• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto oczywiście bez winy. Źli kierowcy bo nie chcą robić nadgodzin.

    • 29 0

  • Pan Olgierd kilka lat na spotkaniu z kierowcami powiedział (5)

    " na kierowcę można przyuczyć nawet małpę"

    • 39 1

    • To niech uczy cwaniaczek.

      • 15 0

    • No i ma rację (1)

      • 2 16

      • Znaczy że jesteś zainteresowany?

        • 15 0

    • Tu akurat się zgodzę tylko, że małpa nawet gdyby miała bananów do zes"%#Ania to by zdechła ze stresu po pół roku.

      • 6 0

    • to czemu te małpy nie jeżdzą?

      może ten od szkolenia tych małp się nie nadaje.

      • 5 0

  • Miód na moje uszy (3)

    Od szkoły licealnej nie jeżdżę mpk a bylo to 20lat temu. Tylko rower i auto służzy spoleczeństwu a ten kraj chce to nam zabrać. Pożyjemy zobaczymy jak tu wjedzie Putin....Polacy beda uciekać gdzie raki....a kierowców autobusów brak

    • 6 5

    • (2)

      Po kiego grzyba ma tu Putin wchodzic?

      • 7 1

      • dokładnie, nie wjedzie tutaj :)

        • 1 1

      • Wystarczy, ze mamy Kaczynskiego.

        • 4 4

  • Ten artykuł

    to podwaliny do usprawiedliwienia, złej polityki zarządzania całą strukturą komunikacji miejskiej ( zły sprzęt, mobbing i złe płace) oraz preludium do zatrudniania obcokrajowców ze stawkami mniejszymi, niż rodzimi kierowcy lub z większymi, bo brak szacunku do kierowców z wieloletnim doświadczeniem jest znany w tej branży ( miejskich zakładach pracy zajmujących się komunikacją)

    • 31 0

  • Wszyscy mało zarabiają przy dzisiejszych cenach, podwyżki średnio co tydzień. (1)

    • 5 10

    • Jak mało? Mi wystarcza, ceny mnie nie obchodza

      • 0 4

  • Prawko na D (1)

    A ile kosztuje prawko na D kategorie? 10tysi? Kierowców TIR też brakuje ile kosztuje C+E 15tysi? Się nie dziwię ze nik nie będzie inwestował za 3300 netto na miesiąc jak ostatnio zaproponowali w Gdyni

    • 32 0

    • Koszt kursu na prawo jazdy kat. D + KW (wymagana) + egzaminy + lekarz + dokumenty = 9000pln trzeba liczyć. Na kat.C 7500pln, na C+E 11000pln. W przybliżeniu, wiadomo co OSK to trochę inaczej. Poza pracą na C+E na międzynarodówce to zarobki generalnie słabe.

      • 5 0

  • Nędzne zarobki to brakuje ludzie

    • 25 0

  • (10)

    3600-4200
    Nocne godziny Święta faktury za uszkodzenia pojazdu opiewające po 10000 tysięcy tak to wygląda bo bus kosztuje ponad milion
    I oczywiście brak urlopu jeszcze zaległy do odebrania 12 dni i nie mogę go dostać obłęd

    • 40 1

    • a tak zupełnie poważnie (7)

      to ile powinien zarabiać kierowca autobusu? Miejmy na uwadze, że próg wejścia to prawo jazdy, nie jest wymagane żadne wykształcenie czy specjalistyczne kursy

      • 2 7

      • 5000 netto za normatyw miesieczny

        i zostaję.
        Tak JA siebie cenię.

        • 11 0

      • tak zupełnie poważnie wolnorynkowcu kochany, (2)

        to powinien zarabiać tyle, za ile wystarczająca liczba kierowców będzie skłonna sprzedać swój czas w ilości wystarczającej do obsługi potrzeb KM.

        • 7 0

        • Pelna zgoda wolnorynkowcu najpieknieszy (1)

          Zaproponuj 5tys na reke na umowe o prace i zobaczysz,ze beda kierowcy.

          • 5 1

          • Nie zatrudniam kierowcow, to nie zaproponuję.

            Programistom natomiast muszę płacić tyle, za ile sklonni są pracować. Nie rozumiem ludzi, którzy pyszczą, że w innychvzawodach to powinno działać inaczej.

            • 0 0

      • powinien zarabiać tyle aby opłacić koszty istnienia (2)

        w tej opresyjnej rzeczywistości...

        Chcesz mieć komunikację, to za nią zapłać.
        Życie kosztuje, ktoś chce zarobić na tym, że ludzie żyją. Te koszty "podrzucamy" sobie wzajem...

        Może nie jest potrzebne jakieś szczególnie wysokie wykształcenie ale nie ono świadczy o zdolności do wykonywania takiego zawodu. Są do tego potrzebne szczególne umiejętności "miękkie" i motoryka na odpowiednim poziomie. Ale przede wszystkim chęć do wykonywania takiej pracy.
        Jak ją zapewnisz?
        Sprowadzisz Koreańczyków z Północy? Przechwycisz uciekinierów z Ukrainy?
        Oni też muszą jeść, spać, też mają marzenia i oczekiwania...
        Przed Masłowem nie uciekniesz...

        • 7 0

        • 7.5

          Przy obecnych cenach i odpowiedzialności za ludzi

          • 3 0

        • zarobki polskiego kierowcy dla Ukraińca to Ameryka...ale dla tego co nie miał jak wyjechać ze wschodniej UA.

          ci co tu przyjechali, mają takie fury i kasę że w d*pie maja pracę, skoro tyle kasy dostają za darmo

          • 2 0

    • (1)

      Sorki, ale myślisz, że ja mam więcej? Na kierowniczym stanowisku. Poważnie zastanawiam się nad pójściem do magazynu

      • 0 1

      • Ale to że na kierowniczym stanowisku nie masz więcej nie świadczy o tym że kierowca autobusu za dużo zarabia tylko ty za mało. Przy dzisiejszych cenach takim punktem 0 powinno być 4000netto przy pracy nie wymagającej żadnych uprawnień ani umiejętności. Płaca minimalna jest zupełnie oderwana od rzeczywistości i tyle nikt nie powinien zarabiać, bo każdy kto chce pracować powinien zarobić przynajmniej tyle by się bez wyrzeczeń utrzymać.

        • 0 0

  • (3)

    Rekrutowała mnie ostatnio firma z Gdyni. Zeszło jej to z 2 miesiące i jeszcze nie bylo końca. Trzeba bylo jeszcze ogarnac szkolenie okresowe i szkolenie zkm. Czyli minie pewnie ćwierć roku czekania zanim zaczniesz zarabiać. I na koniec najlepsze...zaproponowali 1/8 etatu xD

    • 38 0

    • PKM Gdynia? :D

      • 6 0

    • Pięc godzin tygodniowo?

      XDDD

      • 6 0

    • Mi to samo kiedyś

      I 2.5 tyś z premiami, wolałem wozić pizze za 3 tyś

      • 2 0

  • tak właśnie to miasto promuje transport publiczny (10)

    nie mają wstydu, żeby wciskać ludziom takie marne wytłumaczenie. Widać, że problemem nie jest brak kierowców tylko brak funduszy na utrzymanie komunikacji miejskiej na przyzwoitym poziomie. Transport publiczny w Gdyni sukcesywnie zwija się od kilku lat, Na ale na super piękne elektrobusy i ładowarki to środki się jakoś znajdują.

    • 170 13

    • Elektrobusy i ładowarki (2)

      finansuje głównie UE. O bieżące funkcjonowanie musi dbać samorząd a robi z tego co wyciągnie od swoich mieszkańców i lokalnych firm. To trochę tak jak rodzice kupią małolatowi auto a potem dzieciak prosi babcię żeby mu dała na benzynę.

      • 24 0

      • Dobrze napisałeś: finansuje głównie UE. Tylko że pozostała kwota jednak jakoś się znajduje na elektryki, a nie są to jednak małe pieniądze.

        • 20 0

      • UE dofinansowuje zakup. później ktoś będzie musiał to utrzymywać

        • 19 0

    • Skoro rodziny dostają 500+ (3)

      na dzieci, to może pora przestać finansować młodzieży szkolnej przejazdy komunikacją miejską? Jak widać przedsiębiorstwom brakuje pieniędzy na podwyżki dla kierowców. Jak będziemy tak rozdawać wszystkim darmowe przejazdy to komunikacja miejska upadnie.
      Tak, wiem, zaraz mnie zlinczują 500+ -owcy, wszystko Wam się należy za darmo. ...

      • 8 4

      • Ojoj (1)

        Przyszedł ten co będzie przeżywał całe życie, bo ktoś dostaje 500 plus, czyli dwie paczki pampersów...

        • 4 4

        • Młodzieży szkolnej potrzebne są pampersy?

          • 5 0

      • a może wydawać kase z głową a nie na swoje chore wizje? zadbać o miasto , mieszkańców? ściągać turystów a nie odpychać z Gdyni?

        zaludniać a nie wyludniac miasto...kasa sie znajdzie, wystarczy ni kraść

        • 4 0

    • Fundusze sa ale ich rozdział to zupełnie co innego !!!!!!

      • 2 0

    • (1)

      Naprawdę, jest jakiś problem dla ciebie, że co 10 minut, zamiast co 6? Weź jakąś tabletkę na swój skołatany mózg.

      • 0 1

      • z 10 robi sie 14 i już nie zdążysz na kolejny autobus, który też zamiast po 10minutach przyjedzie, o ile przyjedzie po 13..

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane