- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów
25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.
I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.
Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.
Kierowcy: kadra się wykrusza
Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.
- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.
Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?
- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.
- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.
Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"
- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?
- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.
Miejsca
Opinie (465) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-27 09:35
(5)
Nie można zatrudnić kierowców z Ukrainy?
Kiedyś pracowałem na statku na którym był kucharz z Ukrainy.
Pietia miał prawo jazdy kat. A, B, C+E, D i mówił, że bez problemu zdał.- 6 6
-
2022-07-27 09:55
Za takie pieniądze? (3)
To na czynsz mu nie starczy
- 8 0
-
2022-07-27 11:06
(2)
To może oddelegować więźniów z Zakładów Karnych do jazdy autobusami za darmo?
Lepsza jazda za darmo niż leżenie w celi na pryczy i nuda.- 3 2
-
2022-07-27 18:04
Z jednej strony tak (1)
Ale z drugiej pewnie niejeden by się znalazł, co chciałby pojechać z pasażerami na tamten świat
- 0 0
-
2022-07-27 18:07
dlatego nie brałoby się morderców
a jakiś drobnych cwaniaczków
- 0 0
-
2022-07-27 20:42
W gdynskich autobusach
Jest juz pelno kierowcow z Ukrainy, z niektorymi trudno sie dogadac
- 0 0
-
2022-07-27 09:38
Chciałem pracować w PKA ale (1)
prezes Żurek twierdził, że mają tylu kierowców i kandydatów i nie przyjmują. Jak widać.
- 22 0
-
2022-07-27 12:33
Prezes Żurek
ma wielkie doświadczenie w pracy jako kierowca, wie jak postępować z pasażerami i pracownikami. Skoro ci tak powiedział tobą pewno ma rację. Aha, zapomniałem dodać że nie ma prawka na autobusy ale to nie ważne
- 3 0
-
2022-07-27 09:38
Państwo z tektury, jedna wielka prowizorka. Ale grunt, że kilku prezesów zbiera w nim np wypłaty za lotnisko którego nie ma, ale za to jest pole i krzaki. Co panie Horała?
- 8 2
-
2022-07-27 09:39
Synchronizacja z SKM
Zsynchronizujcie w końcu autobusy z SKM, to mniejsza częstotliwość ich kursowania nie będzie taka dotkliwa.
- 6 1
-
2022-07-27 09:40
ile zarabia kierowca busa w Gdyni ? (1)
pytam tak z ciekawości
- 5 0
-
2022-07-27 10:31
busa?
Zależy od ilości paczek do rozwiezienia.
- 3 0
-
2022-07-27 09:40
W Gdansku za chwile to samo. Za grosze ludzie nie chca pracowac i odchodza
- 8 2
-
2022-07-27 09:49
Panie Wyszoomirski
Jak brak funduszy dla kierowców ma się do:
- najszczęśliwszych mieszkańców Gdyni w Polsce,
- najlepszej komunikacji w Polsce.
Kierowcy odchodzą i będą odchodzić. To już koniec.
Przestańcie mydlić mieszkańcom oczy. Wszyscy i tak widzą jaka jest prawda.- 28 0
-
2022-07-27 09:53
Gdynia to Białoruś
Olek, co się z Tobą stało?
Miało być inaczej, a stworzyłeś komunalnego, nieefektywnego molocha.
I nie mów nam: inaczej się nie dało!- 8 0
-
2022-07-27 09:55
Co to za logika "biznesowa"?
Panowie od lat rządzący ZKMem Gdynia (W., Sz., G.) - chyba czas na zmianę miejsca, bo coś Wam się zaczyna mylić od tego siedzenia... No bo tak: linię obsługuje prywatny przewoźnik na podstawie umowy (po przetargu). Ale za umowną stawkę nie daje rady wykonać umowy, bo stawki kierowców wzrosły (ich brakuje - ale za wyższe stawki by nie brakowało). Co więc robi zarząd ZKM? Zrywa umowę i przekazuje pracę do wykonania spółce miejskiej (pewnie za podobną stawkę - tego nie wiadomo). Ta również oczywiście ma problemy z wykonaniem zlecenia z powodu szybujących kosztów, więc... obcina kursy, na co zleceniodawca pozwala. No to gdzie tu jest rynek, gdzie konkurencja? Spółka miejska (zgadnijcie, kto tam kasę bierze) może więcej, niż wykonawca wyłoniony w przetargu. To może od razu wróćmy do braku podziału na zleceniodawcę/organizatora (ZKM) i wykonawców (przewoźnicy), wrzućmy wszystko do jednego wora i ciągnijmy kasę bez skrupułów i mydlenia oczu :)
- 12 0
-
2022-07-27 09:59
wprowadzić płatne przewozy dla uczniów i seniorów (3)
Pieniądze te przeznaczyć na podwyżki. Rodzice dostają 500+, a seniorzy dodatkowe emerytury to myślę że stać ich na kupno miesięcznego za np. 50 zł.
- 19 4
-
2022-07-27 10:30
zacznijmy od tego ze własnie udowodniłes ze nie myslisz (2)
- 0 4
-
2022-07-27 11:01
ze się nie mylę to wiem.
- 1 0
-
2022-07-27 13:29
Boże,
jakie wnikliwe i rzeczowe. Wszystko nam wyjaśniłeś.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.