• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni przegłosowany. Będą inwestycje i deficyt

Michał Sielski
21 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Gdynię czeka trudny rok. - To efekt wojny na Ukrainie i skutków pandemii COVID-19 - podkreślają władze miasta. Gdynię czeka trudny rok. - To efekt wojny na Ukrainie i skutków pandemii COVID-19 - podkreślają władze miasta.

Budżet Gdyni na przyszły rok wyniesie 2, 072 mld zł. Na inwestycje miasto planuje przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt sięgnie ok. 194 mln zł i zostanie pokryty kredytem. Po długiej dyskusji i solidarnym sprzeciwie opozycji, projekt budżetu został przyjęty głosami radnych Samorządności Wojciecha Szczurka.



W trudnych czasach samorządy powinny inwestować czy oszczędzać?

Budżet Gdyni na 2023 rok: 2 151 947 938 zł.

Dochody: 1 878 630 928 zł.
Wydatki: 2 072 701 514 zł.
Deficyt: 194 070 586 zł.

Budżet Gdyni na 2023 rok (plik PDF)

Dochody miasta są na poziomie z 2020 r.



- Wojna na Ukrainie wywołała kryzys energetyczny i drastyczny wzrost cen energii oraz paliw. Na szczęście rząd zamroził ceny na 2023 rok, ale to nadal 200 proc. wzrostu cen, co przekłada się na koszt transportu publicznego. Do tego wysoka inflacja, stopy procentowe, a także presja płacowa. Wciąż odczuwamy jeszcze skutki pandemii COVID-19. I jeszcze Polski Ład, który ograniczył wpływy do samorządów. To wszystko sprawia, że dochody miasta są na poziomie z 2020 roku - podkreślała dr Aleksandra Mendryk, skarbnik miasta Gdyni.
Faktycznie. Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej, niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.

To efekt zmian podatkowych, wprowadzonych przez tzw. "Polski Ład". To z tego powodu, z samego podatku PIT odprowadzanego przez gdynian, wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.

Cała opozycja przeciwko budżetowi



Zarówno PiS, jak i PO sprzeciwiły się budżetowi proponowanemu przez Samorządność Wojciecha Szczurka.

- Na 8 z 11 tegorocznych sesji Rady Miasta zmienialiśmy budżet na 2022 roku. To pokazuje, że nie ma u nas kultury planowania i trzymania się założeń budżetowych. W projekcie na 2023 rok zapisy są irracjonalne, zaplanowano np. redukcję 400 tys. wozokilometrów komunikacji publicznej. To sprzeczne z oficjalnym zachęcaniem do transportu zbiorowego. Tymczasem openerowiczom wciąż fundujemy darmowe przejazdy. Brakuje za to lodowiska, które prezydent Wojciech Szczurek obiecał mieszkańcom w 2014 roku. To kolejna inwestycja, która znika. To ma być imponujący budżet? Z roku na rok przekładamy inwestycje, jak Węzeł Karwiny i kolejny raz pokazujemy miliony, które rzekomo zostaną wydane. Wciąż nie zmniejszamy za to deficytu - podkreślał Marek Dudziński z Prawa i Sprawiedliwości.
- Dla mnie, to możemy spotykać się nawet co dwa tygodnie i zmieniać budżet, jeśli skorzystają na tym mieszkańcy Gdyni czy np. dwa tys. dzieci uciekających przed wojną - ripostował wiceprzewodniczący Rady Miasta Jakub Ubych.
Przeciwko budżetowi zagłosowała też Platforma Obywatelska, do tej pory bardzo powściągliwa w krytykowaniu ekipy rządzącej Gdynią.

- Możemy liczyć bezsensownie i bezpowrotnie wydane pieniądze na Forum Kultury, lotnisko, projekty, których nigdy nie zobaczyliśmy... Te pieniądze by się w budżecie przydały, ale ich nie ma. Rok będzie więc bardzo trudny. Ale szukanie oszczędności na transporcie zbiorowym to wielki błąd. Właśnie tu powinniśmy inwestować, gdynianie nie muszą jeździć w przepełnionych autobusach - podkreśla Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej.

Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji



W przyszłorocznym budżecie najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a także działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.

Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.

Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.

Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.

Inwestycje drogowe

  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
  • budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
  • przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
  • budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej - 3,6 mln zł,
  • budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.


Inwestycje komunalne i ochrona środowiska

  • budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
  • realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
  • modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.

Miejsca

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Buspas Wiśniewskiego za 3,5mln, widać, że cena białej farby wystrzeliła w górę

    • 27 1

  • Nie kochamy prezydenta tylko nie ma żadnej sensownej kontrkandydatury... (2)

    • 5 10

    • nie nie ma

      Tylko ty nie chcesz widziec...

      • 2 1

    • oczywiście, że nie ma - bo partie polityczne mają wywalone ewidentnie

      • 1 0

  • Gdynia robisz to coraz gorzej (1)

    Z innej beczki, strefa płatnego parkowania została rozszerzona, ok rozumiem. ALE nie rozumiem dlaczego wydano pieniądze na zabranie miejsc parkingowych, namalowanie pasów, postawienie znaków parkingu,a w tej chwili wydają kolejne pieniądze na likwidowanie namalowanych pasów oraz znaków bo robią pogłębianie oraz tworzenie poboczy na rośliny/ziemię(?)
    Nie można było tego od razu zrobić lub poczekać? (Ul.Moniuszki)

    • 54 3

    • Nie można było, bo w Gdyni nie istnieje coś takiego jak koordynacja prac

      doskonale to widać przy węźle Karwiny.

      • 3 0

  • Nie będzie delfinków buuuuuuu

    • 17 0

  • (4)

    Całkowicie szczerze , jest tak że Gdynia to robi się zaścianek. Praktycznie po 22 w centrum nic nie ma. Wszystkie knajpy upadają. Skwerek pusty , zwyczajna prowincja a nie miasto jakie ludzie znali. Mało sklepów knajp dyskotek klubów pubów itd. firm też mało. Totalne dno. Za to jest farba zabieranie miejsc parkingowych malowanie strefy jakieś rowery cargo. Namawiają do komunikacji miejskiej która likwidują tj obcinają kursy. Przykre

    • 42 3

    • (1)

      I te sklepy, puby, kluby, dyskoteki, to wszystko miasto ma zakladac i prowadzic? Dosyc dziwny pomysl....

      • 0 9

      • Miasto ma stwarzać warunki i przyciągać przedsiębiorców. Dziwny pomysł, nie? No właśnie

        • 9 1

    • Obserwacje słuszne ale wnioski zupełnie błędne. Lokale na Świętojańskiej czy na Skwerze są prywatne i miastu nic do tego jaki czynsz sobie życzą właściciele i kto komu co wydzierżawia. To ogólna społeczno-ekonomiczna sytuacja (pandemia, kryzys, brak funduszy z UE, wojna tuż za granicą) powoduje że inwestycje kuleją a ludzie oszczędzają i to głównie na tych wspomnianych rozrywkach.

      • 0 0

    • Nawet gdyby bylo cos w centrum, to po 22 nie ma jak wrocic do domu

      Taka prawda

      • 0 0

  • Szczurek odejdź. Łucyk do domu !!!

    Koniec z dewastacją i marazmem miasta !!!

    • 32 0

  • Kiedy

    Remont odcinka zielonej? Arciszewskich?

    • 6 0

  • (1)

    A ile milionów znowu trafi do piłkarskiej patologii? Dlaczego musimy sponsorować tych troglodytów?

    • 28 1

    • Bardzo dobry wpis.

      • 7 1

  • Przecież już wiadomo, że budowa węzła Karwiny będzie odłożona w czasie.

    • 18 0

  • Czyli Gdynia nie chce budować mostu na dąbka

    Nie dlatego, że o coś jej chodzi, tylko dlatego, że nie ma kasy. A i argument że ludzie 7c8ekna jak ik sie drogę wybuduje, no nie zapominajmy, że Gdynia w pewnym sensie jest sypialnia dla Gdańska, czyli ludzie mieszkają w Gdyni a płacą podatki w Gdańsku

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane