- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (59 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (77 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów
25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.
I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.
Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.
Kierowcy: kadra się wykrusza
Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.
- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.
Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?
- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.
- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.
Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"
- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?
- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.
Miejsca
Opinie (465) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-27 11:19
kupujta wiecej cukru
- 4 0
-
2022-07-27 11:19
Niczego nie będzie!
- 7 0
-
2022-07-27 11:24
Zatrudnić kierowczynie. (2)
- 3 6
-
2022-07-27 14:12
Kierownicę!
- 2 0
-
2022-07-27 14:47
Autobusiare
- 2 0
-
2022-07-27 11:24
Proste rozwiazanie wywalic połowe urzedników i ich kolesiów to znajdzie sie kasa na podwyzki dla kierowców!!
- 16 0
-
2022-07-27 11:25
za takie wynagrodzenia niech sobie prezesi sami jeżdżą.
- 14 0
-
2022-07-27 11:26
Zrobić autonomiczne autobusy (1)
- 2 3
-
2022-07-27 11:30
Beda takie w Trójmiescie za 50 lat w europie juz są ale wymagaja tez kierowcy :) W USA juz maja autonomiczne taksówki
- 0 1
-
2022-07-27 11:29
Socjalizm to ustrój niedoborów. (1)
- 0 2
-
2022-07-27 11:30
a w innych ustrojach
brak niedoborów?
- 2 0
-
2022-07-27 11:31
W ZKM nie jest dobrze
Tzw. Cięcia kursów, braki kierowców to niestety problem, oraz wysoka inflacja - podnieśli ceny biletów bo drogie paliwa i prąd zgadza się, niestety pasażer który Codziennie musi czymś dojechać do pracy lub inne sprawy pozałatwiać ( nie ma auta) musi niekiedy czekać 20 minut na trajtek czy autobus bo tak jeżdżą po zmianach rozkładu jazdy
- 32 2
-
2022-07-27 11:32
Pamietacie jak adamowicz zapewniał ze przyjada kierowcy do pracy z Azji :) (1)
- 14 1
-
2022-07-27 12:55
Pimpek
I to się dzieje
- 0 2
-
2022-07-27 11:35
Za duzo kasy oferujecie kierowcom
a za mało zarządowi, stąd problem.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.