• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa obwodnicy Witomina pod znakiem zapytania. Niejasne zapisy

Krzysztof Koprowski
16 kwietnia 2024, godz. 15:00 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Budowa obwodnicy Witomina ma wyeliminować ruch tranzytowy z centrum dzielnicy, gdzie obecnie trwają znacznie opóźnione roboty związane z modernizacją ul. Chwarznieńskiej. Budowa obwodnicy Witomina ma wyeliminować ruch tranzytowy z centrum dzielnicy, gdzie obecnie trwają znacznie opóźnione roboty związane z modernizacją ul. Chwarznieńskiej.

Komplikuje się wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy Witomina. Jedna z firm złożyła odwołanie, gdyż jej zdaniem, zapisy w dokumentacji są niejednoznaczne i uniemożliwiają złożenie odpowiednio skalkulowanej oferty, co może prowadzić do nieuczciwej konkurencji pomiędzy oferentami. Termin otwarcia ofert 10 maja na razie się nie zmienił.



Czy budowa obwodnicy Witomina dojdzie do skutku?

Budowa obwodnicy Witomina to zapowiadana od lat inwestycja, która ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.

W obecnie planowanym kształcie będzie składać się z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów. Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.

Jej rychłą budowę zapowiadano co najmniej dwukrotnie: przed wyborami w 2019 r. oraz w tegorocznej kampanii przedwyborczej.

Planowany przebieg obwodnicy Witomina. Planowany przebieg obwodnicy Witomina.

Odwołanie złożone przez Polimex Infrastruktura



Ostatecznie przetarg na roboty budowlane ogłoszono 27 marca. I to wobec jego zapisów odwołanie złożyła właśnie spółka Polimex Infrastruktura z Warszawy (Grupa Kapitałowa Polimex Mostostal).

Obecnie w Trójmieście przedsiębiorstwo to realizuje przebudowę ul. Kielnieńskiej w Osowej, jako grupa kapitałowa odpowiadała także za budowę Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.

Lista zarzutów Polimexu (reprezentowanego przez Kancelarię KSLF Kapiński & Śliwiński) w dużym uproszczeniu sprowadza się do zapisów dotyczących braków lub nieścisłości w dokumentacji projektowej (autorstwa Lafrentz Polska z Poznania) oraz odpowiedzialności za dokumentację, którymi będzie obarczony wykonawca robót budowlanych.

Postępy prac na ul. Chwarznieńskiej: ulica gotowa w 70 proc. Postępy prac na ul. Chwarznieńskiej: ulica gotowa w 70 proc.

Warunki niemożliwe do wyliczenia ceny robót budowlanych



Zdaniem Polimexu m.in. dokumentacja przetargowa w nienależyty sposób obejmuje kwestie niezinwentaryzowanych instalacji i jednocześnie narzuca ryczałtowe wynagrodzenie za ich usunięcie, choć nie wiadomo na ile takich "niespodzianek" natknie się wykonawca w trakcie prowadzenia robót.

- Zamawiający w żaden sposób nie ograniczył obszaru czy głębokości, do jakiej winny być przedmiotowe przekopy wykonywane, w istocie zobowiązując wykonawcę do pełnego rozpoznania warunków gruntowych w naturze - argumentuje Polimex.
Droga rowerowa na Witominie będzie dokończona Droga rowerowa na Witominie będzie dokończona

Oferty wykonawców będą nieporównywalne ze sobą



Ponadto na wykonawcę narzuca się obowiązek wdrożenia we własnym zakresie rozwiązań z zakresu odwodnienia oraz realizacji wykopów, w sposób nieuwzględniony w dokumentacji przetargowej.

- (...) już samo wskazanie przez zamawiającego, że wykonawca nie jest związany z dokumentacją projektową dostarczoną przez zamawiającego [czyli przez miasto - dop. red.] w tym zakresie wskazuje, że posiada ona wady, które zamawiający zamierza wyeliminować poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia i obciążenie wykonawców w postępowaniu skutkami tych wad; co więcej, wobec faktu, że każdy z wykonawców w postępowaniu może przyjąć odmienne rozwiązania w tym zakresie, oferty wykonawców nie będą porównywalne - czytamy w uzasadnieniu odwołania.
Wśród pozostałych zarzutów pojawia się również brak odpowiednich sformułowań w zakresie ewentualnych zmian kosztów budowy, a także opracowania przez wykonawcę robót budowlanych w ramach wynagrodzenia ryczałtowego wszelkich uzupełnień dokumentacji projektowej "jeżeli w trakcie wykonywania robót okaże się to konieczne".

Przetarg na budowę został ogłoszony tuż przed wyborami samorządowymi. Nz. od lewej: Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Przetarg na budowę został ogłoszony tuż przed wyborami samorządowymi. Nz. od lewej: Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Otwarcie ofert w przetargu w przyszłym miesiącu



Warto podkreślić, że wniesienie odwołania od zapisów przetargu obarczone jest opłatą - w przypadku postępowania na roboty budowlane powyżej tzw. progów unijnych jest to 20 tys. zł. Taką też kwotę wniosła spółka Polimex na konto Urzędu Zamówień Publicznych. Kwota ta przepada w przypadku przegranej sprawy.

Ustawowy termin na rozpoznanie wniesionego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą wynosi 15 dni. Jeżeli zostanie uznany za słuszny, zostanie wyznaczony termin rozprawy.

Obecnie termin składania ofert w postępowaniu przetargowym na budowę obwodnicy Witomina został wyznaczony do 10 maja. Niewykluczone jednak, że zostanie wydłużony w związku ze złożonym odwołaniem lub/i zmianą zapisów w dokumentacji przetargowej.

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Spokojnie. To się nie uda. W Gdyni nic się nie da zrobić porządnie.

    • 13 7

    • A gdzie w okolicy się da?

      W Gdańsku jest podobnie. Albo "partnerstwo" publiczno-prywatne gdzie publiczna część powstanie po wielu latach albo uchwalenie standardu ulicy miejskiej, którego się nie dochowuje już przy następnej inwestycji.

      • 0 0

  • Przetarg (1)

    Nic dziwnego. Przecież ten przetarg był pisany na szybko, na kolanie przed wyborami aby stworzyć pozory działania. Nagle parę tygodni temu ktoś sobie o obwodnicy nagle przypomniał. A prawda jest taka, że bezsensowny remont Chwarznieńskiej był ostatecznym odsunięciem obwodnicy Witomina od realizacji. Słupki się trochę nie zgadzały i trzeba było rzucić trochę kiełbasy wyborczej kompromitując do reszty swoją prezydenturę i wzbudzając uśmiech politowania wśród wyborców. Panie były prezydencie czy ta obietnica nie miała być aby zrealizowana podczas upływającej kadencji?

    • 144 4

    • Gdynianie wybrali lewicowych aktywistów, byli oni na liście po ko

      Jedyne co może powstać, to estakada pieszo-rowerowa . Wspaniała niczym kładka Rafałka Czajkowskiego

      • 1 6

  • Miasto przedstawia projek (1)

    Firmy zainteresowane składają oferty a o nieuczciwej konkurencji mogą mówić po przetargu. Jeżeli firma robi to przed to jest sabotaż.

    • 5 16

    • Nie tędy droga

      Wystarczy przeczytać Opis Przedmiotu Zamówienia, wówczas otworzą się co niektórym oczy

      • 0 0

  • kiedy obwodnica Oliwy ?

    to w zasadzie Sopot powinien sfinansować

    • 5 1

  • Bus pas na obwodnicy Witomina (1)

    To dopiero chory i poroniony pomysł. Niech jeszcze zrobią bus pas na obwodnicy trójmiasta. A co tam.

    • 48 3

    • Ależ oczywiscie ze powinien być na obwodowej

      Buspas.
      w takiej holandii to norma, dwa pasy dla wszystkich i buspas z kamerami.
      Zobacz drogę z Tilburga do Walwijk na przyklad.
      Rano wszystko stoi, jak u nas, a autobusy cisną buspasem.
      Jeszcze wiele przed nami, wiele zrozumienia.

      • 4 3

  • Przecież jeszcze nie wybrali prezydenta (1)

    To nie wina Kosiorek czy Szemiota tylko Szczurka, który najprawdopodobniej źle określił warunki przetargu, bo chciał zdążyć z jego ogłoszeniem przed wyborami

    • 50 2

    • Dobry bajer

      Dobry bajer pół sukcesu

      • 0 1

  • Ciekawe co Ubych wypoci na temat tej sytuacji obwodnicy (2)

    na swoim fb.

    • 32 0

    • kolejny karierowicz bez kwalifikacji

      • 11 0

    • Ja wiem. Wypoci jedno wielkie NIC. Plus zastosuje niezrozumiałe półsłówka - wytrychy.

      Zresztą, to nic nowego. Przypomnę, że "zapomniał" poinformowac o kluczowych błędach projektowych, skutkujących opóźnieniem na rozkopanej bez ładu i składu Chwarznieńskiej na Wito. Dopiero artykuł na trojmiasto.pl ujawnił prawdę, którą panu radnemu udało się przemilczeć przez kilka miesięcy... A fe..

      • 3 0

  • (1)

    Przetarg zrobiony pod wybory, to i dużo niejasności w nim. Ostatnie przebudowy i remonty to też jakaś porażka. Jakość usług fatalna, wygrani oferowali krótszy czas wykonania remontu, a faktycznie robili 2 razy dłużej niż drudzy "z kolejki", do tego aneksy na dodatkowe wypłaty i brak wykonania wszystkich robót, które były zawarte w przetargu...

    • 28 1

    • Właśnie po to jest odwolanie

      aby nie było nieścisłości i aneksów.

      • 0 0

  • Dajcie spokój (4)

    Przecież ten przetarg ogłoszono pod koniec marca tylko po to, żeby Szczurek mógł rozwinąć przy ulicy Kieleckiej baner Budujemy obwodnicę Witomina.Chciał wygrać wybory a nie budować obwodnicę.

    • 126 4

    • Też tak mysle ze to była przedwyborcza wrzutka

      Tam nic nie planowali budowac chodziło o przedwyborcze przechwałki. Po wyborach przetarg uniewazniony i do szuflady na 5 lat. Niestety dla nich a na szczescie dla gdynian juz taki numer wykrecili wczesniej i nie tylko przy tej inwestycji dlatego własnie przeszli do historii. Trzeba miec nadzieje ze nowa ekipa bardziej powanie bedzie podchodzić do inwestycji w miescie

      • 17 1

    • sprawa dla prokuratury

      • 12 1

    • dobrze ze drzwi nie zamknął kopytem

      • 3 1

    • cieszcie sie ze nie zamknał wam drogi jak na dąvrowie przy myjni

      skąd sie biorą takie ułomy???

      • 6 1

  • Tanie zagrywki inwestorów publicznych z takimi zapisami

    Po to jest instytucja KIO aby bronić obiektywizmu w projektach publicznych

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane