- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (399 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (242 opinie)
- 3 Piłeś? Nie włamuj się do auta (45 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (51 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (146 opinii)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (59 opinii)
Budowa obwodnicy Witomina pod znakiem zapytania. Niejasne zapisy
Komplikuje się wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy Witomina. Jedna z firm złożyła odwołanie, gdyż jej zdaniem, zapisy w dokumentacji są niejednoznaczne i uniemożliwiają złożenie odpowiednio skalkulowanej oferty, co może prowadzić do nieuczciwej konkurencji pomiędzy oferentami. Termin otwarcia ofert 10 maja na razie się nie zmienił.
W obecnie planowanym kształcie będzie składać się z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów. Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.
Jej rychłą budowę zapowiadano co najmniej dwukrotnie: przed wyborami w 2019 r. oraz w tegorocznej kampanii przedwyborczej.
Odwołanie złożone przez Polimex Infrastruktura
Ostatecznie przetarg na roboty budowlane ogłoszono 27 marca. I to wobec jego zapisów odwołanie złożyła właśnie spółka Polimex Infrastruktura z Warszawy (Grupa Kapitałowa Polimex Mostostal).
Obecnie w Trójmieście przedsiębiorstwo to realizuje przebudowę ul. Kielnieńskiej w Osowej, jako grupa kapitałowa odpowiadała także za budowę Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.
Lista zarzutów Polimexu (reprezentowanego przez Kancelarię KSLF Kapiński & Śliwiński) w dużym uproszczeniu sprowadza się do zapisów dotyczących braków lub nieścisłości w dokumentacji projektowej (autorstwa Lafrentz Polska z Poznania) oraz odpowiedzialności za dokumentację, którymi będzie obarczony wykonawca robót budowlanych.
![Postępy prac na ul. Chwarznieńskiej: ulica gotowa w 70 proc.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3703/150x100/3703602__c_141_130_2358_1650__kr.webp)
Warunki niemożliwe do wyliczenia ceny robót budowlanych
Zdaniem Polimexu m.in. dokumentacja przetargowa w nienależyty sposób obejmuje kwestie niezinwentaryzowanych instalacji i jednocześnie narzuca ryczałtowe wynagrodzenie za ich usunięcie, choć nie wiadomo na ile takich "niespodzianek" natknie się wykonawca w trakcie prowadzenia robót.
- Zamawiający w żaden sposób nie ograniczył obszaru czy głębokości, do jakiej winny być przedmiotowe przekopy wykonywane, w istocie zobowiązując wykonawcę do pełnego rozpoznania warunków gruntowych w naturze - argumentuje Polimex.
![Droga rowerowa na Witominie będzie dokończona](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3700/150x100/3700073__c_0_51_1024_717__kr.webp)
Oferty wykonawców będą nieporównywalne ze sobą
Ponadto na wykonawcę narzuca się obowiązek wdrożenia we własnym zakresie rozwiązań z zakresu odwodnienia oraz realizacji wykopów, w sposób nieuwzględniony w dokumentacji przetargowej.
- (...) już samo wskazanie przez zamawiającego, że wykonawca nie jest związany z dokumentacją projektową dostarczoną przez zamawiającego [czyli przez miasto - dop. red.] w tym zakresie wskazuje, że posiada ona wady, które zamawiający zamierza wyeliminować poprzez niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia i obciążenie wykonawców w postępowaniu skutkami tych wad; co więcej, wobec faktu, że każdy z wykonawców w postępowaniu może przyjąć odmienne rozwiązania w tym zakresie, oferty wykonawców nie będą porównywalne - czytamy w uzasadnieniu odwołania.
Wśród pozostałych zarzutów pojawia się również brak odpowiednich sformułowań w zakresie ewentualnych zmian kosztów budowy, a także opracowania przez wykonawcę robót budowlanych w ramach wynagrodzenia ryczałtowego wszelkich uzupełnień dokumentacji projektowej "jeżeli w trakcie wykonywania robót okaże się to konieczne".
Otwarcie ofert w przetargu w przyszłym miesiącu
Warto podkreślić, że wniesienie odwołania od zapisów przetargu obarczone jest opłatą - w przypadku postępowania na roboty budowlane powyżej tzw. progów unijnych jest to 20 tys. zł. Taką też kwotę wniosła spółka Polimex na konto Urzędu Zamówień Publicznych. Kwota ta przepada w przypadku przegranej sprawy.
Ustawowy termin na rozpoznanie wniesionego odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą wynosi 15 dni. Jeżeli zostanie uznany za słuszny, zostanie wyznaczony termin rozprawy.
Obecnie termin składania ofert w postępowaniu przetargowym na budowę obwodnicy Witomina został wyznaczony do 10 maja. Niewykluczone jednak, że zostanie wydłużony w związku ze złożonym odwołaniem lub/i zmianą zapisów w dokumentacji przetargowej.
Opinie (191) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-16 16:03
Odejdźcie! Jedźcie na grzyby. Na ryby. Dokądkolwiek. (1)
Sknociliście wszystko, czego się dotknęliście. Zniszczyliście to miasto. Wasz pan w kampanii tańczył na trupach obietnic. Wiczlino beż tablic informacyjnych. Człowiek, jadąc z gpsem kręci się jak g.w przeręblu .
Zostawcie nas w spokoju. Amen.- 22 3
-
2024-04-16 21:17
Sami to się szybko pozabijacie
- 1 0
-
2024-04-16 16:05
Niekompetencja (2)
I tyle.
Kto odbierał dokumentację?
Do dymisji.- 25 3
-
2024-04-16 16:25
kolega z polecenia koleżanki
- 5 0
-
2024-04-16 21:18
Dokumentacja jest OK. To polimex kręci jak zawsze, zwykłe marudzenie
- 0 3
-
2024-04-16 16:10
w encyklopedii pod hasłem nieudacznik powinni dać zdjęcie Łucyka (3)
- 35 2
-
2024-04-16 16:21
No właśnie. Przegrany Wojtek z Markiem (1)
przejdą do historii opisani czarnymi zgłoskami z wykrzyknikami przerażenia i ostrzeżeniem napisanym wersalikami na czerwono.
- 9 2
-
2024-04-16 21:19
Jeszcze zatęsknicie za Łucykiem
- 1 5
-
2024-04-17 13:03
Raczej twoje.
Oni coś w życiu osiągnęli.
- 0 0
-
2024-04-16 16:25
Opinia wyróżniona
Bez sensu taka obwodnica (16)
Dwie drogi dwujezdniowe przy czym skrajne pasy jako Buspasy dodatkowo ścieżki rowerowe i chodniki
Masakra czy ktoś myśli?????
To nie rozładuje korków
Tylko 2 pazy w jednym kierunku wyciągną ruch z centrum na trojmiejską obwodnicę- 150 47
-
2024-04-16 16:36
autobusy będą omijaly Witomino.... genialne (7)
- 24 6
-
2024-04-16 20:58
(2)
Bardzo dobry pomysł. Doceni każdy, kto musi dojeżdżać na Chwarzno w godzinach szczytu, autobusem wypchanym w 3/4 witomińską trzodą.
- 11 14
-
2024-04-16 21:36
Bogacz
Ojej zabrakło pieniążków by kupić mieszkanie bliżej centrum i się dojezdza do pracy zza obwodnicy godzinę ... Buuuu ... Trzeba się było uczyć
- 7 14
-
2024-06-06 07:19
Żeby mnie tak od trzody od razu:(
Aż zacytuję klasyczne
(Do mnie nie tak , do mnie nie ...)
:)- 0 0
-
2024-04-16 21:04
Dla tych co nie jadą na Witomino bardzo genialne.
Taka linia pospieszna byłaby rewelacyjna.
- 17 0
-
2024-04-16 22:39
Gdzie to wyczytałeś?
- 3 1
-
2024-04-17 16:08
(1)
Popieram co za ifiotyczny pomysl puszczac autobusy obwodnica, a moze tylko 1 zeby ue dofinansowala? Bzdura goni bzdure
- 1 0
-
2024-06-06 07:13
Mieszkancy chwarzna albo wiczlina tudzież dąbrowy mogliby dojechać z centrum omijając witomino, więc ja tu jakiś sens widzę że stworzy się alternatywa innego dojazdu niż przez witomino ale co ja tam wiem
- 0 0
-
2024-04-16 17:02
Jaaasneee
I pewnie wtedy się okaże, że czekaj, czekaj, teraz korek przeniósł się na jednojezdniową Kielecką i teraz to ją trzeba poszerzyć? Ale wtedy to już na pewno, no na 100% nie będzie korków.
- 25 5
-
2024-04-16 17:13
Taaaa.... bo na pewno to droga bezkolizyjna (nawet po jednym pasie) będzie wąskim gardłem, a nie węzeł Cegielskiej. Co do buspasów to albo masz obwodnicę z buspasami albo nie masz żadnej obwodnicy (chodzi o dofinansowanie z UE)
- 32 0
-
2024-04-16 18:24
To już wszedzie na świecie jest przerabiane (2)
Im więcej dróg tym więcej samochodów, to jest droga do nowych korków, amen.
- 25 32
-
2024-04-17 07:28
Rozładuje ale na chwilę (1)
Nowa droga zachęci kolejnych mieszkańców do jazdy i koło się zamknie za jakieś dwa lata - korki wrócą i będą jeszcze większe bo aut będzie więcej. Poza tym może Witomino się odkorkuje ale są inne wąskie gardła. Tylko komunikacją miejską ma sens w mieście
- 8 9
-
2024-04-17 08:35
nic nie rozładuje
zakorkuje sie węzeł warszawsza-śląska witomińska i korki przerzucą się tam, przeciez witomińskiej nikt nie poszerzy o kolejne dwa pasy bo nie ma tam miejsca. ta inwestycja to kolejna farsa i**oty Łucyka
- 4 10
-
2024-04-17 09:42
Dofinansowanie
Jeśli nie będzie tych buspasów, i ścieżek, nie będzie dofinasowania z UE.
Lepiej żeby powstała obwodnica, a potem można zrobić buspas który np aktywny w pewnych godzinach.- 9 3
-
2024-04-17 10:39
żadna nowa droga nie rozładuje korków, a tylko spowoduje wzrost ruchu samochodów osobowych
- 9 16
-
2024-04-17 18:38
dokładnie! zamiast budować drogi powinno się je zastępować chodnikami! wtedy nie bedzie korków!
- 4 1
-
2024-04-16 16:26
Czyli standardowo przetarg pisany pod MTM
Idę w ciemno, że monopol MTM na remonty właśnie się kończy. Co najwyżej podwórko u szczurka będą robić.
- 24 3
-
2024-04-16 16:46
A komu tutaj "warszawiaczki" potrzebne? (1)
Niech budują miejscowe firmy.
- 8 7
-
2024-04-16 21:39
Mtm to miejscowa
I już jej gdynia nie chce widzieć :)
- 1 1
-
2024-04-16 16:51
Lafrentz Polska z Poznania wykonał dokumentacje
zleciło miasto, a warszawiacy z Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal, chcieliby bez jakiegokolwiek wysiłku zgarnąć szmal.
Może jeszcze przyszłe nowe władze obciążą Szczurka nową inwestycją, bo po co obwodnica? Kierowniczki już zagłosowali( na kompetentną kobietę i przedstawiciela PO, któremu poparcia nawet nie udzieliły miejscowe partyjne struktury), a teraz będą narzekać.
Tylko mi Gdyni żal:((- 4 17
-
2024-04-16 16:53
Niech kasiorka już się tym martwi.
- 5 3
-
2024-04-16 16:53
A kto przygotowywał dokumentację? No kto, Misiu? (1)
- 14 1
-
2024-04-16 21:19
Lafrentz, uznzna marka w Europie
- 0 0
-
2024-04-16 17:04
I po jakiego grzyba po obwodnicy Witomina miałyby jeździć autobusy buspasem? (1)
Autobusy niech jeżdżą przez Witomino i zbierają ludzi jadących do centrum
- 22 3
-
2024-04-16 21:20
Żeby nie tracić czasu na witomino
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.