• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa obwodnicy Witomina pod znakiem zapytania. Niejasne zapisy

Krzysztof Koprowski
16 kwietnia 2024, godz. 15:00 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Budowa obwodnicy Witomina ma wyeliminować ruch tranzytowy z centrum dzielnicy, gdzie obecnie trwają znacznie opóźnione roboty związane z modernizacją ul. Chwarznieńskiej. Budowa obwodnicy Witomina ma wyeliminować ruch tranzytowy z centrum dzielnicy, gdzie obecnie trwają znacznie opóźnione roboty związane z modernizacją ul. Chwarznieńskiej.

Komplikuje się wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy Witomina. Jedna z firm złożyła odwołanie, gdyż jej zdaniem, zapisy w dokumentacji są niejednoznaczne i uniemożliwiają złożenie odpowiednio skalkulowanej oferty, co może prowadzić do nieuczciwej konkurencji pomiędzy oferentami. Termin otwarcia ofert 10 maja na razie się nie zmienił.



Czy budowa obwodnicy Witomina dojdzie do skutku?

Budowa obwodnicy Witomina to zapowiadana od lat inwestycja, która ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.

W obecnie planowanym kształcie będzie składać się z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów. Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.

Jej rychłą budowę zapowiadano co najmniej dwukrotnie: przed wyborami w 2019 r. oraz w tegorocznej kampanii przedwyborczej.

Planowany przebieg obwodnicy Witomina. Planowany przebieg obwodnicy Witomina.

Odwołanie złożone przez Polimex Infrastruktura



Ostatecznie przetarg na roboty budowlane ogłoszono 27 marca. I to wobec jego zapisów odwołanie złożyła właśnie spółka Polimex Infrastruktura z Warszawy (Grupa Kapitałowa Polimex Mostostal).

Obecnie w Trójmieście przedsiębiorstwo to realizuje przebudowę ul. Kielnieńskiej w Osowej, jako grupa kapitałowa odpowiadała także za budowę Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.

Lista zarzutów Polimexu (reprezentowanego przez Kancelarię KSLF Kapiński & Śliwiński) w dużym uproszczeniu sprowadza się do zapisów dotyczących braków lub nieścisłości w dokumentacji projektowej (autorstwa Lafrentz Polska z Poznania) oraz odpowiedzialności za dokumentację, którymi będzie obarczony wykonawca robót budowlanych.

Postępy prac na ul. Chwarznieńskiej: ulica gotowa w 70 proc. Postępy prac na ul. Chwarznieńskiej: ulica gotowa w 70 proc.

Warunki niemożliwe do wyliczenia ceny robót budowlanych



Zdaniem Polimexu m.in. dokumentacja przetargowa w nienależyty sposób obejmuje kwestie niezinwentaryzowanych instalacji i jednocześnie narzuca ryczałtowe wynagrodzenie za ich usunięcie, choć nie wiadomo na ile takich "niespodzianek" natknie się wykonawca w trakcie prowadzenia robót.

- Zamawiający w żaden sposób nie ograniczył obszaru czy głębokości, do jakiej winny być przedmiotowe przekopy wykonywane, w istocie zobowiązując wykonawcę do pełnego rozpoznania warunków gruntowych w naturze - argumentuje Polimex.
Droga rowerowa na Witominie będzie dokończona Droga rowerowa na Witominie będzie dokończona

Oferty wykonawców będą nieporównywalne ze sobą



Ponadto na wykonawcę narzuca się obowiązek wdrożenia we własnym zakresie rozwiązań z zakresu odwodnienia oraz realizacji wykopów, w sposób nieuwzględniony w dokumentacji przetargowej.

- (...) już samo wskazanie przez zamawiającego, że wykonawca nie jest związany z dokumentacją projektową dostarczoną przez zamawiającego [czyli przez miasto - dop. red.] w tym zakresie wskazuje, że posiada ona wady, które zamawiający zamierza wyeliminować poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia i obciążenie wykonawców w postępowaniu skutkami tych wad; co więcej, wobec faktu, że każdy z wykonawców w postępowaniu może przyjąć odmienne rozwiązania w tym zakresie, oferty wykonawców nie będą porównywalne - czytamy w uzasadnieniu odwołania.
Wśród pozostałych zarzutów pojawia się również brak odpowiednich sformułowań w zakresie ewentualnych zmian kosztów budowy, a także opracowania przez wykonawcę robót budowlanych w ramach wynagrodzenia ryczałtowego wszelkich uzupełnień dokumentacji projektowej "jeżeli w trakcie wykonywania robót okaże się to konieczne".

Przetarg na budowę został ogłoszony tuż przed wyborami samorządowymi. Nz. od lewej: Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Przetarg na budowę został ogłoszony tuż przed wyborami samorządowymi. Nz. od lewej: Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Otwarcie ofert w przetargu w przyszłym miesiącu



Warto podkreślić, że wniesienie odwołania od zapisów przetargu obarczone jest opłatą - w przypadku postępowania na roboty budowlane powyżej tzw. progów unijnych jest to 20 tys. zł. Taką też kwotę wniosła spółka Polimex na konto Urzędu Zamówień Publicznych. Kwota ta przepada w przypadku przegranej sprawy.

Ustawowy termin na rozpoznanie wniesionego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą wynosi 15 dni. Jeżeli zostanie uznany za słuszny, zostanie wyznaczony termin rozprawy.

Obecnie termin składania ofert w postępowaniu przetargowym na budowę obwodnicy Witomina został wyznaczony do 10 maja. Niewykluczone jednak, że zostanie wydłużony w związku ze złożonym odwołaniem lub/i zmianą zapisów w dokumentacji przetargowej.

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Odejdźcie! Jedźcie na grzyby. Na ryby. Dokądkolwiek. (1)

    Sknociliście wszystko, czego się dotknęliście. Zniszczyliście to miasto. Wasz pan w kampanii tańczył na trupach obietnic. Wiczlino beż tablic informacyjnych. Człowiek, jadąc z gpsem kręci się jak g.w przeręblu .

    Zostawcie nas w spokoju. Amen.

    • 22 3

    • Sami to się szybko pozabijacie

      • 1 0

  • Niekompetencja (2)

    I tyle.
    Kto odbierał dokumentację?
    Do dymisji.

    • 25 3

    • kolega z polecenia koleżanki

      • 5 0

    • Dokumentacja jest OK. To polimex kręci jak zawsze, zwykłe marudzenie

      • 0 3

  • w encyklopedii pod hasłem nieudacznik powinni dać zdjęcie Łucyka (3)

    • 35 2

    • No właśnie. Przegrany Wojtek z Markiem (1)

      przejdą do historii opisani czarnymi zgłoskami z wykrzyknikami przerażenia i ostrzeżeniem napisanym wersalikami na czerwono.

      • 9 2

      • Jeszcze zatęsknicie za Łucykiem

        • 1 5

    • Raczej twoje.

      Oni coś w życiu osiągnęli.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bez sensu taka obwodnica (16)

    Dwie drogi dwujezdniowe przy czym skrajne pasy jako Buspasy dodatkowo ścieżki rowerowe i chodniki
    Masakra czy ktoś myśli?????
    To nie rozładuje korków
    Tylko 2 pazy w jednym kierunku wyciągną ruch z centrum na trojmiejską obwodnicę

    • 150 47

    • autobusy będą omijaly Witomino.... genialne (7)

      • 24 6

      • (2)

        Bardzo dobry pomysł. Doceni każdy, kto musi dojeżdżać na Chwarzno w godzinach szczytu, autobusem wypchanym w 3/4 witomińską trzodą.

        • 11 14

        • Bogacz

          Ojej zabrakło pieniążków by kupić mieszkanie bliżej centrum i się dojezdza do pracy zza obwodnicy godzinę ... Buuuu ... Trzeba się było uczyć

          • 7 14

        • Żeby mnie tak od trzody od razu:(
          Aż zacytuję klasyczne
          (Do mnie nie tak , do mnie nie ...)
          :)

          • 0 0

      • Dla tych co nie jadą na Witomino bardzo genialne.

        Taka linia pospieszna byłaby rewelacyjna.

        • 17 0

      • Gdzie to wyczytałeś?

        • 3 1

      • (1)

        Popieram co za ifiotyczny pomysl puszczac autobusy obwodnica, a moze tylko 1 zeby ue dofinansowala? Bzdura goni bzdure

        • 1 0

        • Mieszkancy chwarzna albo wiczlina tudzież dąbrowy mogliby dojechać z centrum omijając witomino, więc ja tu jakiś sens widzę że stworzy się alternatywa innego dojazdu niż przez witomino ale co ja tam wiem

          • 0 0

    • Jaaasneee

      I pewnie wtedy się okaże, że czekaj, czekaj, teraz korek przeniósł się na jednojezdniową Kielecką i teraz to ją trzeba poszerzyć? Ale wtedy to już na pewno, no na 100% nie będzie korków.

      • 25 5

    • Taaaa.... bo na pewno to droga bezkolizyjna (nawet po jednym pasie) będzie wąskim gardłem, a nie węzeł Cegielskiej. Co do buspasów to albo masz obwodnicę z buspasami albo nie masz żadnej obwodnicy (chodzi o dofinansowanie z UE)

      • 32 0

    • To już wszedzie na świecie jest przerabiane (2)

      Im więcej dróg tym więcej samochodów, to jest droga do nowych korków, amen.

      • 25 32

      • Rozładuje ale na chwilę (1)

        Nowa droga zachęci kolejnych mieszkańców do jazdy i koło się zamknie za jakieś dwa lata - korki wrócą i będą jeszcze większe bo aut będzie więcej. Poza tym może Witomino się odkorkuje ale są inne wąskie gardła. Tylko komunikacją miejską ma sens w mieście

        • 8 9

        • nic nie rozładuje

          zakorkuje sie węzeł warszawsza-śląska witomińska i korki przerzucą się tam, przeciez witomińskiej nikt nie poszerzy o kolejne dwa pasy bo nie ma tam miejsca. ta inwestycja to kolejna farsa i**oty Łucyka

          • 4 10

    • Dofinansowanie

      Jeśli nie będzie tych buspasów, i ścieżek, nie będzie dofinasowania z UE.
      Lepiej żeby powstała obwodnica, a potem można zrobić buspas który np aktywny w pewnych godzinach.

      • 9 3

    • żadna nowa droga nie rozładuje korków, a tylko spowoduje wzrost ruchu samochodów osobowych

      • 9 16

    • dokładnie! zamiast budować drogi powinno się je zastępować chodnikami! wtedy nie bedzie korków!

      • 4 1

  • Czyli standardowo przetarg pisany pod MTM

    Idę w ciemno, że monopol MTM na remonty właśnie się kończy. Co najwyżej podwórko u szczurka będą robić.

    • 24 3

  • A komu tutaj "warszawiaczki" potrzebne? (1)

    Niech budują miejscowe firmy.

    • 8 7

    • Mtm to miejscowa

      I już jej gdynia nie chce widzieć :)

      • 1 1

  • Lafrentz Polska z Poznania wykonał dokumentacje

    zleciło miasto, a warszawiacy z Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal, chcieliby bez jakiegokolwiek wysiłku zgarnąć szmal.
    Może jeszcze przyszłe nowe władze obciążą Szczurka nową inwestycją, bo po co obwodnica? Kierowniczki już zagłosowali( na kompetentną kobietę i przedstawiciela PO, któremu poparcia nawet nie udzieliły miejscowe partyjne struktury), a teraz będą narzekać.
    Tylko mi Gdyni żal:((

    • 4 17

  • Niech kasiorka już się tym martwi.

    • 5 3

  • A kto przygotowywał dokumentację? No kto, Misiu? (1)

    • 14 1

    • Lafrentz, uznzna marka w Europie

      • 0 0

  • I po jakiego grzyba po obwodnicy Witomina miałyby jeździć autobusy buspasem? (1)

    Autobusy niech jeżdżą przez Witomino i zbierają ludzi jadących do centrum

    • 22 3

    • Żeby nie tracić czasu na witomino

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane