- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów
25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.
I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.
Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.
Kierowcy: kadra się wykrusza
Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.
- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.
Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?
- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.
- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.
Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"
- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?
- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.
Miejsca
Opinie (465) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-27 10:25
A od kilku lat byłaby PKM na Babie Doły
Która rozwiązałaby ten problem
- 3 0
-
2022-07-27 10:27
Panie kierowczynie z Ukrainy (4)
No przecież skoro są wolne etaty, to potencjalni kierowcy też, czyż nie?
- 9 3
-
2022-07-27 10:46
(3)
Za te grosze nikt nie chce wstawac o 3 w nocy
- 8 1
-
2022-07-27 11:02
Chwileczkę. Za grosze? (2)
To chyba znacznie więcej niż zarobki u nich? Aaa, ale w Polsze drogo, no tak, to nie nada na ccc i hm
- 1 4
-
2022-07-27 13:08
A w Polsce to będą mieszkały pod mostem i jadły że śmietników? (1)
Wynajem mieszkania pochłonie całą pensje kierowcy. A jak wynajmiesz na wsi to czym dojedziesz do pracy na 4 rano ?
- 3 0
-
2022-07-27 14:24
a Polak ma pracować a ukrainiec spac i grilowac cały dzień w parku???
wynajem za darmo, media za darmo,żarcie i ciuchy za darmo, kasa na riebionki za damo, leczenie za darmo, przejazdy mieli za darmo...Polak ma to wszystko opłacić???
- 0 0
-
2022-07-27 10:33
Na dofinansowanie Openera wydali 10mln ,ale na podwyzki dla kierowców kasy nie maja!Niech zatrudnią ludzi z Ukrainy! (3)
Niech zrobią bezpłatne kursy na prawo jazdy dla nich pod warunkiem pracy przez 5 lat minimum.!
- 13 1
-
2022-07-27 10:38
A ty myślisz że Ukraińcy będą pracować za tą jałmużnę? (2)
- 10 0
-
2022-07-27 10:56
Jak chcą mieszkac w Polsce to muszą gdzies pracowac (1)
- 1 4
-
2022-07-27 11:32
Pojada jak Polacy na zachod
- 3 0
-
2022-07-27 10:33
Płace (1)
Gdyby kierowcy komunikacji miejskiej byli dobrze opłacani (dużo powyżej średniej krajowej ), to nie było by problemu z kadrą. Jeśli firma (jakakolwiek) oszczędza na ludziach, to wcześniej czy później będzie w tarapatach.Również nigdy nie wykorzysta możliwości swojego potencjału. Bo ludzie są motorem firmy, a szefostwo zarządca ich pracy.
- 21 1
-
2022-07-27 10:57
Czy ty normalny jestes nigdzie na swiecie kierowcy nie zarabia ja tyle niemaja nawet sredniej krajowej
co nie znaczy ze nie maja dostac podwyzki z 1000zł powinni dostac!
- 0 2
-
2022-07-27 10:36
ZKM o niczym nie decyduje. (1)
ZKM Gdynia nie ma tutaj żadnej swobody działania.
Od kilku lat jest to wyłącznie realizacja wytycznych płynących z Urzędu Miasta.- 17 1
-
2022-07-27 10:55
Wytyczne są jasne: oszczędzić jak najwięcej pieniędzy kosztem przewoźników i kierowców
Są to setki tysięcy każdego roku od jednego przewoźnika i kierowców kary nakładane przez ZKM. Firmy są karane np za gumę do żucia przyklejoną pod siedzeniem. Sprytny inspektor na pętli wchodzi do autobusu i niczym detektyw szuka zarysowań, przyklejonych gum i innych. Ciekawe jest to ,cze to dzieje się podczas pracy pojazdu na mieście. Z uśmiechem robi zdjęcia notuje w notesie i wieczorem raportuje do ZKM
- 6 0
-
2022-07-27 10:37
na pierdoły mają kasę przecież
- 12 0
-
2022-07-27 10:38
UM brak środków na komunikację ale nie oszczędza na udogodnienia drogowe dla zwolenników obcisłych spodenek (4)
Hmm, czy tylko to moja opinia?
- 17 4
-
2022-07-27 10:59
Bezmgowcu Kase na drogi rowerowe jest z UE a Gdynia jest najbardziej anty rowerowym miastem w Polsce! (2)
- 2 5
-
2022-07-27 12:48
Heheh
Co ty bredzisz
- 3 0
-
2022-07-27 14:30
chyba na planszy gry, za którą zapłacił Pan, i Pan i Pan..
- 1 0
-
2022-07-27 11:33
Gdynia i kasa na transpprt rowerowy? Nie rozsmieszaj
- 1 2
-
2022-07-27 10:38
Zlikwidować państwowego pka zatrudnić prywatnego (5)
Prywatny godnie płaci
Np Gryf
Do 80 000 zł rocznie można zarobić, czytając ich reklamę- 3 16
-
2022-07-27 10:43
To niech skontrolują ile godzin w miesiącu ich kierowcy pracują?!
Zakładam, że między 200-250h.
- 12 0
-
2022-07-27 11:14
(1)
Hahaha dobre sobie, pracuję w Gryfie i nigdy nie zrobiłem więcej niż 3500 zł na rękę... Stawka to 20 zł na godz. na rękę...
- 10 1
-
2022-07-27 16:33
To i tak znacznie lepiej niż u każdego komunalnego w trójmieście.. Zwykle jest 20zł brutto + niewidzialne premie
- 4 0
-
2022-07-27 12:48
Gryf
2.5 mi proponowali nie dawno
- 1 0
-
2022-07-27 17:48
Godzin to trzeba wywalić 280
Zarobisz tylko ile godzin podła firma PaGryf to dlaczego Misiak Ala dyrektor ucieka z tonącego okrętu gdzie zadzi mafia gola podobnych ludzi gdzie tylko liczy się kasa zwalnia się kierowców bieze się od państwa pieniądze osłonowe a i tak zwalniają prawda pani Ireno
- 2 0
-
2022-07-27 10:40
Gdyby linia na Opener była płatna (2)
Zaoszczędzonoby około 3,5mln/rok, co umożliwiłoby podwyższenie wynagrodzeń kierowców o prawie 300zł/miesięcznie.
Pozostałe 700zł też by się spokojnie znalazłoby, gdyby miasto nie wydawało pieniędzy na zbędne rzeczy- 19 1
-
2022-07-27 10:44
no pewnie, bo mało pieniędzy dali na sam bilet na openera, to niech jescze zapłacą za autobus, za który organizator zapłacił przewoźnikowi, no super pomysł.
No chyba, że miasto samo z własnych pieniędzy to zorganizowało, w co wątpię.- 1 5
-
2022-07-27 12:49
Opener
Przecież mają pieniądze z biletów, żeby zapłacić za transport
- 1 1
-
2022-07-27 10:40
.
W gdansku tak samo się dzieje
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.