• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną

Maciej Naskręt
7 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r. Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r.

Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.



Samorządowa spółka PKM zakończyła ocenę dziewięciu ofert, jakie wpłynęły w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i oficjalnie ogłosiła jego wyniki. Zwycięzcą przetargu zostało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, które zaproponowało najkorzystniejszą cenę - ok. 716,1 mln zł brutto.

Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.

- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.

Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.

Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • Budowa

    I znowu beda budowac kosztem upadku malych firm.Budimex za wszelka cene chcial wygrac.Tylko pytanie kto bedzie musial sie pozegnac z praca bo za taka cene to watpie zeby dali rade.I zrobili to porzadnie.Bo wszystkie szanujace sie firmy nie ida po trupach do celu.

    • 6 0

  • kończą sie rządy Budynia

    odpowiedzialność karna czeka i tupie nóżkami :)

    • 1 2

  • banino

    kto to projektowal przystanski w polu smiechu warte za co projektant wzial szmal przystanek banino powinien byc tam gdzie jest stary przystanek rebiechowo ludzie z banina napewno by z niego korzystali a projektant co usadowil przystanek w polu dla kogo sie pytam przytanek przy przystanku tych zarzadzajacym pkm powinno dokladnie sie przyjrzec takich mamy rzadzacych w Polsce robia byle jak byle co byle sie przy tym nachapac

    • 1 0

  • Tego typu fotele w srodku komunikacji, ktorego glownym zadaniem jest pomieszczenie duzej liczby osob i zapewnienie im sprawnego przemieszczenia sie z punktu A do B?? to chyba jakas pomylka.. Kto bedzie sie kladl czy spal na tak krotkiej trasie?? moze lepiej w inne rzeczy zainwestowac te pieniadze..?!

    • 0 0

  • No proszę, skąd my znamy to konsorcjum...?

    To chyba tylko u nas jest możliwe, że firma która zawala duże państwowe kontrakty, może jak gdyby nigdy nic startować i wygrywać następne. Poniżej cytat z jednego z portali biznesowych, dotyczący terminalu Nr 2 na lotnisku Chopina w Wawie... Dla mnie to niepojęte...

    "Astronomicznej sumy ponad 200 mln złotych żąda wyrzucone z budowy Okęcia konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Lamela. Pieniędzy domaga się od Portów Lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury wygonilo kierowane przez Hiszpanów konsorcjum, gdy nie potrafiło ono dokończyć budowy (...)Teraz pismo procesowe w Sądzie Arbitrażowym w Warszawie złożyli prawnicy konsorcjum. - Hiszpanom chodzi zapewne o zamieszanie w postępowaniu arbitrażowym. Wiem jedno: choćby nie wiem co zrobili, nie zmienia faktu, że nie wywiązali się z kontraktu na Terminal 2 - mówi "Życiu Warszawy" wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński."

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane