• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak porozumienia ws. podwyżek w GAiT

Maciej Korolczuk
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników. Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników.

Związki zawodowe nie porozumiały się z władzami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w sprawie podwyżek dla kierowców i motorniczych. - Naszym zdaniem potrzebna jest interwencja miasta - mówią związkowcy. Prezes Maciej Lisicki odpowiada: - Propozycja leży na stole. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo pójdę siedzieć.



Obie strony w mijającym tygodniu spotkały się dwukrotnie. Najpierw w poniedziałek, a potem w czwartek. Na obu spotkaniach rozmawiano głównie o podwyżkach dla kierowców i motorniczych. Związkowcy z trzech związków zawodowych działających w GAiT domagają się 600 zł brutto podwyżki już od 1 października. Od władz usłyszeli jednak, że na podwyżki tej skali nie ma szans.

Czytaj więcej: Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej zapowiadają protest

- Zarząd przyjął do wiadomości nasze stanowisko, ale usłyszeliśmy, że nie może spełnić naszych żądań, bo nie ma na to środków. Mówiąc najkrócej: strony się spotkały, porozmawiały i się rozstały. Do porozumienia droga jest daleka - ocenia Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Oczekujemy 600 zł brutto dla wszystkich od 1 października, tymczasem propozycja zarządu to 140-420 zł brutto dla najmniej zarabiających kierowców i motorniczych od 1 października oraz podwyżka 1 zł za godzinę od 1 lutego dla 85 proc. załogi. Nie ma naszej zgody na tę propozycję. Obstajemy przy swojej propozycji, zarząd przy swojej - mówi Stencel. - Moim zdaniem sprawa wewnątrz zakładu jest nie do załatwienia i potrzebna będzie interwencja miasta. Głównym problemem jest podpisany przed wieloma laty kontrakt między miastem a GAiT na świadczenie usług przewozowych. Ta umowa musi być renegocjowana, zapisy blokujące zwiększenie funduszu płac muszą zostać zmienione. Nie rozumiem też tego, że kierowców i motorniczych ściga się i kara za drobne uchybienia czy pyskówkę z pasażerem, a tam na górze straty są ogromne, a konsekwencje śmieszne.
Czytaj więcej: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Nieco mniej radykalny w ocenie rozpoczętych negocjacji jest prezes GAiT Maciej Lisicki. Były wiceprezydent Gdańska przyznaje, że rozbieżność między oczekiwaniami pracowników a możliwościami finansowymi zakładu jest duża. Nie zgadza się jednak ze stwierdzeniem, że kierowcy i motorniczowie zarabiają mało.

- Wbrew temu co się mówi, nasi pracownicy na tle innych zakładów pracy w Gdańsku nie zarabiają małych pieniędzy. Zgodnie z kontraktem zawartym z miastem fundusz płac na przyszły rok jest już ustalony i w jego ramach pracownicy otrzymają podwyżki. Nie jest prawdą, o czym starają się przekonywać związkowcy, że umowa nie zapewnia mechanizmu wzrostu płac rok do roku. Tylko w ostatnich trzech latach łączony wskaźnik inflacji wzrósł o 0,3 proc. a w tym samym czasie średnie płace w GAiT zwiększyły się o 9 procent. Tymczasem związki chciałyby, by zapis był luźny i dopuszczał taką sytuację, że jak od czasu do czasu zechce im się podwyżki, to my będziemy musieli im ją dać. Nie ma takiej możliwości - podkreśla Lisicki.
Załoga zbulwersowana ofertą zarządu

Oferta zarządu nie satysfakcjonuje nie tylko związkowców, ale też załogi. Jak mówi Stencel, pracownicy są zawiedzeni proponowanymi podwyżkami, które nie są dobrą wolą zarządu, lecz kwotą, którą gwarantuje im umowa.

- Przez trzy dni, między pierwszym a drugim spotkaniem rozmawiałem z załogą. I kierowcy i motorniczowie propozycją zarządu są zbulwersowani. Mają poczucie, że podwyżka stawki minimalnej dla nowych pracowników odbywa się kosztem doświadczonej załogi, a więc kręgosłupa tej firmy - dodaje Stencel.
Jak tłumaczy Lisicki podwyżka nie może być wyższa.

- Zaproponowana kwota jest adekwatna do tego, co przewiduje fundusz płac na przyszły rok. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo poszedłbym siedzieć. Nie mogę doprowadzić firmy do upadku, bo obowiązują mnie przepisy czy choćby kodeks spółki prawa handlowego.
Szukanie oszczędności na zewnątrz

Gdy wiosną pytaliśmy Lisickiego o plany restrukturyzacji firmy i plan naprawczy finansów spółki ten zapewniał, że trwają prace nad zmianami w strukturze firmy. Na czym miałyby polegać? Jednym z mechanizmów szukania oszczędności w firmie, o jakich w dłuższej perspektywie myśli zarząd GAiT jest wyprowadzanie na zewnątrz pewnych usług.

- W ten sposób spadnie nam zatrudnienie, co przy niezmiennej kwocie przeznaczonej na wynagrodzenia sprawi, że będzie ją można rozdzielić na mniejszą liczbę pracowników. A to oznacza realny wzrost płac. Na to jednak potrzeba czasu, nie jesteśmy tego w stanie przeprowadzić ani od wspomnianego 1 października, ani 1 lutego 2018 r. - przyznaje prezes GAiT.
Mniejsze premie, większe pensje

Jak ustaliliśmy, jedną z propozycji przedstawioną pracownikom - oprócz podwyżki - jest też przesunięcie części środków z funduszu premiowego. Kierowcy i motorniczowie chcą bowiem, by ich pensje były bardziej "przewidywalne" i mniej zależne od niejasnych, ich zdaniem, kryteriów stosowanych przez przełożonych.

- Zaproponowaliśmy, by część funduszu premiowego przesunąć na rzecz stałego wynagrodzenia. Zobaczymy, jak na ten pomysł zareagują pracownicy. Trzeba jednak pamiętać, że premia uznaniowa w globalnym systemie płac w GAiT wynosi średnio 12 proc. To relatywnie niewiele. Oczywiście doświadczeni pracownicy z dużą wysługą lat otrzymują premie nieco inne od tych dopiero przyjętych do pracy. Przy czym trzeba podkreślić, że co miesiąc z puli przeznaczonej na premie wypłacanych jest 100 proc. środków. Nie szukamy tam oszczędności, wszystko trafia do pracowników - zapewnia Lisicki.
O tym, czy związki wejdą z pracodawcą w spór zbiorowy i zorganizują protest, decyzja jeszcze nie zapadła.

Opinie (313) 6 zablokowanych

  • Strajk 1 listopada to może zrozumiom.... (1)

    A po drugie po co jest ten ztm ile miejsc biurkowych sie znalazło...
    kiedyś ztemu nie było i wszystko jeżdziło i toi lepiej niż dzisiaj

    • 14 1

    • Ja proponuje strajk na wiosne pierwszego maja napewno bedzie piekna pogoda bedzie milo posiedziec na trawce

      • 0 0

  • Jestem za, niech oan Lisicki idzie siedzieć.

    Może przynajmniej raz zrobi coś dobrego dla Gdańska. A tak na serio, to ta średnia płaca wyliczana jest również na podstawie jego pensji? I zwróćmy uwagę, że w zamian za podwyżki propnuje... zwolnienia. Zwyczajowy styl tego pana, tylko czemu nazywa się go stonowanym? Skoro problemem jest za niska wobe realiów rynkowych umowa z miastem, to chyba właśnie przedstawiciele załogi mają rację mówiąc, że z Lisickim nie ma po co gadać?

    • 12 1

  • Stalinogród

    Na szczęście wszyscy lub prawie wszyscy odchodzą z gait dość już mają tego terroru stalinowskiego pod każdym względem jak ktoś nie wierzy zapraszam niech się przekona na własnej skórze jaka to jest super firma praca i płaca

    • 13 1

  • ktos napisal zarabiacie malo i siedzicie

    guzik wiesz , cicho sza, chetnych na kursy brak, prezes ma braki -dostaje wypowiedzenie zalezy mu nja pracowniku - nie zwalnia ! zaraz bedzie placz , tabletki beda brac na uspokojenie bo nie bedzie komu pracpwac .Ale udaja ze wszystko gra! dlaczego w takiej sytuacji panie lisicki nie zadbasz pan o pracownikow... nie trzeba tam pracowac zeby takie rzeczy slyszec, duzo sie slyszy stojac na przystanku !

    • 15 1

  • brawo lisicki

    przychodzi lalunia -czy moge za bilet zaplacic karta? pasazerom jeszcze kawke postaw , aswoich pracownikow traktujecie jak zlo konieczne ? dlaczego pracuja po 10 h ? a gdzie bezpieczenstwo! siedzicie za biurkiem i nie macie pojecia o pracy jakiejkolwiek! usiadz Pan przepracuj mc -za 1800 bez premii bo tyle dajecie ludziom , dlatego sie zwalnaiaja , a swiezy nabytek po miesiacu won! sam odchodzi ...Bravo ! rewelacja!

    • 15 1

  • jeszcze trochę i wszyscy odejdą

    Praca po 10 godzin dziennie i... Taka płaca.Śmiechu warte.A godziny pracy zaczynanie o 3 rano albo koniec 1 w nocy.I jeszcze ciągle narzekający pasażerowie.A dlaczego spóźniony a dlaczego nie ma klimy a dlaczego nie może pan wydać ze 100 .Hmm

    • 17 0

  • jeszcze trochę i wszyscy odejdą

    Praca po 10 godzin dziennie i... Taka płaca.Śmiechu warte.A godziny pracy zaczynanie o 3 rano albo koniec 1 w nocy.I jeszcze ciągle narzekający pasażerowie.A dlaczego spóźniony a dlaczego nie ma klimy a dlaczego nie może pan wydać ze 100 .Hmm

    • 10 0

  • Przeczytaj to

    • 0 0

  • przerost stanowisk biurowych

    Trzeba zacząć od redukcji stanowisk w administracji a znajdą się pieniążki dla kierowców

    • 10 0

  • To jest bardzo proste budyn wysylal lisickiego do gait zeby zrobil tam pozadek tj podzielic duza spolke na kilka mniejszych tj po co 1 prezez jak moze byc ich 4 ? Budyn wyborow juz nie wygra wiec chetnie jedno stanowsika prezeza obejmie proste? Dobre zarobki w gait? No tak jak lisicki ma 14 tys plus dodatki na reke no to nie jest zle haha lisiciki ty durniu opamietaj sie sieciowcow juz wyprowadziles po za firme kto nastepny? I ile dostales od rajbudu? Moze sie ktos tym zaintersuje? Zamiast uczyc sie na bledach ze rozbijanie wszystkiego na mniejsze firmy jest zle to oni dalej od lat to powielaja? Czy ktos to zatrzyma zanim bedzie za pozno halo ???

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane