- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Budimex złożył najtańszą ofertę na budowę Kolei Metropolitalnej - 716 mln zł
Najkorzystniejszą cenowo ofertę budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale i tak droższą o ok. 30 mln zł od szacunków inwestora, złożyło konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Pod koniec 2014 r. do Trójmiasta przyjadą pierwsze składy, które obsłużą nową linię.
Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Zaproponowało, że zbuduje linię za kwotę ok. 716,10 mln zł. Najwyższa w przetargu oferta opiewała na ok. 1 mld 174 mln zł i zaproponowała ją inna hiszpańska spółka - FCC Construction.
Przypomnijmy, że zamówienie przeprowadzono w formule przetargu ograniczonego. Pierwszy etap zakończył się w połowie grudnia wyborem 16 firm, które spełniały kryteria ustalone przez firmę PKM. Wtedy firmy otrzymały zaproszenia do składania ofert cenowych. Pierwotnie ich otwarcie miało nastąpić 14 lutego, ale z uwagi na niemal 700 pytań od potencjalnych wykonawców, otwarcie ofert odsunięto właśnie do 28 lutego.
Teraz firma PKM zbada oferty firm i konsorcjów. W ciągu kilku dni poznamy wyniki trwającej od lata procedury przetargowej. O wyborze najkorzystniejszej propozycji decyduje najniższa cena.
Dotąd zakładano, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.
Nowa linia połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Przejedź rowerem nasypem, po którym pobiegnie PKM.
Tak ćwiczyli antyterroryści z pomorskiej policji w budynkach przeznaczonych do wyburzenia pod PKM.
- Przewidujemy, że w drugiej połowie roku zaczną się przetargi na zakup taboru. Spodziewamy się, że pierwsze dwa składy dotrą do nas pod koniec 2014 r. Kolejne składy dojadą do nas w połowie 2015 r. - zapewnia Eugeniusz Manikowski.
Właścicielem pojazdów będzie Województwo Pomorskie. Docelowo pojazdy zostaną jednak przekazane przewoźnikowi - wybranemu w postępowaniu o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może to być choćby spółka SKM, bądź Przewozy Regionalne.
Film promocyjny PKM.
Według prognoz ponad 50 proc. tzw. "pracy eksploatacyjnej" na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie się odbywać poza odcinkiem z Wrzeszcza do Rębiechowa. Na pewno w celu zapewnienia dogodnego dojazdu do szkół i miejsc pracy w Trójmieście pociągi z Kartuz i Kościerzyny powinny kursować nie rzadziej niż co godzinę.
Kosztorys inwestorski: 687 965 258,04 zł.
1. FCC Constrution - 1 174 517 246,72 zł;
2. Budimex (lider) i Ferovial (partner) - 716 136 838,06 zł;
3. Astaldi SPA - 836 060 829,67 zł;
4. Aldesa - 796 623 618,50 zł;
5. Metrstat AS 999 999 999,06 zł;
6. Doraco (lider) i Ferocco Gotowski, Pol-dróg 943 264 036,54 zł;
7. Bilfinger Infrastuctures SA (lider) - 1 046 801 002,09 zł;
8. Salini Polska - 994 900 191,81 zł;
9. Mostostal Warszawa - 789 233 652,70 zł.
Miejsca
Opinie (178) 9 zablokowanych
-
2013-02-28 14:52
Turystyka (1)
a może by tak pomyśleć o potraktowaniu PKM jako atrakcji turystycznej samej w sobie? Poza ewidentną i podstawową funkcją transportu zbiorowego? Wiem, wiem..parowóz itd. nie wchodzi w grę, ale cos skromniejszego, a urokliwego? trasa piękna i jak na Polskę oryginalną. Inni tak robią..
Ot, taki sobie pomysł przy kawie.- 4 0
-
2013-02-28 15:42
pomysł przy wodzie
bo na kawę mnie już nie stać odkąd tyle kosztuje wywożenie śmieci.
- 2 0
-
2013-02-28 15:18
zdecydowanie FCC Constrution zbuduje najlepiej
budowała nawet szybką kolej w Hiszpanii, także ma dużą wiedzę, myślę jeśli wybierzecie tą firmę, to byłyby większe oszczędności w przyszłości (bo mniejsze i rzadsze awarie) i dłuższa żywotność linii. Nie popłaca się?
Budimex buduje II linię metra w Warszawie, i z tego co widać na zdjęciu jakość budowy bardzo kiepska, bardzo niedokładnie położone pręty w betonie i wiele innych, oni robią jak najszybciej, a nie na jakości!- 3 0
-
2013-02-28 15:24
Co to za firma Ferocco Gotowski??
jak już to Feroco (jedno "c") i osobna firma Gotowski- 0 0
-
2013-02-28 15:31
I jak zwykle najtańsza oferta czyli po 2latach zaczną sie remonty powyginanych szyn, zapadniętych nasypów itp.
- 1 2
-
2013-02-28 15:35
Jak wyglądają najtańsze oferty to widzimy na naszych drogach. Na obwodnicy Południowej auto podskakuje, na Węźle KArczemki wszystko się pozapadało, na A1 tez każdy mostek się odczuwa podskokiem auta.
- 1 3
-
2013-02-28 15:52
Smiecie tylko narzekają
buduje sie i trzeba być zadowolonym a nie narzekać tylko na swój los jak ktoś się nie uczył to jest gdzie jest !
rzygać się chce od tej polskiej mentalności ale każdy mądry !- 2 2
-
2013-02-28 15:52
pewnie!zabudować wszystko!
a potem nie ma gdzie wyjść z psem i się plujeta że chodniki z****ne!
- 1 6
-
2013-02-28 16:01
Nienwistnicy w akcji!!!!!!!!!!!!!!!!
Znowu źle!!!!!!!!!!
- 0 4
-
2013-02-28 16:17
Ciekawe
Ciekawe kiedy upadnie Budimex...
- 3 0
-
2013-02-28 16:20
Starczy już tych wszystkich wizualizacji, bo się rzygać tym chce. Oby ta inwestycja została ukończona jak najszybciej, bo w planowaniu to my dobrzy jesteśmy, gorzej z wykonaniem.
Budować i jeszcze raz budować.
Tyle, żeby rok po zakończeniu budowy jakaś mądra głowa nie stwierdziła, że linia jest nierentowna i trzeba ją zamknąć. To by były jaja dopiero, ale niestety w PKP są do tego zdolni co już nie raz pokazali. Ostatnio ukazał się jakiś raport linii do zamknięcia w Polsce i znajdują się oczywiście linie tuż po remoncie. Bo to Polska właśnie, a nie elegancja ... Niemcy lub Czechy, z których moglibyśmy brać kolejowy przykład.- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.