• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa trasy tramwajowej na Morenę na siedem miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
28 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace budowlane przy trasy tramwajowej na Morenę

Postanowiliśmy sprawdzić postęp prac na budowie trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską. Inwestycja ma być gotowa pod koniec września tego roku.



Czy czekasz na uruchomienie tramwaju na Morenę?

Trwa budowa trasy tramwajowej, która ułatwi mieszkańcom Moreny dojazd do centrum Gdańska, a także budowanego przystanku PKM Brętowo. Inwestor - spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne - przedsięwzięcie podzielił na dwa zadania.

Pierwsze za 116 mln zł przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce zobacz na mapie Gdańska na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia ponadto pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska - Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Prace wykonuje konsorcjum firm MTM z Gdyni i Rajbud.

Drugie zadanie, które obejmuje realizacje dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, wykonywane jest od jesieni 2014 r. Za realizację tej inwestycji konsorcjum WPRD Gravel oraz Tor-Kar-Sson otrzyma ok. 22,989 mln zł brutto. W ramach budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej mają powstać dwa przystanki: "Budapeszteńska" i "Myśliwska". Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej.

Oba zadania mają być ukończone do 30 września 2015 r. - Nie ma żadnych problemów na obu budowach. Wykonawcy pracują zgodnie z harmonogramem - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

  • Przyszłe wpięcie nowej linii w pętle na Siedlcach.
  • Na pętli Sieldce trwają prace rozbiórkowe. Znika stamtąd stary budynek socjalny.
  • Prace ziemne na pętli Siedlce.
  • Praktycznie gotowe torowisko do pętli tramwajowej na Siedlcach od strony ul. Łostowickiej.
  • Prace torowe na ulicy Nowolipie.
  • Skrzyżowanie ulicy Piekarniczej z ulicą Rakoczego. Na drugim planie Estakada Rakoczego.
Budowa między pętlą Siedlce a PKM Brętowo w 65 proc. gotowa

Obecnie na pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska trwają prace rozbiórkowe. Znika tam powoli stary budynek socjalny, a także usunięto już dawne chodniki, sieć trakcyjną i torowisko - obecnie miejsce nie ma wiele wspólnego z pętlą tramwajową. Wraz z rozbiórką jednocześnie rozpoczęły się tam roboty ziemne. Co ważne, gotowy jest już nowy budynek socjalny wspomnianej pętli. Został on zbudowany znacznie wcześniej. Wykonywana jest w jego wnętrzu instalacja elektryczna, ale obiekt służy przy okazji jako schronienie (przed trudnymi warunkami atmosferycznymi) dla pracowników budowy.

Kończą się także prace brukarskie na parkingu dla samochodów w rejonie pętli Siedlce.

Co ważne, na odcinku od pętli Siedlce do Estakady Brętowo ułożone jest torowisko. Oczywiście wymaga ono jeszcze wyprofilowania. Na realizację czekają też przejazdy dla samochodów na skrzyżowaniu przy CH Morena. Gotowy jest odcinek linii na Estakadzie Rakoczego. Trwa tam sprzątanie terenu po wykonanych pracach montażowych.

Z kolei na splocie ulic: Bulońskiej i ul. Rakoczego trwa betonowanie układu torowego umożliwiającego wjazd właśnie w ul. Bulońską w kierunku ul. Myśliwskiej.

Ostatnim ważnym fragmentem na tym zadaniu jest budowa Estakady Brętowo. zobacz na mapie Gdańska Lada moment na przęśle nr 9 rozpocznie się betonowanie płyty, na której zamontowane zostaną szyny tramwajowe - kończy się tam zbrojenie i deskowanie. Z kolei na wcześniejszym przęśle (nr 8) trwa oczyszczanie gotowej płyty nośnej pod izolację. Niebawem zostanie ułożona tam papa, na którą przyjdzie m.in. wygłuszająca drgania "poduszka".

