• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Czas na zmianę kierownictwa ZKM. Kolejny rok nieudolnego zarządzania.

    • 15 1

  • może coś powie specjalista od wszystkiego

    niejaki Pan Kucyk

    • 20 0

  • No cóż

    Kasa Misiu musi się zgadzać, kasa

    • 6 0

  • Ciekawe (1)

    A pani wiceprezydent szkoliła ukraincow, i chciała ukraincow nie pytała nawet ludzi o zdanie czy chcą mieć barierę językowa z kierowca, ale z urzędu autobusami nie jeżdżą im to obojętne. Mówiła że to dobra ciekawa a zarazem płatna praca...co poszło nie tak...ukraincy nie chcą tej jałmużny? Może z urzędu niech przeszkolą ludzi i wesprą swoje matczyne kliko spółki w spółce...

    • 25 0

    • No właśnie nawet Ukraińcy nie chcą tam pracować bo za słabo płacą

      • 6 0

  • (1)

    Podwyżki cen biletów w planie? Często jeżdżę autobusem 199 i zastrzeżeń nie mam. Są opóżnienia , kilkuminutowe , ale w porównaniu do PKP to małe miki.

    • 4 1

    • kilkominutowe mówisz? Na dworzec jedzie godzinę.

      • 0 2

  • Tak to wyglada

    • 3 0

  • 1 mld długu

    Szkoda, Gdynia tnie koszty.

    • 7 0

  • Jak ZKM miał nadwyżkę (brak openera w 2020 i 2021r)

    to miasto zabrało kasę i wydało na promocję "miasta" 3,5mln zł przejedli

    • 23 0

  • Wlasnie dzis ide wypowiedzenie zlozyc (4)

    Za 3 tys to sami se jezdzijcie.
    Dziekuje za uwage.

    • 52 0

    • Ok. 3 miesiące wypowiedzenia. (3)

      • 0 5

      • Nie bardzo.

        Zaledwie dwa tygodnie!
        Dam radę.

        • 12 0

      • Po tym jak spółki traktują pracownikow to się składa wypowiedzenie, bierze urlop do tego idziesz na zwolnienie i dobijasz ich bardziej.

        • 13 0

      • Jesteś optymistą zakładając pełnoprawny UoP

        • 0 0

  • Plany trzeba zmieniać.... (1)

    bo inaczej będzie chaos. Jeśli UM chce wyciąć samochody osobowe z miasta to musi lepiej dotować komunikację miejską, tak by kierowcy mieli pensje. Ale jeśli wytniemy auta a komunikacja się rozsypie (a na to wygląda) to będziemy mieć chaos komunikacyjny.

    • 18 0

    • Jakie wyciąć

      Jak większość przesiada się na transport prywatny

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane