• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Tytuł

    Brakuje kasy to brakuje ludzi do pracy

    • 18 0

  • Po wzrostach cen za bilety też ciąłem kursy autobusami (12)

    Taniej autem lub na piechotę. Na szczęście jest mocna presja, aby ludziom odebrać samochody i zabronić jazdy, bo rowery, więc można się domyślić, jak to wpłynie na kandydatów na kierowców kategorii C lub D.

    • 65 6

    • Ta, tak. benzyna przecież coraz tańsza (2)

      • 5 13

      • Prąd i ogrzewanie tez a jakos nie spisz w szałasie (1)

        • 12 4

        • dla prądu i ogrzewania nie ma za bardzo tańszej alternatywy

          ogniska w mieszkaniu nie rozpalę, ale samochód mogę sprzedać.

          • 6 7

    • Unia dąży do tego żeby ludzie nie posiadali samochodu (6)

      A najlepiej żeby móc nie posiadali. Tylko trzeba im wmówić że są w tym szczęśliwi

      • 21 6

      • i bardzo dobrze (4)

        szkoda ze tak późno

        • 3 19

        • Czas na furmanki (3)

          • 8 1

          • Delikatnie przypominam, że 100 lat temu nikt nie chciał mieć samochodu. (1)

            Koncerny samochodowe musiały wykupić i zamknąć komunikację publiczną w USA, żeby sztucznie wygenerować popyt.

            • 6 5

            • Delikatnie przypominam, że bredzisz

              • 3 0

          • Do czasu.

            Bo konie robia kupę. A z kupy wydziela się metan, który też jest gazem cieplarnianym. Raz -dwa Unia zakaże albo wprowadzi prawo do emisji metanu od kazdego konia. Oczywiście płatne. ;-)

            • 9 1

      • To propaliwowe trole ruskie wmawiają kierowcom że korek to ich marzenie życia

        Dzięki temu Putin ma na rakiety

        • 0 6

    • 110 zł (1)

      na miesiąc to nie dużo, ale lepiej gadać głupoty zamiast pracować na bilet

      • 2 7

      • Pracować na bilet? Darmowa komunikacja dla mieszkańców

        • 0 0

  • A pan panie Olgierdzie (7)

    To jak długo zamierza jeszcze siedzieć w ZKM? Chyba już czas na odpoczynek. Karać kierowców tylko Pan lubi. Za krzywe spojrzenie na pasażera-30 zł.

    • 76 4

    • (1)

      No właśnie,pamiętam teorie tego pana,nawiązywać więż między kierowcą i pasażerem,ciekawy freudologiczny eksperyment.

      • 22 0

      • No, wiez...

        stad te mercojelcze nie mialy kabiny dla kierowcy. Miala byc wiez. A pozniej zdziwieni ze kierowca 1 drzwi nie otwiera albo w kurtce jezdzi. Albo jak jakis pijaczek by kierowce szturchnal to na slup lub drzewo wtedy busik

        • 11 0

    • Ponad 70 lat (1)

      Czy to prawda że Pan Olgierd ma już ponad 70 lat i dalej jest zastępcą dyrektora ZKM? Widać jak umie zarządzać komunikacją miejską.

      • 21 2

      • no i??

        • 0 4

    • Zima

      Kara 50zl za jazdę w zimowej kurtce zima. Dla przykładu.

      • 25 1

    • przeczytałem 1500 książek, jak postępować z ludzmi wiec nie podskakuj ;)

      • 13 0

    • Pan Olgierd

      Będzie robił do śmierci. Ma emeryturę do tego po kilkadziesiąt tys miesięcznie dorobek a praca nie fizyczna. Kto by nie chciał pokupować wille wnukom i prawnukom. Potem odejdzie.

      • 10 1

  • Kolej budować i to szybko (2)

    • 15 1

    • Nie ma (1)

      na sensowne podwyżki La kierowców, a wybudują kolej...

      • 1 0

      • kierowcy sa lokalni a kolej to kasa z UE i państwa. Zupełnie inne źródła finansowania. Wystarczy chcieć ale tu sie nikomu nie

        .Stały elektorat da radę...łucyka szykuja na następce..

        • 2 0

  • standard, smiesznie (1)

    niskie płace dla pracowników, a dla kadry premie i podwyżki, a inflacja zapier...więc wcale się nie dziwię, a problem będzie eskalował

    • 44 1

    • Premie

      A dlaczego nie napiszą ile dali premi osobom z zkm które obsługiwały openera .

      • 8 0

  • Kierowcy odchodzą tam gdzie więcej zarobią? (6)

    Oczywiście. Dajcie godnie zarobić kierowcom to sami powrócą? Dlaczego jedna firma może godnie zapłacić a druga oszukuje i pasie tylko urzędnicze stanowiska? Pojeździjcie jako kierowca autobusem po mieście a zobaczycie jaki to lekki chlebek.

    • 124 2

    • wtedy będziesz ryczał, że znowu ceny biletów rosną (2)

      ktoś za te podwyżki musi zapłacić - to chyba rozumiesz (?)

      • 2 10

      • malo misto przepala pieniedzy na durne projekty? Moze zamist trwonic pieniwdze ktora sa w kasir miejskiej przekierowac je na wynagtodzenia dla kierowcow

        • 6 0

      • No to nie dawajcie podwyżek

        Tylko się nie dziwcie, że ludzie innej roboty szukają. To nie wojsko, nie ma przymusu pracy.

        • 1 1

    • (2)

      Twoja ideologia: bilety za darmo czyli jazda bez biletów, paliwo tanie, dobrobyt w Polsce ogromny więc należy dać kierowcom ogromne pensje, to taka pisowska ideologia

      • 2 14

      • Nic nie musisz, naprawdę. Nie należy dawać kierowcom w ogóle pensji, wtedy na pewno znajdzie się masa chętnych do tej roboty.

        • 4 0

      • głodzić ich jak za tow. stalina

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Zrobią buspasy, zakupią nowoczesne fabrycznie nowe autobusy i... (11)

    nie będzie miał kto nimi jeździć, hahaha
    Jaka polska ironia...
    Może pozyskać fundusze, tak jak na nowe autobusy, jak na buspasy , ale tym razem z myślą o pensjach dla kierujących?
    Równo, każdemu 1000zł podwyżki

    • 179 11

    • Gdynia kiedyś okno na świat, dzisiaj po 25 latach Szczurka cień samej siebie (7)

      zniszczył potencjał tego miasta

      • 35 3

      • Spokojnie poczekaj aż Rudy wróci do władzy (6)

        • 6 16

        • był już u władzy w czasie jego rządów w Gdyni nie było praktycznie żadnych inwestycji (3)

          • 10 6

          • Był premierem RP (1)

            a nie prezydentem Gdyni.

            • 11 5

            • jak był premierem, to mógł dużo zrobić dla Gdyni, Niestety całą kasę pakował w Gdańśk

              • 7 10

          • Strasznie w tej Gdyni jest!

            Wcześniej rządził kasą Tusk, potem Kaczyński... Kiedy oni wreszcie tego biednego Szczurka do rządzenia miastem dopuszczą!!!

            • 18 1

        • (1)

          spokojnie, gorzej niż za kulawego już być nie może

          • 1 0

          • badz optymista!

            gorzej moze byc zawsze!
            ;)

            • 1 0

    • ale mamy nowe autobusy heh

      • 4 0

    • Rzeczywiście. Co 10 minut, zamiast co 6. Wielki problem, wyluzujcie frustraci na forum. W dpach się już ludziom poprzewracalo....

      • 5 2

    • Równo, każdemu 1000zł podwyżki

      Oj nie kracz, nie kracz bo jeszcze wprowadzą podatek komunikacyjny i każdy będzie się zrzucał na zbiorkom niezależnie czy z niego korzysta czy nie.....

      • 2 0

  • a może lepiej płacić?

    • 28 0

  • Pamietam jak p.Olgierd (2)

    Powiedział że małpę można nauczyć jeździć. No to jest okazja to udowodnić.

    • 81 0

    • (1)

      Prawda,ale w swoim geniuszu jednego nie przewidział,małpy lubią pluć i rzucać skórkami od banana,i co gdyby pasażer został opluty i oberwał skórką od banana?

      • 12 0

      • to małpie po premii

        Olo utnie

        • 2 0

  • Św Olgierd. Patron kar.

    • 41 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane