• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Nie można zatrudnić kierowców z Ukrainy?

    Kiedyś pracowałem na statku na którym był kucharz z Ukrainy.

    Pietia miał prawo jazdy kat. A, B, C+E, D i mówił, że bez problemu zdał.

    • 6 6

    • Za takie pieniądze? (3)

      To na czynsz mu nie starczy

      • 8 0

      • (2)

        To może oddelegować więźniów z Zakładów Karnych do jazdy autobusami za darmo?

        Lepsza jazda za darmo niż leżenie w celi na pryczy i nuda.

        • 3 2

        • Z jednej strony tak (1)

          Ale z drugiej pewnie niejeden by się znalazł, co chciałby pojechać z pasażerami na tamten świat

          • 0 0

          • dlatego nie brałoby się morderców

            a jakiś drobnych cwaniaczków

            • 0 0

    • W gdynskich autobusach

      Jest juz pelno kierowcow z Ukrainy, z niektorymi trudno sie dogadac

      • 0 0

  • Chciałem pracować w PKA ale (1)

    prezes Żurek twierdził, że mają tylu kierowców i kandydatów i nie przyjmują. Jak widać.

    • 22 0

    • Prezes Żurek

      ma wielkie doświadczenie w pracy jako kierowca, wie jak postępować z pasażerami i pracownikami. Skoro ci tak powiedział tobą pewno ma rację. Aha, zapomniałem dodać że nie ma prawka na autobusy ale to nie ważne

      • 3 0

  • Państwo z tektury, jedna wielka prowizorka. Ale grunt, że kilku prezesów zbiera w nim np wypłaty za lotnisko którego nie ma, ale za to jest pole i krzaki. Co panie Horała?

    • 8 2

  • Synchronizacja z SKM

    Zsynchronizujcie w końcu autobusy z SKM, to mniejsza częstotliwość ich kursowania nie będzie taka dotkliwa.

    • 6 1

  • ile zarabia kierowca busa w Gdyni ? (1)

    pytam tak z ciekawości

    • 5 0

    • busa?

      Zależy od ilości paczek do rozwiezienia.

      • 3 0

  • W Gdansku za chwile to samo. Za grosze ludzie nie chca pracowac i odchodza

    • 8 2

  • Panie Wyszoomirski

    Jak brak funduszy dla kierowców ma się do:
    - najszczęśliwszych mieszkańców Gdyni w Polsce,
    - najlepszej komunikacji w Polsce.
    Kierowcy odchodzą i będą odchodzić. To już koniec.
    Przestańcie mydlić mieszkańcom oczy. Wszyscy i tak widzą jaka jest prawda.

    • 28 0

  • Gdynia to Białoruś

    Olek, co się z Tobą stało?

    Miało być inaczej, a stworzyłeś komunalnego, nieefektywnego molocha.

    I nie mów nam: inaczej się nie dało!

    • 8 0

  • Co to za logika "biznesowa"?

    Panowie od lat rządzący ZKMem Gdynia (W., Sz., G.) - chyba czas na zmianę miejsca, bo coś Wam się zaczyna mylić od tego siedzenia... No bo tak: linię obsługuje prywatny przewoźnik na podstawie umowy (po przetargu). Ale za umowną stawkę nie daje rady wykonać umowy, bo stawki kierowców wzrosły (ich brakuje - ale za wyższe stawki by nie brakowało). Co więc robi zarząd ZKM? Zrywa umowę i przekazuje pracę do wykonania spółce miejskiej (pewnie za podobną stawkę - tego nie wiadomo). Ta również oczywiście ma problemy z wykonaniem zlecenia z powodu szybujących kosztów, więc... obcina kursy, na co zleceniodawca pozwala. No to gdzie tu jest rynek, gdzie konkurencja? Spółka miejska (zgadnijcie, kto tam kasę bierze) może więcej, niż wykonawca wyłoniony w przetargu. To może od razu wróćmy do braku podziału na zleceniodawcę/organizatora (ZKM) i wykonawców (przewoźnicy), wrzućmy wszystko do jednego wora i ciągnijmy kasę bez skrupułów i mydlenia oczu :)

    • 12 0

  • wprowadzić płatne przewozy dla uczniów i seniorów (3)

    Pieniądze te przeznaczyć na podwyżki. Rodzice dostają 500+, a seniorzy dodatkowe emerytury to myślę że stać ich na kupno miesięcznego za np. 50 zł.

    • 19 4

    • zacznijmy od tego ze własnie udowodniłes ze nie myslisz (2)

      • 0 4

      • ze się nie mylę to wiem.

        • 1 0

      • Boże,

        jakie wnikliwe i rzeczowe. Wszystko nam wyjaśniłeś.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane