- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (99 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (288 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (135 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (65 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (46 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (135 opinii)
Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem gdańskiego przewoźnika GAiT
Znów gorąco w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Po ubiegłorocznym proteście, w którym pracownicy domagali się podwyżek, tym razem swoje niezadowolenie wyrażają kierowcy autobusów. Twierdzą, że podwyżki były fikcyjne, narzekają też na trudne warunki pracy, niesprawne autobusy i niewłaściwie układane grafiki. Zarząd spółki odpiera zarzuty. Trudności, na jakie skarżą się pracownicy, tłumaczy "trudną sytuacją na rynku".
Szefostwo GAiT wycofuje się ze zmian w nocnych grafikach
- Nikt z nas nie będzie pracował po 12 godzin! Nie zgodzimy się na takie traktowanie, tym bardziej, że tych zmian nikt z nami nie uzgadniał, nikt nie pytał nas o zdanie - mówił jeden z kierowców.
Zanim do głosu zostali dopuszczeni jego koledzy, przybyły na spotkanie z kierowcami Zbigniew Kowalski, dyrektor ds. eksploatacji w GAiT oznajmił, że zmiany w grafikach zostały cofnięte i od wtorku kierowcy będą jeździć na starych zasadach.
Zmiany w grafikach były jednak tylko pretekstem do spotkania, bo - jak mówią kierowcy - problemów jest więcej. Tym razem nie chcą ich rozwiązywać za pośrednictwem związków zawodowych, bo po ostatnich - jak mówią: fikcyjnych - podwyżkach, stracili do nich zaufanie.
Gorąca wymiana zdań między pracownikami GAiT a prezesem spółki.
Prezes GAiT: poprosimy ZTM o wyrozumiałość
Gdy w sali pojawił się prezes Maciej Lisicki, dyskusja zrobiła się jeszcze gorętsza.
- Dlaczego firma zmusza nas do wyjeżdżania z bazy niesprawnymi autobusami? - dopytywali prezesa. - Pan naraża na niebezpieczeństwo nie tylko nas, ale także pasażerów, których my musimy wozić! W warsztatach brakuje podstawowych narzędzi do naprawiania tych pojazdów. Brakuje ludzi, którzy mogliby to robić. Nawet najlepsze pojazdy będą prędzej czy później nieprzydatne, jeśli się odpowiednio o nie nie zadba. Firma kupuje używane autobusy z Niemiec, które mają tylko dwie pary drzwi, a Zarząd Transportu Miejskiego nakłada na GAiT kary, bo wymaga, by jeździć pojazdami z trzema parami drzwi. Z czego płacone są te kary? Z naszych pieniędzy! To niegospodarność, za którą pan ponosi odpowiedzialność.
Maciej Lisicki próbował odpierać zarzuty i przekonywać, by kierowcy wybrali spośród siebie kilkuosobową delegację, bo "na wiecu nie da się konstruktywnie rozmawiać".
- Będziemy aneksować tę umowę, by ZTM zmienił podejście i nie nakładał tych kar. A co do kwestii technicznych i organizacyjnych na bazie czy w warsztacie, to niedobrze się dzieje, jeśli to prezes firmy ma podejmować decyzję o potrzebie zakupu pneumatycznego klucza do pracy mechaników - stwierdził Lisicki.
Mechanik do prezesa: Nie mamy podstawowych narzędzi do pracy
Kierowcy domagali się wyciągnięcia personalnych konsekwencji wobec osób, które doprowadziły w firmie do takich zaniedbań.
Podwyżki kosztem premii
Inną kwestią poruszoną na spotkaniu były też wywalczone przez związki zawodowe podwyżki. Przypomnijmy, że w wyniku sporu zbiorowego, od 1 stycznia wszyscy pracownicy GAiT dostali po 400 zł brutto podwyżki. Jednak zdaniem kierowców i motorniczych podwyżki określone jako "dodatek regulacyjny" okazały się fikcyjne.
- Co mi z tej podwyżki, skoro nasi przełożeni zaczęli ścinać premie, często o sumy przekraczające te 400 zł brutto? - dopytywał jeden z kierowców. - Nienormalne jest, że za tę samą pracę każdy z nas dostaje inną premię, która waha się od kilkuset złotych do nawet 1300 zł. Nikt nie wie, za ile pracuje, nikt nie wie, za co dostaje premię, a za co mu się ją odbiera. I wy się dziwicie, że nie możecie znaleźć kilkunastu czy kilkudziesięciu kierowców, skoro stawki godzinowe wynoszą 13,5 zł za godzinę, a u konkurencji 20-21 zł?
Kierowcy po raz kolejny postulowali, by zarząd rozważył przesunięcie puli pieniędzy z premii na podwyższenie wynagrodzenia podstawowego.
Lisicki: - Sytuacja na rynku kierowców nie tylko w Gdańsku, ale w całym kraju jest trudna. Szacuje się, że w tej chwili brakuje ok. 100 tys. kierowców. Cały czas prowadzimy nabór, jedni przychodzą, drudzy odchodzą. Robimy, co możemy, motywacja i rynek są, jakie są.
Zobacz więcej: Brakuje kierowców autobusów. Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami w Gdańsku
Kolejne rozmowy kierowców z zarządem GAiT mają odbyć się w najbliższych dniach.
Miejsca
Opinie (499) ponad 10 zablokowanych
-
2018-04-16 21:31
Będzie taczka?
- 12 0
-
2018-04-16 21:31
Kierowcy bronić swojej zajezdni bo chce ją sprzedać deweloperowi
Zajezdnia nie jest jego
- 24 5
-
2018-04-16 21:43
Popieram protest kierowców autobusów.
To jest bardzo ciężka i bardzo odpowiedzialna praca. Niejednokrotnie jechałem autobusem i obserwowałem pracę kierowców. Nigdy nie chciałbym być kierowcą autobusu miejskiego.
Współczuję Wam również takiego prezesa.- 37 2
-
2018-04-16 21:44
kadra (2)
Skoro brakuje kierowców, to proponuję, by pan prezes wysłał kadrę z biur na kurs prawa jazdy na autobusy. Po co tam tyle pań popijających kawkę/herbatkę w tych biurach?
- 39 3
-
2018-04-17 10:52
to prawda ,to nie komuna.
- 2 0
-
2018-04-17 13:39
Życie ci nie miłe?!
Przecież kadra nadaje się tylko do picia kawki!!!
- 0 1
-
2018-04-16 21:45
moje spostrzeżenia (1)
1. Tak jest w każdej firmie gdzie do władzy dobierają się wąsaci krzykacze ze związków zawodowych
2. Kierowcy GAIT-u najwyraźniej się nudzą, stoją na pętli i komentują- 8 19
-
2018-04-16 21:51
Na której pętli stoją i komentują? Chętnie poszedłbym posłuchać
- 6 1
-
2018-04-16 21:54
Dobrze, popieram w 100%
W końcu ludzie zaczynają się budzić. Jeszcze ospale, ale już... Na trzecie spotkanie przyjdźcie z taczką, aby jeden z drugim wiedział, czym wyjedzie.
- 21 0
-
2018-04-16 21:56
Za 13 tys netto i wykupiony kurs na prawojazdy na kat D mogę z Wami pracować. A jak nie to sami sobie jeździjcie
- 10 1
-
2018-04-16 22:07
(1)
Kawał cynicznego chama !!! Zniszczył rzemioslo ! I drobny chandel w Gdańsku!
- 16 0
-
2018-04-16 22:38
Idź wszystko OK tylko kuzwa naucz się gramatyki Handel pisz się handel
Panie Boże co z to za dysleksją!!!@
- 0 0
-
2018-04-16 22:08
(1)
Chodzie jeździć za granice pracy w brud !!!!
- 5 0
-
2018-04-17 13:42
I co takiego jest za granica?!
- 0 0
-
2018-04-16 22:24
Dodam
W tramwajach to samo , zaczęto bez powiadomienia nikogo ani związkow ani pracowników, o tym że maja podpisać zobowiązanie o podjęciu pracy zmianowej- nikt nikogo nie pytał , chcieli po cichu wcisnac zmiany. Nikt niczego nie podpisał i nie podpisze ! Kombinacje po to by stworzyć bezsensowne etaty .
Najpierw niech oni ludzi zatrudnia, a wtedy wymyślają zmiany.- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.