Obecnie trwa zbrojenie płyty nośnej estakady przęseł 12 i 13 (ostatnich). Wykonywane jest rusztowanie i deskowanie pod ustrój nośny. Gdy cały obiekt będzie wybetonowany rozpocznie się sprężanie.

  • Torowisko na ul. Bulońskiej. Tu tory zostały wykonane w sumie na odcinku 500 metrów.
  • Początek odnogi tramwajowej w kierunku ulicy Bulońskiej.
  • Na skrzyżowaniu ulicy Rakoczego i ulicy Bulońskiej szyny montowane są na betonowej płycie.
  • Zanim pojadą tu tramwaje szyny muszą być oszlifowane.
  • Skrzyżowanie ulic: Bulońskiej i Rakoczego.
  • Na Estakadzie Rakoczego trwa betonowanie płyty i ustroju nośnego na ostatnich przęsłach.
  • Zbrojenie płyty betonowej na Estakadzie Brętowo.
  • Układanie poduszki, która wytłumi drgania i hałas wywołany przejeżdżającym tramwajem.
  • Gotowa konstrukcja Estakady Rakoczego pod torowisko.
  • Estakada Rakoczego.
  • Dziwactwem na placu budowy jest bariera odgradzająca chodnik od lasu.
Odcinek na Bulońskiej, po 12 tygodniach prac

W ciągu ul. Bulońskiej przechodnie i kierowcy mogą zobaczyć już ok. 500 metrów usypanego tłucznia, w którym pogrążone jest torowisko. Niebawem zostaną one podbite, bowiem na placu budowy pojawiła się podbijarka torowa.

Wykonawca - firma WPRD Gravel - koncentruje się nadal na pracach ziemnych. Na placu budowy tego odcinka udało się przebudować podziemne instalacje gazowe i wodociągowe. Wykonawcy kończy prace przy kanalizacji deszczowej.

Zmiany w ruchu od soboty

Od soboty kierowców czekają zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic: Rakoczego i Belgradzkiej. W związku z budową przejazdu tramwajowego niemożliwy jest przejazd przez skrzyżowanie ulic Belgradzkiej/Rakoczego z ulicą Piecewską.

- Objazd poprowadzony zostanie przez "zawrotkę" na skrzyżowaniu Jaśkowa Dolina. Utrudnienia w ruchu w tym miejscu mogą potrwać do końca kwietnia - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Kierowców w marcu czekać będą jeszcze utrudnienia związane z budową kolejnego przejazdu, czyli na wysokości ulic: Rakoczego i Warneńska. Objazd tego skrzyżowania poprowadzony będzie przez tymczasowe rondo na skrzyżowaniu z ulicą Bulońską, ale wprowadzenie tej zmiany planowane jest tydzień później tj. od 7 marca.

Przebieg linii tramwajowej od pętli Siedlce na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską. Przebieg linii tramwajowej od pętli Siedlce na Morenę wraz z odnogą w ul. Bulońską.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • gratulacje (1)

    Chciałbym pogratulować wszystkim Polakom ustroju i władz. Dzięki tym dwóm czynnikom dozylismy czasów w których budowa 3km torów trwa ponad 2 lata.

    • 17 19

    • to trzeba podziękować poprzedniemu ustrojowi i poprzednim władzom

      i wszystkim tym, którzy fałszowali dokumentacje powykonawcze. To dzięki nim poszukiwanie instalacji podziemnych trwa dłużej niż sama budowa.

      • 2 0

  • Maciej naucz się w końcu pisać. Przecież ten tekst jest na poziomie gimnazjum.

    Konkrety? Proszę.

    "Wraz z rozbiórką jednocześnie rozpoczęły się..."
    "Ostatnim ważnym fragmentem na tym zadaniu jest budowa..."
    "zostanie ułożona tam papa, na którą przyjdzie m.in. wygłuszająca..."
    "przechodnie i kierowcy mogą zobaczyć już ok. 500 metrów usypanego tłucznia, w którym pogrążone jest torowisko. Niebawem zostaną one podbite, bowiem na placu budowy pojawiła się podbijarka..."

    • 8 5

  • chyba jestem juz na straconej pozycji (4)

    ale nie ma czegoś takiego jak Morena. Linia tramwajowa prowadzi z Siedlec przez Piecki do Brętowa z odgałęzieniem na Migowo.
    red. Naskręt, człowiek o zdecydowanie sympatycznej fizjonomii ,często popełnia takie błędy. zdarzało mu się pisać o połączeniach "na Kaszuby i na Hel" jakby Hel nie leżał na Kaszubach.
    niechlujstwo językowe nawet jeśli w tej materii dość powszechne nie powinno dotyczyć człowieka zawodowo zajmującego się pisaniem.
    pozdrawiam

    • 16 11

    • (3)

      Morena jest nazwą zwyczajową. Pewnie za jakiś czas stanie się dzielnicą tak jak było ze Strzyżą.

      • 14 3

      • strzyża jest to stara, poświadczona od średniowiecza nazwa (2)

        teraz nazwa przezywa swój renesans można powiedzieć. Wcześniej tez była mocno zapomniana.
        I to jest fajny proces

        Może i w końcu nazwa piecki bądź migowo wróci do łask
        bo morena to zupełnie ahistoryczna nazwa

        • 1 5

        • wiadoma rzecz w sredniowieczu tez strzygli (1)

          nie szczygły czy szczyle ale na przykład postrzyżyny Piasta kołodzieja

          • 0 0

          • nie, tam latały strzygi

            • 1 0

  • dziś znowu ktos stracił zawieszenie na Bulońskiej (3)

    dziś znowu byłam swiadkiem jak ktos stracił zawieszenie na Bulońskiej w strone Moreny. Niech kończą te remonty i rozleją nowy asfalt, bo tylko auta szkoda!

    • 10 9

    • mieszkam w okolicy i regularnie widzę górne fragmenty sprężyn leżace na ulicy. W sensie - pęknięte.... lajf... my mieszkańcy tez płacimy za te remonty...

      • 6 2

    • re.

      < to nie sprawa złych dróg, że sprężyny pękają, a tych nowoczesnych autek robionych na dwa lata!

      • 2 0

    • ...stracił zawieszenie...

      Stracił zawieszenie, jadąc 20-letnią prawie nówką, z przebiegiem 37 000 km!

      • 2 0

  • Tempo prac w porownaniu do inwestycji obok (PKM) wygląda mizernie i zalosnie.

    • 8 15

  • "pogrążone jest torowisko"

    Świetnie powiedziane. Nic bardziej trafnego.

    • 6 1

  • Tak tak pętle budują na Siedlcach to się zgadza, ale ulica Szara będzie nosić miano dziurawej bo jej nikt nie reperuje.To będzie jedna z ulic dojazdowych do pętli.Ktoś jej chyba nie zauważył w swoim projekcie.

    • 6 1

  • 1:37

    wreszcie nie zamontowali tych ohydnych żółtych poręczy rodem z prl-u. Brawo!
    ps: ładne zdjęcia

    • 7 0

  • Panie Macieju (1)

    Bariery na ostatnim zdjęciu nie są dziwactwem. Są oparciem dla tych obywateli, którzy po nadmiernym spożyciu mogliby się sturlać do lasu, po dość stromym nasypie. To obywatelska postawa projektanta.

    • 16 0

    • no i zwierzyna nie wyskakuje z lasu na droge

      • 0 0

  • A mi się wydaje, że powinno być (2)

    Budapesztańska, a nie Budapeszteńska

    • 6 5

    • ha (1)

      Właśnie Budapeszteńska jest poprawnie. Budapesztańska to ciągle powielany błąd. Chociaż w sumie, z pół roku temu chodziły głosy, że chcą zmienić nazwę na tą z "a", ponieważ i tak wszyscy się mylą. Nie wiem na czym stanęło.

      • 7 0

      • brak

        Przystanek autobusowy od dłuższego czasu ma już zmienioną nazwę na Budapesztańska. Dlatego dziwi mnie czemu przystanek tramwajowy miałby nazywać się inaczej..

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane