- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (84 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (299 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (62 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (69 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (128 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (110 opinii)
Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną
Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.
Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.
- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.
Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.
Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.
Miejsca
Opinie (179) 5 zablokowanych
-
2013-03-08 09:53
Budowa
I znowu beda budowac kosztem upadku malych firm.Budimex za wszelka cene chcial wygrac.Tylko pytanie kto bedzie musial sie pozegnac z praca bo za taka cene to watpie zeby dali rade.I zrobili to porzadnie.Bo wszystkie szanujace sie firmy nie ida po trupach do celu.
- 6 0
-
2013-03-08 11:30
kończą sie rządy Budynia
odpowiedzialność karna czeka i tupie nóżkami :)
- 1 2
-
2013-03-12 11:48
banino
kto to projektowal przystanski w polu smiechu warte za co projektant wzial szmal przystanek banino powinien byc tam gdzie jest stary przystanek rebiechowo ludzie z banina napewno by z niego korzystali a projektant co usadowil przystanek w polu dla kogo sie pytam przytanek przy przystanku tych zarzadzajacym pkm powinno dokladnie sie przyjrzec takich mamy rzadzacych w Polsce robia byle jak byle co byle sie przy tym nachapac
- 1 0
-
2013-03-19 15:08
Tego typu fotele w srodku komunikacji, ktorego glownym zadaniem jest pomieszczenie duzej liczby osob i zapewnienie im sprawnego przemieszczenia sie z punktu A do B?? to chyba jakas pomylka.. Kto bedzie sie kladl czy spal na tak krotkiej trasie?? moze lepiej w inne rzeczy zainwestowac te pieniadze..?!
- 0 0
-
2013-04-18 06:44
No proszę, skąd my znamy to konsorcjum...?
To chyba tylko u nas jest możliwe, że firma która zawala duże państwowe kontrakty, może jak gdyby nigdy nic startować i wygrywać następne. Poniżej cytat z jednego z portali biznesowych, dotyczący terminalu Nr 2 na lotnisku Chopina w Wawie... Dla mnie to niepojęte...
"Astronomicznej sumy ponad 200 mln złotych żąda wyrzucone z budowy Okęcia konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Lamela. Pieniędzy domaga się od Portów Lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury wygonilo kierowane przez Hiszpanów konsorcjum, gdy nie potrafiło ono dokończyć budowy (...)Teraz pismo procesowe w Sądzie Arbitrażowym w Warszawie złożyli prawnicy konsorcjum. - Hiszpanom chodzi zapewne o zamieszanie w postępowaniu arbitrażowym. Wiem jedno: choćby nie wiem co zrobili, nie zmienia faktu, że nie wywiązali się z kontraktu na Terminal 2 - mówi "Życiu Warszawy" wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński."- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.