprawiono również kabestan rufowy, kambuz i pokład za gablotami wystawienniczymi.

Zamontowany został też nowy system chroniący przed korozją elektrolityczną. I to właśnie jego usterka uwidoczniła się w ostatnich dniach.

- Zmuszeni byliśmy holować okręt do Stoczni Nauta. Naprawa odbywa się w ramach gwarancji, dlatego nie ma obaw o koszty. A jest konieczna, żeby okręt, który został odnowiony nam po prostu nie zardzewiał. W piątek po południu powinien wrócić na swoje miejsce. - wyjaśnia Radosław Pioch, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.

ORP Błyskawicę odwiedza rocznie ponad 100 tys. osób. Najbardziej znany polski niszczyciel, był chlubą naszej floty. Przed II wojną światową stanowił bowiem o sile polskiej Marynarki Wojennej. Podczas wojny zasłużył się tak bardzo, że jako jedyny okręt został odznaczony orderem "Virtuti Militari". Przede wszystkim brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika. Uszkodził też trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie.

W kwietniu 2012 roku doczekał się swojej monety, natomiast siedem miesięcy później załoga obchodziła 75-lecie okrętu, na którym biało-czerwona bandera po raz pierwszy zaczęła powiewać 25 listopada 1937 roku w Cowes w Wielkiej Brytanii.

Materiał archiwalny

Zobacz, jak świętowano 75-lecie okrętu ORP Błyskawica.

Patsz

Miejsca

Opinie (92) 1 zablokowana

  • Bo dobre zaprojektowanie i wykonanie ICCP

    Też trzeba powierzyć fachowcom

    • 1 0

  • Tylko nie to!

    Nasz flagowy krążownik opuścił polskie Pearl Harbour! Kto nas teraz ocali przed Rosjanami i Masonami?????

    • 5 0

  • 5 milionów...??hmmmm

    szalenie wysoki koszt ..podobnie wysoki jak postawienie okretu podwodnego na oksywiu..w gospodarczym kryzysie marynarki? ....

    • 3 1

  • Na miejscu Szczurka bym uważył czy BudyŃ tego nie przytuli (1)

    muzeum ww2 w BudyŃLandzie na razie to kolekcja guzików

    • 1 2

    • póki co mądralo Budyń nie chce przytulić Szczurkowego lądowiska

      które on chce wcisnąć Gdańskowi, żeby uciec przed kosztami

      • 0 2

  • a jak tam z nitowaniem kadłuba? (1)

    To co widziałem,to wyglądało na naspawane lub dospawane łby nitów. To już nie ma fachowców, by nabić nowe nity na gorąco w osłabionych miejscach? To w końcu zabytek i wszelkie naprawy powinno sie wykonywać sposobami adekwatnymi do czasu wytworzenia.

    • 9 0

    • No nie ma

      Słyszałem o jednej firmie w Szczecinie, może coś jeszcze jest. Uwierz mi, nie tylko Polacy mają problem z fachowcami od DOBREGO nitowania kadłubów, Norwedzy również.

      • 0 0

  • wojna bedzie

    przed wojna tez odpłynęła...

    • 6 0

  • "Zmuszeni byliśmy holować okręt do Stoczni Nauta" (1)

    Jak to holować, to ona nie jest na chodzie? Jak dowództwo marynarki wojennej w Warszawie wyda rozkaz do ataku to też będą ją holować na pole bitwy?

    • 9 6

    • Do walki ruszą mężnie

      Kutry rybackie wyposarzone w sieci przechwytujące typu DORSZ76 oraz lotniskowce-przetwórnie zasypujące wroga gradem paluszków rybnych !

      • 2 0

  • Załadować tam cały ośrodek decyzyjny z DMW

    i zatopić

    • 2 1

  • 5 mln ?? Mo armator zapłacił w Kłajpedzie za dokowanie większego statku

    (12800 DWT - coś jakby błyskawica razy 3 czy 4) z pracami kadłubowymi, piaskowaniem, malowaniem, wymianą anod (system antykorozyjny) oraz naprawą silnika głównego (czego na Błyskawicy z wiadomych względów nie robiono) oraz wymianą uszczelki wału (zdjęcie śruby) jakieś 250.000 EURO..
    Do tego masa drobnych prac (naprawa klap ładowni, zęz, niektórych zbiorników balastowych)

    Tja... mają ceny .. ale PO-datnik znaczy "sponsora mają" niezłego dla tego złomu...

    • 0 1

  • A za nią korwetty

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane