- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (564 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (29 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (241 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (359 opinii)
Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną
Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.
Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.
- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.
Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.
Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.
Miejsca
Opinie (179) 5 zablokowanych
-
2013-03-07 20:10
zmowa cenowa
Książkowy, prymitywny przykład zmowy cenowej na tym przetargu. Moze Panowie sledczy prześledzą temat, to na prawdę nie jest trudne do wykrycia.
- 4 2
-
2013-03-07 20:15
znowu hiszpańska firma. Czyli za rok upadek tak jak hydrobudowy. Co wy robicie ludzie,nie wierzę w cuda. Ciekawe kto pojedzie na super wycieczkę, albo kupi mieszkanie? he he he
- 3 1
-
2013-03-07 20:31
SORRY< SORRY ALE...
...Gdynia Fikakowo??? Czy kogoś fantazja nie poniosła z lekka??? Nazwa nie oddaje nazwy tamtejszego miejsca!!! Fikakowo nie tam leży drodzy planiści i selekcjonerzy nazw stacji pod siebie odpowiednich!!! Chcecie budować PKM a podziału administracyjnego nie znacie??? Ubaw po pachy!!! Jakiekolwiek stacje nie zostaną zamknięte i w zamian jakieś inne nie powstaną to w tamtym miejscu dużo bardziej - ba, nawet w 100% bardziej - pasuje tam nazwa Gdynia Wielki Kack!!! Nie wiem komu płacą za zatwierdzanie takich fanaberii co do nazw stacji (przystanków) niekompetentnych co do danego miejsca!!! Gratuluję "inteligencji" i pozdrawiam zarazem!!!
- 3 0
-
2013-03-07 20:52
Wyrównano różnice w siatce kolejowej pozostałe po zaborach (3)
Zlikwidowano większość połączeń w byłym zaborze pruskim i austriackim i pozostało tak mało połączeń jak na ziemiach byłego zaboru rosyjskiego.
*******
Skoro wybudowanie 18 km. linii kolejowej kosztuje ponad 700 000 000 zł to ile kosztuje zamknięcie kilku tysięcy km. linii?
Czy zostanie to w jakikolwiek sposób rozliczone? No bo jak inaczej zmierzyć niegospodarność...- 4 0
-
2013-03-07 21:24
Nie jest niegospodarnością zamknąć coś z czego nie korzysta pies z kulawą nogą. (2)
Linie, których Ci tak brakuje powstały w XIX wieku, kiedy kolej była jedyną efektywną metodą podróżowania na duże odległości. Poupadały, gdy pojawiła się konkurencja. Utrzymały tylko bezkonkurencyjne. O!
- 0 0
-
2013-03-07 21:40
czyli jak ta reaktywowana linia! (1)
- 0 1
-
2013-03-08 07:23
Omawianą reaktywowaną linię wysadzili Niemcy, aby trochę spowolnić Ruskich.
Ci frajerzy ciągle wierzyli, że w beznadziejnej sytuacji zjawi się Wunderwafe. Trzeba tylko jeszcze 5 minut więcej dla naukowców.
- 0 0
-
2013-03-07 23:21
a bilet z Oliwy na lotnisko (teraz za 3,60) będzie kosztował 20 złotych? ech ta hiszpańska fantazja...
- 3 0
-
2013-03-08 07:04
jak to jest
że polskie firmy na zachodzie mogły być jedynie podwykonawcą podwykonawcy, a zachodnie w Polsce jako główny wykonawca, podwykonawcą nie płacą kasa wyjeżdża za granice a u nas zostają długi i bezrobocie?
Z takim podejście nigdy żadna firma budowlana się nie rozwinie, przemysł maszynowy też marne szanse,skoro cały sprzęt się importuje. Polska zieloną wyspą wszyscy na zieloną trawkę.- 4 0
-
2013-03-08 07:54
Ale G..no
Kolejny genialny projekt w Gdyni , kto tym miastem rzadzi ? Mamy juz skrzyzowanie z siedmiama sygnalizatorami swiatla na odcinu 200 m , sygnalizator w tunelu , a teraz kolej 18 km do jednej dzielnicy z trzema przystankami. Moze mieszka tam tzrech radnych i kazdy chce miec przystanek dla siebie i oczywiscie przystanek do stanionu dla kiboli zeby bylo im wygodniej . Oczywiscie przystanek do centrum handlowego jest niepotrzeby bo wszyscy maja auta , a jak ktos nie ma to niech sie meczy
- 7 0
-
2013-03-08 08:16
Uważajcie, bo hiszpańska firma coś wybuduje...
- 3 0
-
2013-03-08 09:29
Dlaczego spalinowych? :/
Miały być elektryczne.Chyba wiedzieli, ile kosztują takie składy i elektryfikacja linii, to dlaczego nie wzięli tych kosztów pod uwagę.
- 3 0
-
2013-03-08 09:51
Budimex
budował Marynarki Polskiej; nie minęło pół roku, zrywali 500-metrowy odcinek asfaltu; już się boję:(
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.