• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Wielkopolskiej wywołuje emocje u kierowców

Patryk Szczerba
4 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (335)
Buspas został utworzony, ku zdziwieniu kierowców - w piątek, w środku jednego z największych zatorów w Trójmieście. Buspas został utworzony, ku zdziwieniu kierowców - w piątek, w środku jednego z największych zatorów w Trójmieście.

W piątek na odcinku ul. Wielkopolskiej od ul. GedyminaMapka do skrzyżowania z ul. StrzelcówMapka w Gdyni drogowcy oznaczyli tymczasowy buspas. Decyzja o tym, by jeden pas przeznaczyć dla ZKM, wywołała wzburzenie wśród kierowców. Tego dnia bowiem w Trójmieście trwał drogowy armagedon. Urzędnicy odpowiadają, że szykowali się do tego od dawna, korki nie były przez jego uruchomienie, a informacje, że powstanie, były ogłaszane w lipcu.




Czy utworzenie buspasa na Wielkopolskiej to dobry pomysł?

  1. W piątek po raz kolejny w ostatnich dniach na ulicach Trójmiasta doszło do totalnego paraliżu.
  2. Głównym powodem było zwężenie obwodnicy z powodu budowy Trasy Kaszubskiej.
  3. Do tego trwa wciąż remont al. Niepodległości w Sopocie, a także budowa węzła Karwiny, przez co utrudnienia są też na Chwaszczyńskiej.


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Zmiany na Wielkopolskiej zaskoczyły kierowców



W ciągu dnia zdezorientowani kierowcy zaczęli raportować o zmianie organizacji ruchu na ul. Wielkopolskiej na odcinku od ul. Gedymina do skrzyżowania z ul. Strzelców w Gdyni, gdzie pojawił się buspas. Za wszystkie informacje dziękujemy!

09:58 30 WRZEśNIA 22 (aktualizacjaakt. 14:47)

Buspas na Wielkopolskiej w Gdyni (141 opinii)

Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej
Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej


W kolejnych godzinach zatory zaczęły się powiększać, zaś frustracja kierowców spowodowana drogowym paraliżem zaczęła narastać. O nowej organizacji ruchu na ul. Wielkopolskiej nie było żadnego oficjalnego komunikatu władz miasta ani Zarządu Dróg i Zieleni. Kierowcy raportowali o tabliczkach z informacjami sugerującymi, że buspas będzie działał w określonych godzinach.

Wkrótce okazało się, że tymczasowy pas dla autobusów i trolejbusów to rozwiązanie na godziny 15-18 od poniedziałku do piątku. Decyzja wywołała olbrzymie emocje.

Buspas miał być, ale w sierpniu



Część radnych Gdyni i czytelników w komentarzach zaczęła wyjaśniać, że to realizacja zapowiedzi z lipca, gdy władze Gdyni ogłosiły powstanie tymczasowych buspasów na ul. Płk Dąbka i właśnie na Wielkopolskiej.

Te miejsca zasugerował ZKM w Gdyni. Informowaliśmy o tym w lipcu.

Gdynia przetestuje tymczasowe buspasy tylko w godzinach szczytu Gdynia przetestuje tymczasowe buspasy tylko w godzinach szczytu

- Wprowadzamy rozwiązanie, które do tej pory nie było spotykane na gdyńskich drogach. Mając świadomość, jak istotna jest sprawna podróż dla osób wybierających komunikację miejską, chcemy, aby część przestrzeni drogowej w określonych godzinach była zarezerwowana dla autobusów i trolejbusów. To cenne minuty, które zostaną zaoszczędzone przez tysiące użytkowników - chwalił się Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Sęk w tym, że według zapowiedzi miały zacząć obowiązywać od sierpnia. Tymczasem zostały wprowadzone w środku jednego z najtrudniejszych dni na drogach Trójmiasta od kilku miesięcy.

Co ważne, buspas obowiązuje od poniedziałku do piątku w godz. 15-18. Co ważne, buspas obowiązuje od poniedziałku do piątku w godz. 15-18.

Mieszkańcy: zła decyzja w fatalnym momencie



Wielu kierowców jeszcze w weekend nie ukrywało zdenerwowania sytuacją. Jedną z nich była pani Joanna, która w liście do naszej redakcji podzieliła się emocjonalną refleksją na temat buspasa.

- Jako mieszkanka Gdyni, a konkretnie dzielnicy Karwiny od ponad dwóch lat (podobnie jak reszta mieszkańców Karwin i Dąbrowy) żyję w wielkim chaosie komunikacyjnym. Związany jest on, jak państwo wiecie, z budową Trasy Kaszubskiej. I o ile to jestem w stanie zrozumieć oraz zaakceptować zmianę organizacji ruchu, tak nie godzę się na odgórną, niekonsultowaną z mieszkańcami decyzję o zabraniu drogi kierowcom w imię idei buspasa. Po licznych moich telefonach do UM Gdyni dowiedziałam się, że za ten "pomysł" odpowiada Wydział Inwestycji UM, a konkretnie pan wiceprezydent Marek Łucyk. Udało mi się porozmawiać z urzędnikiem z Wydziału Inwestycji, który stwierdził, że buspas ma wymusić na mieszkańcach poruszanie się komunikacją miejską, a nie autami osobowymi. Przyznał jednocześnie, iż odradzano panu Łucykowi wprowadzenie tej zmiany teraz, bo - cytując pana urzędnika: "za szybko, za drastycznie, będzie paraliż", ale pan Łucyk, przekonany o słuszności swojego pomysłu, decyzję podjął - pisze w liście do redakcji.

"Mieszkańcy czują się zlekceważeni"



Przekonuje, że decyzja nie przyniosła nic dobrego.

- Ta decyzja pana Łucyka bezsprzecznie jest zła, nie przynosi nic dobrego (komunikacja miejska stoi w takich samych korkach jak auta osobowe), wprowadzona nagle, chaotycznie, bez wiedzy na temat tego, co dzieje się na obwodnicy oraz ul. Chwaszczyńskiej. Nie wspomnę o potraktowaniu w sposób lekceważący mieszkańców, na których chce się coś wymuszać, czego ja sobie nie życzę - dodaje.
Inni oprócz złego czasu wskazywali, że zabrano jeden pas kierowcom, co w obecnej sytuacji drogowej i prowadzonych remontach jest fatalnym rozwiązaniem.

Głos eksperta za buspasem



Pojawiły się też argumenty za buspasem. Głos zabrał m.in. Marcin Gromadzki, tłumacząc na profilu prowadzonej przez siebie firmy, że przyczyną korka nie jest wcale buspas, tylko prowadzone remonty.



Urzędnicy: planowaliśmy go uruchomić od kilku dni



Gdyńscy urzędnicy tłumaczą, że planowali utworzenie pasa dla komunikacji miejskiej od kilku dni.

- Prace niefortunnie zbiegły się z wprowadzeniem zmian w okolicy węzła Wielki Kack. Należy zaznaczyć, że uruchomienie buspasa nie było bezpośrednim powodem zatorów odnotowanych w miniony piątek w Gdyni, od rana bowiem trwały utrudnienia związane z pracami w okolicy budowanej drogi S6 - tłumaczy Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.
Dodaje, że celem strategicznym Gdyni jest dążenie do zaspokojenia potrzeb transportowych wszystkich mieszkańców. Obecne dane Zarządu Komunikacji Miejskiej wykazują, że na najbardziej newralgicznych odcinkach dróg, w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, autobusy w każdym kursie tracą nawet kilkanaście minut czasu względem rozkładu jazdy.

Cel: priorytet dla transportu zbiorowego



- Celem uruchomienia tymczasowego buspasa przy ul. Wielkopolskiej jest przede wszystkim wsparcie dla komunikacji publicznej. Gdynia sukcesywnie rozbudowuje sieć buspasów na terenie miasta. W związku z budową węzła Karwiny oraz trasy S6 na ul. Wielkopolskiej na wymienionym odcinku odkładają się kolejki pojazdów w godzinach szczytu popołudniowego. Tymczasowy buspas ma na celu priorytet transportu zbiorowego, a rozwiązanie jest niezbędnym kompromisem. Transport zbiorowy jest najlepszą alternatywą w codziennych podróżach, umożliwia przejazd największej liczbie osób. To również dodatkowa zachęta dla osób, dla których tempo podróży ma decydujące znaczenie - podkreśla.

Następny tymczasowy buspas na Płk Dąbka



Dlaczego buspas wprowadzono bez wcześniejszej informacji?

- O zamiarach wprowadzenia nowej organizacji ruchu informowaliśmy już w lipcu na miejskim portalu - odpiera zarzuty Wojtkiewicz.
Niebawem buspas pojawi się też zgodnie z zapowiedziami z lipca na ul. Płk Dąbka od ronda na Pogórzu Górnym do skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Będzie funkcjonował jako buspas w godz. 6-9 w dni powszednie od poniedziałku do piątku

Prace związane z wdrożeniem organizacji ruchu na ul. płk. Dąbka trwają.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (335) ponad 20 zablokowanych

  • Buspass tak

    Czytając wszystkie opinie stwierdzam, że 90 procent z nich to opinie "biednych i pokrzywdzonych" kierowców samochodów. Szkoda, że tak mało jest wypowiedzi pasażerów autobusów. Ja dziękuję za buspasy i poproszę o więcej.

    • 3 17

  • Po co (1)

    Po jeździta w te i we wte, tam i z powrotem tymi puszkami na kółkach

    • 2 10

    • Pomyśl nim coś napiszesz bo to nie boli

      • 6 0

  • sytuacja o 16

    korek na wielkopolskiej na wysokości buspasa, wcześniej nie. na karwinach za to i tak od połowy korek. wniosek: w tym momencie buspas pozwala szybciej docjechać autobusom do karwin ale do dąbrowy już nie

    • 2 2

  • (2)

    Pan Łucyk chce zmusić mieszkańców do jazdy autobusem, które już teraz są zatłoczone w godzinach szczytu, już nie mówiąc o PKM. A sam czym jeździ?

    • 22 2

    • Sam (1)

      Myślę, że Pan Lucyk jeździ samochodem ale nie kwiczy jak większość tutaj.

      • 1 5

      • A ja myśle, ze jeździ służbowym autem ze służbowa benzyna, a zazwyczaj nie jeździ, bo w UM nikt go z nieobecności w pracy nie rozlicza.

        • 6 0

  • Nie namawiam, głośno myślę

    może jakiś nieznany sprawca zdemontuje nocą ten durny znak o buspasie i po sprawie

    • 10 1

  • Nic to nie da (1)

    Jeśli chcecie przekonać ludzi do przesiadki na komunikację zbiorowa, to żadne buspasy same jakp takie nie rozwoaza problemu. Dajcie ludziom odpowiedź co mają zrobić z dziećmi, gdy żłobki działają do 16? A mieszkania na kredyt, żłobki nie za darmo, pracować trzeba... Temat jest złożony, wieloplaszczyznowy, możecie zrobić jeszcze 20 buspasow I ch**a to dam. Przepraszam, da: agresje na drodze, większą liczbę stluczek, a w najbliższych wyborach samorządowych niespotykany jak dotąd frekwencję...

    • 22 0

    • Nic to nie da także dlatego

      Że obecna sytuacja jest efektem pazerności samorządowych decydentów. Rozwiązaniem na uniknięcie korków było budowanie osiedli oraz równolegle nowych drog dojazdowych. dziś jest tak, że obrzeża Gdyni oraz miejscowości ościennych rozrosły się niebotycznie, a drogi o przepustowości z czasów, gdy były budowane- lata '80 i '90. Tak się kończą układy z deweloperami, sprzedać ziemię, a o resztę niech się inni martwią...
      Nota bene: chyba ktoś z UM Gdynia "interweniował" w redakcji trójmiasto.pl że pojawia się artykuł z góry podanymi czterema powodami giga-korków. Żaden z nich nie uderza w lokalne władze...

      • 3 0

  • Totalny i**otyzm! Buspasy tak, ale nie kosztem istniejących dróg. Zwężanie tak ważnych dróg to powtórzę i**otyzm i brak szacunku dla użytkowników.

    • 18 0

  • "Gdynia sukcesywnie rozbudowuje sieć buspasów..." (1)

    Nie "rozbudowuje" panie redaktor, tylko "wyznacza" kosztem dróg wybudowanych wcześniej dla wszystkich użytkowników.

    • 20 1

    • Czyli zawłaszcza drogi innym pod zbiorkom zgodnie z doktryną unijną..

      • 1 0

  • Jedyna jego wada to taka że jest za krótki (2)

    Powinien być od samego dołu, od skrzyżowania z Al. Zwycięstwa.
    A kolejna sprawa że prawy pas Al. Zwycięstwa też powinien być buspasem.

    A właśnie ten buspas pokazuje jak doskonałym jest pomysłem.

    Na lewym pasie przejeżdża kilka samochodów na minutę w których siedzi kilka osób, podczas gry prawym co minutę przejeżdża autobus w którym siedzi kilkadziesiąt osób.
    Prawy pas, dzięki znacznie lepszej organizacji, posiada znacznie większą przepustowość liczoną w osobach na minutę niż lewy pas, którzy nie wiedzieć w proteście przeciwko czemu, każdego dnia, mało rozgarnięci kierowcy prywatnych osobówek blokują całkowicie bez sensu.

    • 3 16

    • Daruj już te wypociny po raz kolejny.

      • 3 0

    • wyburzysz domy id..to?

      • 0 0

  • Zrobili buspasy..

    ... robiąc jedną nitkę dla samochodów osobowych. I tym sposobem usprawiedliwili odwołanie przebudowy wiaduktów koło PKM. Tam też zostanie jeden pas dla osobówek i jeden buspas.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane