• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bruk nie zniknie, ale będzie remont

Patryk Szczerba
22 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (148)

Bruk na ul. 10 LutegoMapka w centrum Gdyni nie może zostać usunięty bez zgody rady miasta. Choć formalnie nie jest zabytkiem, to na jego usunięcie nie pozwalają zapisy w planie miejscowym z 2011 r. Urzędnicy zapowiadają remont nawierzchni - na pewno przy skrzyżowaniu Władysława IV.




Jak oceniasz decyzję o zachowaniu kostki brukowej na ul. 10 Lutego w Gdyni?

Historia ulicy 10 Lutego

  • Początki ul. 10 Lutego sięgają pierwszych lat XX wieku.
  • Ulica została wytyczona w 1908 roku jako najkrótsza droga z dworca do Domu Kuracyjnego, który stał w miejscu, gdzie dziś znajduje się skwer Kościuszki.
  • Początkowo droga miała 13 metrów szerokości i była piaszczysta, z rosnącymi po obydwu stronach drzewami.
  • Popularność Gdyni rosła, a wraz z nią zaczęła się tez zmieniać ulica i jej otoczenie.
  • W latach 20. powstał nowy budynek poczty, Banku Polskiego i biurowiec ZUS, który potem stał się siedzibą Polskich Linii Oceanicznych.
  • Wraz ze zmianą otoczenia ulica 10 Lutego zaczęła nabierać rangi. Odbywały się na niej parady, oficjalne uroczystości, a bywało, że i protesty robotnicze.
  • Zbliżony do dzisiejszego kształt ulica uzyskała w latach 1928-1930.




Kostka brukowa na 10 Lutego od międzywojnia



To wtedy zdecydowano, że na poboczach pojawi się kostka brukowa. Powody miały być prozaiczne: chodziło przede wszystkim o to, by jeżdżące w Gdyni w okresie międzywojennym furmanki nie niszczyły asfaltu. Ulica i otoczenie ucierpiało podczas działań wojennych niewiele.

Na miejscu pozostała też kostka brukowa. Obecnie taka nawierzchnia na jednej z głównych arterii Gdyni powoduje różne reakcje: jednym pozwala na sentymentalną podróż w przeszłość, innych przyprawia o palpitacje serca i lęk o zawieszenie samochodu.

Dlaczego bruk na 10 Lutego jest nie do ruszenia?



Ponad 13 lat temu pisaliśmy o tym, że bruk na 10 Lutego jest de facto nie do ruszenia i nie ma co liczyć na to, że zniknie z krajobrazu centrum Gdyni.

Gdynia: Bruk na ul. 10 Lutego jest nie do ruszenia Gdynia: Bruk na ul. 10 Lutego jest nie do ruszenia

Powody są dwa:

  1. Wszelkie prace drogowe w centrum muszą być uzgadniane z Miejskim Konserwatorem Zabytków.
  2. Na ingerencję w nawierzchnię ulicy 10 Lutego nie pozwalają uchwalone przez radę miasta dokumenty.

Plan zagospodarowania najważniejszą przeszkodą



Chodzi o plan zagospodarowania terenu uchwalony w marcu 2011 r. Znajduje się w nim zapis dotyczący ochrony ulicy:
"ustala się zachowanie historycznego charakteru nawierzchni na ul. 10 Lutego (istniejących pasów, kamiennego bruku i krawężników); w przypadku remontu lub przebudowy ulicy dopuszcza się przełożenie nawierzchni, wymianę technicznie zużytych elementów i korektę obrysu, pod warunkiem zachowania pierwotnej tradycyjnej formy tych elementów."


I choć remonty były przeprowadzane przez lata, jak chociażby w 2018 roku, to zdaniem kierowców z roku na rok jeździ się coraz gorzej.

Urzędnicy planują remont 10 Lutego



Zapytaliśmy urzędników, czy w najbliższym czasie planowane są kolejne prace, a może kompleksowy remont ulicy. Są pozytywne wieści.

Odpowiadają, że remont nawierzchni ul. 10 Lutego to jeden z priorytetów Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. Po remoncie nawierzchni placu Konstytucji i nawierzchni ul. Dworcowej, to kolejny etap zmian w Śródmieściu polegających na zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

- Z przyczyn technicznych remont nawierzchni ul. 10 lutego musi zostać wykonany kompleksowo. Wyremontowane muszą zostać pasy skrajne nawierzchni z kostki kamiennej, jak i pozostałe z nawierzchni bitumicznej. Remont odcinka ul. 10 Lutego, od ul. Podjazd do ul. Władysława IV - jest na liście potrzeb remontowych, w związku z tym będziemy starać się o zwiększenie środków w budżecie jednostki na ten cel - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.
Brukowane ulice w centrum Gdyni Brukowane ulice w centrum Gdyni

Remont na pewno w rejonie skrzyżowania z Władysława IV



Przyznaje, że ZDiZ ma zabezpieczone środki na remont nawierzchni w rejonie skrzyżowania 10 Lutego/Władysława IV w kierunku ul. Podjazd i te prace będą wykonywane.

- Nawierzchnia na wspomnianych wyżej odcinkach jest w złym stanie technicznym i z uwagi na duże znacznie komunikacyjne remont jest uznany jako priorytetowy - dodaje.
Podkreśla, że prace na ul. 10 Lutego będą realizowane w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, gdyż wspomniana ulica znajduje się w granicach historycznego układu urbanistycznego śródmieścia Gdyni, wpisanego do rejestru zabytków.

- Cały obszar w tych granicach jest objęty ochroną konserwatorską - przypomina.
Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (148) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Widać, że żaden z decydentów i przeciwników usunięcia bruku nie musi tamtędy jeździć.

    • 45 9

  • Na ul. Chylońskiej też był bruk, teraz nie ma i jest ok. (2)

    • 54 6

    • W międzywojniu uznali, że bruk będzie praktyczniejszy na tamten moment. Teraz jest niepraktyczny więc powinien być usunięty. (1)

      Bruk w takiej formie się całkowicie nie sprawdza ale jest okazuje się, że jest wielkim zabytkiem. W głowie mi się to nie mieści i nie mieściłoby się w głowie również ludziom, którzy kiedyś o powstaniu tego bruku zdecydowali.

      • 6 0

      • W Gdańsku podobnie.

        Nas też uszczęśliwiają odtwarzaniem kocich łbów. Głośne, niepraktyczne, niebezpieczne, historycznie nieuzasadnione, ale niektórym się podoba, o ile jest na co dzień daleko od nich.

        • 1 1

  • "strach o zawieszenie"

    Można jechać lewym pasem, cieszę się że pomogłem

    • 12 25

  • Zerwać kostkę i asfalt, zostawić piach i będzie bardzo historycznie...

    • 38 5

  • W Gdyni urzędnicy planują remont (2)

    Czyli nic się nie zmieniło dalej planowanie bez konkretnego wskazania okresu realizacji. Jeszcze kilka (naście) razy przeczytamy o tym planowanym remoncie.

    • 33 2

    • A musi by wskazany termin?

      Ważne, że jest plan.

      • 0 3

    • nie ma kasy na nic, co mogą poradzić

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Taki bruk ma sens na Długiej w Gdańsku, w otoczeniu zabytkowych kamieniczek, a nie w centrum Gdyni, które totalnie nie wpisuje się w ten klimat.

    • 46 12

    • (2)

      Kamienice na 10 lutego są ok. 20 lat starsze niż budynki na Długiej

      • 11 0

      • (1)

        "Obraz, który wyłania się z analizy materiałów dotyczących odbudowy śródmieścia Gdańska jest dość przygnębiający - z grubych, średniowiecznych, zdobnych łękami i kroksztynami murów między działkowych kamienic, które setkami w większości dobrze przetrwały wojnę nie zachowano w całym gdańsku ani jednego Z piwnic gotyckich i barokowych, często kilkupoziomowych, obecnych niegdyś pod każdą kamienicą i zwykle zachowanych po wojnie, pozostawiono - jedną sztukę. Ze średniowiecznych i nowożytnych oficyn, często z wyszukaną dekoracją, które przed wojną wypełniały niemal w całości powierzchnie wąskich działek, odbudowano w późniejszych latach tylko te za Domem Uphangena (choć z wieloma nieścisłościami).

        W latach 60 pojawiła się, co prawda idea zachowania ciekawych architektonicznie oficyn między ul. Chlebnicką, a Mariacką. Idea w realizacji została jednak całkowicie wypaczona - nie pozostawiono tam ani jednego fragmentu starej ściany, a to co zbudowano nie ma żadnego związku z pierwowzorem. Ogólnie z grubo ponad tysiąca kamienic Głównego Miasta oryginalne fragmenty ścian (i to tylko fasad) zachowało zaledwie kilkadziesiąt budynków."

        • 6 0

        • I tak dobrze, że coś odbudowano na wzór tego co było przed wojną.

          Wyobraź sobie jak wyglądałoby Śródmieście, gdyby po wojnie rządził Święty od deweloperów. Całe Śródmieście byłoby jak Forum Budynium.

          • 8 0

    • Zabytkowe, oryginalne kamieniczki masz w Toruniu.

      Spacerując dzisiaj ulicami historycznego Śródmieścia Gdańska, nie sposób nie zachwycać się architekturą przypominającą o jego dawnej świetności. pewne detale zdradzają jednak, że ogromna większość tej zabudowy nie pochodzi sprzed kilkuset lat, lecz jest dziełem inżynierów odbudowujących miasto po ostatniej wojnie.

      • 6 0

    • mhm, powiedz to mieszkańcom np. Wrocławia Tam bruk jest w każdej dzielnicy na głównych drogach

      • 3 6

    • (2)

      Od kiedy te powojenne kamieniczki w Gdańsku są zabytkowe?

      Ze strony Gdańska Strefa Prestiżu.
      "Większość odtworzonych, zwłaszcza w pierwszych latach odbudowy, domów ma niewiele, oprócz szerokości działek (a i to nie zawsze) wspólnego z obiektami, które się w tych miejscach niegdyś znajdowały.

      Na podziwianym przez rzesze turystów całym Głównym Mieście tylko Dom Uphagena przy ulicy Długiej odtworzono w sposób w miarę pełny, co umożliwiło już w latach 90 rekonstrukcję wystroju wewnętrznego. Nie da się zatem ukryć, że gdańska starówka to w większości makieta i to stworzona pod turystów, co wprost potwierdzali ówcześni architekci. Odbudowa była projektowana pod kątem uzyskania odpowiednich punktów widokowych dla obiektów monumentalnych, ba, aby osiągnąć zamierzony efekt nie wahano się przed przesunięciem linii zabudowy (np. pierzeja ul. Grobla I, odsunięta aby uzyskać widok na Kaplicę Królewską). Jak zatem z wiernością historyczną chociaż tego parawanu fasad? delikatnie mówiąc, średnio. Prace nad odtworzeniem zabudowy mieszczańskiej rozpoczęto w 1948 roku od zachodniej części ul Ogarnej."

      • 6 2

      • (1)

        Pomimo wielkich zniszczeń wojennych historyczne śródmieście Gdańska zostało wpisane do rejestru zabytków już w 1947 r.
        Chyba nie powiesz że neptun, ratusz, bazylika i inne grube kubatury budynków są nieautentyczne

        • 0 0

        • Ratusz?
          W marcu 1945, podczas natarcia Armii Czerwonej i bezpośredniego ostrzału miasta, pożar strawił hełm wieży i drewniane stropy, a mury dodatkowo ucierpiały od pocisków i bomb. Ocalałe ich fragmenty były tak nadwątlone, że nawet zwykła burza groziła katastrofą. Według wstępnych ustaleń budynek nie nadawał się do odbudowy i zakwalifikowany został do rozbiórki.
          Rozpoczęta w 1946 odbudowa ratusza była przedsięwzięciem trudnym - zaliczana jest do wybitnych osiągnięć polskiej powojennej sztuki konserwatorskiej.

          Po wielu pracach murarsko-konserwatorskich, w 1970 ukończono odbudowę ratusza.
          Odbudowa ratusza zbiegła się w czasie z obchodami 25-lecia wyzwolenia Gdańska.

          Bazylika była tak zniszczona, że dopiero 17 listopada 1955 nastąpiło poświęcenie świątyni i przekazanie jej wiernym, ale prace trwały nadal, m.in. rekonstruowano hełmy wieżyczek i dach wieży.

          • 0 0

  • Rado miasta - usuńcie ten badziew (1)

    • 46 8

    • Chyba ta nowa rada miasta to też badziew

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jedyne miejsce, gdzie przestrzegane są ograniczenia prędkości (17)

    Nie tylko nie likwidować, ale robić z niego każdy najazd na skrzyżowanie czy przejście wyniesione i każdy przystanek autobusowy wytyczony na jezdni

    • 65 131

    • Na ścieżkach rowerowych również, przed każdym przejściem dla pieszych oraz skrzyżowaniach?! (2)

      • 15 0

      • Tam po dwa

        • 4 0

      • Przed każdym PdP jak najbardziej

        • 0 0

    • Marek wszystko ok? (1)

      Może 3 progi zwalniające i szlabany

      • 14 3

      • Najlepsze nie do ruszenia są dziury pod oknami ZDiZ

        • 6 0

    • Szczególnie jadąc autobusem aż łeb podskakuje

      • 18 2

    • (1)

      gdzie tam ktoś przekracza prędkość przy takim natężeniu ruchu fantasto?

      • 18 3

      • Wszędzie.

        Nasi drogowi geniusze potrafią się rozbujać ponad limit, widząc że dojeżdżają do korka...

        A potem śmią jeszcze coś jęczeć o ekologii...

        • 2 14

    • Pełna zgoda! (1)

      Bruk oraz dziury w jezdni to najlepsze metody na zwiększenie bezpieczeństwa drogowego, gdyż zmuszają do zdjęcia nogi z gazu.

      • 6 17

      • powyrywaj se deski w pokoju i uważaj jak chodzisz

        • 10 3

    • Dla ciebie zdewastowane nawierzchnie to jest dobre rozwiązanie!?

      Wyrwij sobie kawałek podłogi w domu, będziesz uważniejszy i będziesz miał bezpieczniej.

      • 20 3

    • To jest własnie ten chory mental

      Jak w tym kraju ma byc dobrze, skoro sa tacy ludzie, ktorzy twierdza, ze im gorzej tym lepiej.... Bi auta wolniej jezdza....

      • 20 5

    • czy weźmiesz na siebie odpowiedzialność za potrącenia śmiertelne po opadach śniegu?

      • 5 5

    • a w Piśmie Świętym stoi napisane: prostujcie ścieżki dla pana

      • 7 3

    • Jeszcze zrób zapory przeciwczołgowe i pole minowe. Komuch to stan umysłu. (1)

      • 9 3

      • Komuch to wymaga, aby wszyscy mieszkańcy zrzucili się na koszty parkowania jego prywatnego samochodu

        • 2 2

    • I dlatego mieszkańcy Gdyni są szczęśliwi jak się wyprowadzają.

      • 0 1

  • Jasne

    Niech miasto się nie rozwija

    • 15 4

  • Jednego decydenta już odesłaliśmy do rejestru zabytków

    Więc jeżeli nie chcecie, żeby Wasza przygoda z samorządem się skończyła za szybko, to może zacznijcie się starać nieco bardziej.

    • 67 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane